Kolderstok schepen tips en vragen

Mijn naam is Jan Schotel, 74 en woonachtig in Drenthe, onder de rook van het grootste hunebed aldaar. Ben begonnen met de
Duyfken en ik ben nu bezig met de bouw van de Batavia. Nu zoek ik een duidelijke afbeelding van de plaats waar en hoe de vlaggemast op het dek geplaatst is. Ik heb dat tot nu niet gevonden, kan iemand mij daar bij helpen, bij voorbaat dank,
Jan

welkom hier, mooie schepen om te bouwen hoor Jan :):)

wat je vraag betreft bIj mijn weten staat dit duidelijk aangegeven op een van de tekeningen, kijk het morgen nog ff na...
Succes verder,
Gr Koos

Beste bouwers van de Duyfken,

Ik ben bezig met het bouwen van de Duyfken echter loop ik nu tegen een klein probleem aan.
Het spant S heb ik voorzien van het deurtje en de latjes gepotdekseld echter welke kleur krijgen deze latjes, de deur weet ik maar de gepotdekselde latjes dus niet.

Graag jullie advies.

Groet Cor.

Beste bouwers van de Duyfken,

Ik ben bezig met het bouwen van de Duyfken echter loop ik nu tegen een klein probleem aan.
Het spant S heb ik voorzien van het deurtje en de latjes gepotdekseld echter welke kleur krijgen deze latjes, de deur weet ik maar de gepotdekselde latjes dus niet.

Graag jullie advies.

Groet Cor.

Hallo Cor,

De latjes kun je in de houtkleur laten. Afwerken met lak, beits of iets als danish oil is aan te raden.

en ik ben nu bezig met de bouw van de Batavia. Nu zoek ik een duidelijke afbeelding van de plaats waar en hoe de vlaggemast op het dek geplaatst is.
Beste Jan, misschien heb je hier iets aan??
IMG_4946.JPG

IMG_4950.JPG

Succes

goeden middag,
Nog een vraagje betreffende de Batavia: Welke afbeeldingen horen op de nog blanco" medaillons" van de ornamenten van de achtersteven . Ik heb het niet kunnen vinden. Zie bijgevoegde foto.
Alvast weer bedankt.
Jan

Bijlagen

• 20201210_142342[3336].jpg
    20201210_142342[3336].jpg
    273,7 KB · Weergaven: 150
Hallo Peter,
Bedankt voor je plezierige reactie, deze foto heb ik ook ontdekt, maar het bovenste medaillon is bedekt door de lantaarn, en op het onderste is te klein om iets te ontdekken.
haretelijke groet
Jan

Hallo Peter,
Bedankt voor je plezierige reactie, deze foto heb ik ook ontdekt, maar het bovenste medaillon is bedekt door de lantaarn, en op het onderste is te klein om iets te ontdekken.
haretelijke groet
Jan
Jan,

Gewoon je fantasie laten werken:
IMG_4383.JPG

Ik heb er een pareltje op geplakt en daar getracht iets van een aardbol op te schilderen. (idee van mijn kleindochter)....;);) de onderste heb ik wit gelaten.

Echter de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat dit nog niemand opgevallen is hoor :p:D

Succes,
Gr Koos

Laatst bewerkt:
Jan,

Gewoon je fantasie laten werken:
Bekijk bijlage 408751
Ik heb er een pareltje op geplakt en daar getracht iets van een aardbol op te schilderen. (idee van mijn kleindochter)....;);) de onderste heb ik wit gelaten.

Echter de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat dit nog niemand opgevallen is hoor :p:D

Succes,
Gr Koos
Bedankt Koos, ik zal zeker iets moois bedenken, misschien wel de Drentsche vlag. :-)

Back