Kontronik Info

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door DannyvG, 14 jul 2011.

  1. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer

    Ik heb een scorpion 2560 1360kv .. beetje de standaard scorpion die een goede vervanger is voor de stock compass motors die op de warp geleverd worden. Qua waarden komen ze nagenoeg overeen, de scorpion heeft net iets meer pit.

    de oude accu's waren lui, Desire power 1300 35c.
    De nieuwe zijn gens ace 1400 45c en nieuw, dus nog lekker fris.

    Ik gebruik mode 4 van de kontronik, dus heli mode met softstart en govenor.
    Heb hier altijd feilloos mee gevlogen.
    Dus de combi motor en esc moet goed zijn.

    zal nog eens overwegen of ik er een kleine externe bec in ga plaatsen.
     
  2. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Ik zou ook KSA mode programmeren! Hiermee kan de Kontronik beter andere motoren aansturen.
     
  3. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    oke, dan moet ik even op zoek naar een program card
     
  4. phil65

    phil65

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    327
    Locatie:
    middelburg
    @Laurens
    Ben dit thread aan mee lezen puur uit nieuwsgierigheid en heb even opgezocht wat de Ksa modus inhield op kotronic site.


    In KONTRONIK Special Application Mode the parameter for dynamic timing are changed in way to allow most motors which have starting problems without KSA to starting problemfree.

    For all KONTRONIK motors KSA is not necessary.

    Zou Sven dan problemen hebben gehad met de timing van zijn motor waardoor zijn regelaar uitgefikt is maar wat ik dan niet snap is dat het hiervoor wel goed is gegaan of lees ik het verkeerd.
    Ik ben nieuwsgierig naar hoe of wat vandaar dat ik dit even plaats
    Phil
     
  5. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    dat had ik ook even gelezen phil, was mij ook niet helemaal duidelijk.

    voorheen een jaar probleemloos gevlogen namelijk.

    Gewoon mode 4 van de koby met govenor.
    En standaard heeft hij auto-timing ingesteld.

    daarnaast vind ik 80 euro uitgeven voor een progunit best prijzig
     
  6. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Wat ik bij mij merkte is dat het wisselen van het vermogen wat je vraagt tijdens het vliegen vraagt, de Kontronik regelaar in verwarring kan brengen hoe de commutatie van de motor is. Ik vermoed dat bij Sven dit misschien ook het geval kan zijn.

    Commutatie is het aansturing van pulsen naar de motor. Met bijvoorbeeld aanduiken en dan hard afvangen wisselt dit zo snel en veel, dat de Kontronik hier moeite mee heeft. De regelaar slaat dan af, maar geeft geen foutmelding.

    Als het goed is kan het programmeren zonder de progunit, uit mn hoofd is het menu 11. Ik moet eerlijk zeggen dat ik alleen maar Jive's ken.
     
  7. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    de koby's hebben maar 4 menu's laurens.. dus dat gaat niet op.
    Staat overigens in de manual ook niets van vermeld.
     
  8. servor1986

    servor1986

    Lid geworden:
    5 dec 2012
    Berichten:
    863
    Locatie:
    Zeeland, Walcheren
    Een gekalibreerde jive draait het beste en efficiëntste op 65% throttle toch? Het heeft bij een jive dus geen zin om een pinion kleiner te steken om bijv op 90% je ideale headspeed te halen.

    Als vb mijn logo 600 draait nu, volgens mr Mel, ongeveer 2000 toeren op 65% throttle met een 12t pinion op een xnova 4030 470kv (helimode 4) . Als ik naar een 11t pinion ga haal ik ongeveer 2000 rpm bij 90%. Is het nu verstandiger de 11t te steken en dus rond de 90% throttle te vliegen of kan ik het beter zo laten omdat de jive beter zijn werk doet op 65%??

    Endpoints zijn gekalibreerd zoals gezegd.
     
  9. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Ik zou voor de grotere overhead gaan. Hierdoor kan je regelaar beter bijregelen als dat nodig is.
     
  10. servor1986

    servor1986

    Lid geworden:
    5 dec 2012
    Berichten:
    863
    Locatie:
    Zeeland, Walcheren
    Dus de 12t houden?
     
  11. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    mijn X7 vlieg ik ook met een grotere pinion,
    throttle 60 = 2000 RPM
    throttle 70 = 2150 RPM
    throttle 75 = 2250 RPM
    .. goede lipos! en alle 3 governor instellingen vliegen top
    geen last van warme onderdelen als motor en ESC
    en ook geen krachtverlies door inkakken.
     
  12. servor1986

    servor1986

    Lid geworden:
    5 dec 2012
    Berichten:
    863
    Locatie:
    Zeeland, Walcheren
    Op 12t draait alles perfect, ik weet genoeg denk ik, ik laat het zo.
     
  13. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Inderdaad een 12T houden. Uwe, met een andere heli kan het hoofdtandwiel een andere hoeveelheid tanden hebben! Pinion verschilt dus per heli.
     
  14. servor1986

    servor1986

    Lid geworden:
    5 dec 2012
    Berichten:
    863
    Locatie:
    Zeeland, Walcheren
    Pinion was ook alleen als voorbeeld, het ging me meer om het throttle percentage wat voor de jive het efficiëntst is.. dat is dus rond de 60 à 70% en niet bij bijvoorbeeld 90% waardoor ik, in het voorbeeld, geen pinion lager hoef te steken. Ik denk dat Uwe ook hetzelfde bedoelde en in zijn geval ook een grotere pinion genomen heeft om in het efficiënte throttle percentage uit te komen met zijn headspeed.
     
  15. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    Nou ik heb nieuws.. Die kontronik gaat eraf. De reden staat wel in mijn Wel stroom/Geen stroom topic.

    De 1e vlucht waar geen uitval plaatsvond was overigens prima met standaard pinion en 65 throtle en gov functie. Vloog goed.
    Maar omdat ik vlucht 2 alles uitviel ben ik er wel klaar mee . De hobbywing platinum is binnen. Die ga ik dr van de week eens op monteren als test. En dan eens zien wat er gebreurt

    Als dat goed gaat, is het duidelijk dat de koby's niet geschikt voor mij zijn
     
  16. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    .. idd gaat het om de verhouding, ik snap het wel Laurens,
    en dat je uiteindelijk met een lage throttle vliegt, zo als Serge al schreef
    .. kleinere motor-pinion en throttle tussen 90 en 100 en governor,
    dat is geen goede combinatie.
     
  17. Bask04

    Bask04

    Lid geworden:
    17 jul 2012
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Omg, ijsselstein
    word ook helemaal niet naar een uitleg van iemand zijn x7 gevraagd
     
  18. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    bedankt voor de tip "Bask007"
     
  19. Bask04

    Bask04

    Lid geworden:
    17 jul 2012
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Omg, ijsselstein
    Ik zal dan maar de boeman zijn die het zegt.
    je komt nogal vaak met onzin.
    als er iets besproken word kom jij weer
    ja maar ik heb dit en dat thuis .....................
    word helemaal niet naar gevraagd.
     

Deel Deze Pagina