KOKAM Li-Poly accu's

Praktijk test kokams.

Praktijk test kokams.

Vandaag 26-11-2002, twee Kokam cellen 880mAh getest in de holiday.
35 minuten vliegtijd waarvan 25 minuten full power kunstvlucht.
Dit is echt ongeloofelijk, ik werd helemaal moe van het vliegen.
Met 8x 350 mAh Nihm cellen vlogen wij maximaal 13 minuten waarvan de laatste 3 minuten uit rondjes vliegen bestaat.

De holiday is uitgerust met een Astro 010 motor met Gunther prop deze trekt 4,3 Amp volgas op twee kokams.

Foto holiday met oude en nieuwe accu.

afb207.jpg

Nieuwe Kokam accu weegt 39 gram!!! en 8x350 GP weegt 60 gram!!!

afb208.jpg

wow, das wel cool!

minder gewicht 8)
en meer dan genoeg power dus... (ik ga echt geen holiday vlucht maken van 30 min :roll: )

Re: Praktijk test kokams.

Dick zei:
Praktijk test kokams.

Vandaag 26-11-2002, twee Kokam cellen 880mAh getest in de holiday.
35 minuten vliegtijd waarvan 25 minuten full power kunstvlucht.
Dit is echt ongeloofelijk, ik werd helemaal moe van het vliegen.
Met 8x 350 mAh Nihm cellen vlogen wij maximaal 13 minuten waarvan de laatste 3 minuten uit rondjes vliegen bestaat.

Dan hoef ik straks met mijn holiday met 1020mAh kokams geen lader meer mee te nemen naar het veld.

http://members.home.nl/lipo

Kokam lipoly Calculator.

Voor de vraag welke Kokam accu's moet ik kopen; is er een LiPo Calculator. Link http://www.rtideas.com/lipocalc/

Voorbeeld van LiPo Calc. voor de Holiday met 2s1p 880 mAh Kokam accu.
7.4V en 4.3A met 100% throttle vliegtijd=12:16
afb215.jpg

en met 35% throttle vliegtijd=35:04
afb216.jpg

N.B. De gewichten kunnen ook in grammen worden aangegeven; klik op weight-oz.

Meer info over deze LiPocalc:
attachment.php

ongeveer even duur als een 7xgp600 pakketje, en ze zijn nog lichter ook :)

lader moet alleen wel li-ion cellen aankunnen :roll:

Ik heb gisteren 560 en 1020 KOKAMen binnen gehad,

Zijn er al tips on deze redelijk 'crash-proof' :cry: samen te solderen en tot één pack te maken, zonder dat het gewicht erg toeneemt :? :?:

Ik heb nu de keuze voor GWS 050 formaat aandrijving:

2 x 560Ma's, ca. 25 gram = 50% gewicht van een gangbaar pack 7 x 250-370 NiMh, capaciteit is dan ruim voldoende voor 30-45 minuten :?: pruttelen of 15-20 minuten :?: volgas. accu wordt dan wel 50-100% (iets tussen de 3 en 4C) overbelast :!:

of

2 x 1020Ma's, ca. 45 gram <= gangbare packs en moet dan ruim voldoende zijn voor een half uur volgas (zonder de accu over te belasten <2C) arm GWS motortje :!: :!:

of zal ik voor 2 x 2020Ma kiezen ca 90 gram, meer dan één uur volgas, dat wordt "hoeveel motortjes doe je met één accu-lading :wink: "

@Dirk. Hoeveel stroom trekt deze aandrijving op 7,4V. En heb je dit vermogen continue nodig of slechts af en toe kortstondig voor b.v. een looping. Met Kokams moet je mikken op minimaal 20 minuten maximale vliegduur (=gemiddeld 3C) De cellen hebben geen moeite met kortstondige belastingen van 5C (max 30 seconden aaneen ) en zelfs pieken van 7C voor een paar seconden gaan probleemloos mits je gemiddeld maar aan die 3C komt. De cellen gedragen zich in hun belastbaarheid wezenlijk anders dan NiCad's of Nimh's: Zolang je ze niet boven de hierboven beschreven grenzen belast is er veel minder spanningsval dan bij NiCad's of Nimh's, en gedragen ze zich als of ze een enorm lage inwendige weerstand hebben. NiCad's en Nimh's kennen een enorme spannings daling in de eerste fase van ontlading waarna een lager relatief vlak plateau intreed wat lang aanhoud. Kokams kennen deze grote daling in het begin niet en bouwen de spanning heel geleidelijk af. Dit verschil zorgt er voor dat in de praktijk 2 Kokams vaak 7 NiCad's of zelfs 8 Nimh's kunnen vervangen zonder dat er prestatie verlies optreed. Omdat lange vliegtijden nu eenmaal de norm zijn voor Kokams (gemiddeld 3C=20 minuten minimaal) raak je pas na een kwartier onder de plateau spanning van 7 NiCad's of 8 Nimh's. (die dan al lang leeg waren). Als je tevreden bent met 10 minuten vlucht duur en je daarna de Kokams weer bijlaad vlieg je dus altijd met het "beste" ontllaadstuk van de Kokams. Voordeel is dan een kortere laadtijd (vergelijkbaar met NiCad's en Nimh's ) en een safe vermijden van te diepe ontlading van de Kokams.

de GWS motortjes die met de vertagingen gebruikt worden, gebruiken bij 6 cellen Nicad of 7 cellen NiMh afhankelijk van de vertraging/prop combinatie statisch 1,2 tot 2A

Die ik gebruik:

1:3,5 met 8x43" of 7x56" prop ~1,9A
1:5,86 met 10x47"of 9x7" prop ~1,7A
1:7 met 10x47 prop ~1,4A

(gemiddeld) 80% Throttle is dan iets tussen de 1,2 en 1,5A dus 3C voor en KOKAM 560

Het GWS motortje dat bij de micro EDF gebruikt wordt gaat over de 3A bij 7.2V, dus hier zal ik de 1020 beter kunnen toepassen.

Overigens echte Mabuchi 050 hebben liever 8 cellen NiCad voor ze wat gaan presteren maar slurpen dan slechts ~1,3A (met een 1:4 vertraging en 7x5" APC electric) hiervoor toch maar 3e cel bijplaatsen.

Inderdaad op de GWS ips aandrijving gebruik ik 560 Kokams. Ik gebruik 3stuks en gebruik volgas (3 Amp) alleen om vertikaal even te versnellen. Om dat de verwachting is dat je met een EDF 050 niet zo veel vermogen hebt dat je veel kunt sparen is de 1020 de beste keuze. Kun je wel goed sparen dan zijn de 880 een optie.

Als ik zo aan het rekenen ga is mijn GreatPlanes ElectriCUB MK I goed te KOKAMiseren.

Startgewicht nu ca 1300 gram (met 20 grams servo's en 12 grams 25A regelaartje en 16 grams ontvanger, géén ontvanger accu)

Motor GreatPlanes ThrustMaster (225 gr. 550 achtige motor)
7 cellen 2000Ma NiCad (450 gram) of 7 cellen 1700Ma (380 gram)

Ik vervang de motor door een SP400 fomaat brushless + vertraging, (ca. 150 gram) spaar hiermee ca 75 gram.
Vervang de accu's door 3 x KOKAM 3270 (ca. 250 gram) spaar hiermee 200 gram t.o.v. standaard oplossing.

Gewicht komt onder de 1000 gram voor 'normaal' vliegen heb je dan aan 100W vermogen voldoende = ca. 10A bij 3 cellen = ook 3C en af en toe aan de 20A ruiken voor een loopje of ander kunstvliegwerk moet dus ook kunnen.

Kost een paar centen maar dan heb je ook wat(t).

Ha, Dirk.
Dat met die Electricub moet lukken hoor. Ik heb er zelf vroeger een gehad en 12 jaar geleden kon ik er al 18 minuten mee vliegen. (6x1700AE, Astro 05G, 10x7,5prop, 1050gram, 15Amp volgas.) Vorig jaar aan een clublid verkocht dus experimenteren is hiermee voor mij niet meer mogelijk. Zelf leek mij een Mega 22/10/8 direct drive met Cam-slim 10x6 prop en 2 Kokams 3270 wel wat. Geen tandwiel herrie/verliezen en een motor van 100 gram geeft een totaal van onder de 900 gram. Kun je makkelijk een half uur weg blijven.

Vandaag nog ''even" met de Holiday gevlogen. Dit keer met 2x1020mAh Kokams. Vliegtijd met afwisselend aerobatics en rondkruisen: 40 minuten. Na 33 minuten was er nog genoeg power om een rollende looping te vliegen. Gewicht van deze accu is 42 gram met goudstekkers en past net nog in de Holiday accu ruimte.

is er een andere manier om kokam cellen te laden dan met een peperdure computerlader ?
ik vlieg voornamelijk brandstof, maar zou ook wel wat meer electro willen gaan vliegen maar eerst eens kijken of dat bevalt.
heb een mooie simprop computerlader die niet al te duur was (100 euro in duitsland) die voor mij alles goed laad (nicd/nimh en loodaccus)
als ik er aan denk dat ik voor die kokams zon lader van 300 euro nog erbij moet nemen, ebt de zin weer weg.

kunnen ze nietr geladen worden met een regelbare gestabiliseerde voeding ofzo ?
40 minuten met mijn holyday lijkt me toch wel ERG interessant.

@Bert mijn EDF 50 project (50 cm spanwijdte MIG 15) is nu dankzij KOKAM te realiseren, ik had 2 problemen
ten 1e gewicht; met een vleugel oppervlakte van 4,5 DM² zonder accu's moet ik op ongeveer 75-80 gram uitkomen (EDF 27 gr, RC ca. 25 gram en het airframe klassiek in balsa-tisue(=airspan of LiteSpan) met Mylar "straalpijp" geschat 25-30 gram met 2 x 1020 Kokam moet het gewicht onder de 130 gram kunnen blijven waardoor de vleugelbelasting iets tussen de 25 en 30 gram/DM² moet zijn.
ten 2e ruimte; door de cilindrische vorm 7cm diameter op zijn maximum blijft er weinig ruimte in de romp,en je wilt niet te veel opstakels in de lucht in- en uitlaten plaatsen, de KOKAM's plaats ik gewoon in de vleugels! deze passen net achter de hoofdligger in een triplex bakje (met veel gewichtbesparende openingen) zonder de sterkte aan te tasten en net binnen het vleugel profiel.
Volgens GWS geeft de EDF50 bij 7,2V een stuwdruk van 73 gram bij 3A. straalsnelheid onbekend, als het motorje ca. 15.000 toeren draait (onbelast 22.000T/min volgens GWS) zal de luchtsnelheid in de fan ca. 10m/S zijn((15000:60) x spoed=5cm x eficientcy=80%), dit moet volgens mij voldoende zijn om te kunnen vliegen.

@een ieder

ander KOKAM en andere Li-xxx accu 'probleem' door dat je je accu's in stapje van 3,5-3,7V opbouwd is de selectie van motoren wat kritiser bijvoorbeeld welke SP280 moet ik gebruiken, bij hoeveel cellen om het optimale rendement te krijgen (gewicht/vermogen/levensduur/prijs?)

SP280 6V(klassiek), SP280 Sport, SP280 Race, SP300 7,2V etc. etc.

Brushless is natuurlijk HET alterntief maar 10 tot 20 x duurder (motor+regelaar) dan SP280 (€ 6,- tot € 8,50 + € 30,-- voor de regelaar bij de reguliere modelbouwinkel).

@ron Ik had al kommentaar van het LRK gilde verwacht, ik volg dit "buitenloper-gebeuren" al een tijdje (ook buiten dit forum om) en ik heb al een paar leuke 45-100 gram's half-fabrikaten gezien die in een paar avondjes tot iets werkends moeten eindigen, ga er zeker een keer wat mee doen.
Voordeel is wel dat je een optimale aanpassing tussen de gekozen enegiebron en het benodigde vermogen+toerental kan maken, regelaartjes blijven alleen nog wat prijzig.

Back