Kontronik Info

Ik heb met Kontronik de ervaring dat hun regelaar het wel eens zwaar kan hebben met andere motoren dan Kontronik. In mijn voorbeeld een Scorpion herwonden door Dekker. De regelaar sloeg standaard af als je van erg hoge belasting naar erg lage belasting ging. Het kan best goed dat jouw regelaar van hetzelfde last heeft, alleen dat hij dan meteen doorfokt inplaats van afslaat. De BEC vermoed ik wat minder snel, 3A trek je niet gauw continu.

Welke motor heb je, en met welke mode had je de Kontronik geprogrammeerd? Misschien heb je met je nieuwe accu's zoveel meer vermogen dat je motor teveel je regelaar belast.

Mocht het inderdaad van je BEC komen in plaats van de programmering en motor, dan kan je kijken naar de Backup guard van Optipower of de producten van R2prototyping. Deze zijn allemaal qua formaat redelijk en helpen je bestaande BEC.

Ik heb een scorpion 2560 1360kv .. beetje de standaard scorpion die een goede vervanger is voor de stock compass motors die op de warp geleverd worden. Qua waarden komen ze nagenoeg overeen, de scorpion heeft net iets meer pit.

de oude accu's waren lui, Desire power 1300 35c.
De nieuwe zijn gens ace 1400 45c en nieuw, dus nog lekker fris.

Ik gebruik mode 4 van de kontronik, dus heli mode met softstart en govenor.
Heb hier altijd feilloos mee gevlogen.
Dus de combi motor en esc moet goed zijn.

zal nog eens overwegen of ik er een kleine externe bec in ga plaatsen.

@Laurens
Ben dit thread aan mee lezen puur uit nieuwsgierigheid en heb even opgezocht wat de Ksa modus inhield op kotronic site.

In KONTRONIK Special Application Mode the parameter for dynamic timing are changed in way to allow most motors which have starting problems without KSA to starting problemfree.

For all KONTRONIK motors KSA is not necessary.

Zou Sven dan problemen hebben gehad met de timing van zijn motor waardoor zijn regelaar uitgefikt is maar wat ik dan niet snap is dat het hiervoor wel goed is gegaan of lees ik het verkeerd.
Ik ben nieuwsgierig naar hoe of wat vandaar dat ik dit even plaats
Phil

dat had ik ook even gelezen phil, was mij ook niet helemaal duidelijk.

voorheen een jaar probleemloos gevlogen namelijk.

Gewoon mode 4 van de koby met govenor.
En standaard heeft hij auto-timing ingesteld.

daarnaast vind ik 80 euro uitgeven voor een progunit best prijzig

Wat ik bij mij merkte is dat het wisselen van het vermogen wat je vraagt tijdens het vliegen vraagt, de Kontronik regelaar in verwarring kan brengen hoe de commutatie van de motor is. Ik vermoed dat bij Sven dit misschien ook het geval kan zijn.

Commutatie is het aansturing van pulsen naar de motor. Met bijvoorbeeld aanduiken en dan hard afvangen wisselt dit zo snel en veel, dat de Kontronik hier moeite mee heeft. De regelaar slaat dan af, maar geeft geen foutmelding.

Als het goed is kan het programmeren zonder de progunit, uit mn hoofd is het menu 11. Ik moet eerlijk zeggen dat ik alleen maar Jive's ken.

de koby's hebben maar 4 menu's laurens.. dus dat gaat niet op.
Staat overigens in de manual ook niets van vermeld.

Een gekalibreerde jive draait het beste en efficiëntste op 65% throttle toch? Het heeft bij een jive dus geen zin om een pinion kleiner te steken om bijv op 90% je ideale headspeed te halen.

Als vb mijn logo 600 draait nu, volgens mr Mel, ongeveer 2000 toeren op 65% throttle met een 12t pinion op een xnova 4030 470kv (helimode 4) . Als ik naar een 11t pinion ga haal ik ongeveer 2000 rpm bij 90%. Is het nu verstandiger de 11t te steken en dus rond de 90% throttle te vliegen of kan ik het beter zo laten omdat de jive beter zijn werk doet op 65%??

Endpoints zijn gekalibreerd zoals gezegd.

Ik zou voor de grotere overhead gaan. Hierdoor kan je regelaar beter bijregelen als dat nodig is.

mijn X7 vlieg ik ook met een grotere pinion,
throttle 60 = 2000 RPM
throttle 70 = 2150 RPM
throttle 75 = 2250 RPM
.. goede lipos! en alle 3 governor instellingen vliegen top
geen last van warme onderdelen als motor en ESC
en ook geen krachtverlies door inkakken.

Inderdaad een 12T houden. Uwe, met een andere heli kan het hoofdtandwiel een andere hoeveelheid tanden hebben! Pinion verschilt dus per heli.

Pinion was ook alleen als voorbeeld, het ging me meer om het throttle percentage wat voor de jive het efficiëntst is.. dat is dus rond de 60 à 70% en niet bij bijvoorbeeld 90% waardoor ik, in het voorbeeld, geen pinion lager hoef te steken. Ik denk dat Uwe ook hetzelfde bedoelde en in zijn geval ook een grotere pinion genomen heeft om in het efficiënte throttle percentage uit te komen met zijn headspeed.

Nou ik heb nieuws.. Die kontronik gaat eraf. De reden staat wel in mijn Wel stroom/Geen stroom topic.

De 1e vlucht waar geen uitval plaatsvond was overigens prima met standaard pinion en 65 throtle en gov functie. Vloog goed.
Maar omdat ik vlucht 2 alles uitviel ben ik er wel klaar mee . De hobbywing platinum is binnen. Die ga ik dr van de week eens op monteren als test. En dan eens zien wat er gebreurt

Als dat goed gaat, is het duidelijk dat de koby's niet geschikt voor mij zijn

Inderdaad een 12T houden. Uwe, met een andere heli kan het hoofdtandwiel een andere hoeveelheid tanden hebben! Pinion verschilt dus per heli.

Pinion was ook alleen als voorbeeld, het ging me meer om het throttle percentage wat voor de jive het efficiëntst is.. dat is dus rond de 60 à 70% en niet bij bijvoorbeeld 90% waardoor ik, in het voorbeeld, geen pinion lager hoef te steken. Ik denk dat Uwe ook hetzelfde bedoelde en in zijn geval ook een grotere pinion genomen heeft om in het efficiënte throttle percentage uit te komen met zijn headspeed.

.. idd gaat het om de verhouding, ik snap het wel Laurens,
en dat je uiteindelijk met een lage throttle vliegt, zo als Serge al schreef
.. kleinere motor-pinion en throttle tussen 90 en 100 en governor,
dat is geen goede combinatie.

Ik zal dan maar de boeman zijn die het zegt.
je komt nogal vaak met onzin.
als er iets besproken word kom jij weer
ja maar ik heb dit en dat thuis .....................
word helemaal niet naar gevraagd.

Back