nou, met zulke gewichten gaat een hek niet helpen...
vergis je niet wat impact 13 kilo heeft, als dit op moedertje aarde te pletter slaat.
zit daar nog iets tussen, heeft dat vrij vlot pech
als je deze afmeting alleen hebt gekozen vanwege een beetje inbouwruimte, is dat eigenlijk een niet geheel logische reden..
ik heb meerdere toestellen van 1,5 meter spanwijdte, en kan daar met gemak mijn materiaal in kwijt. zijn geen zwevers trouwens, romp is dus wat groter.
daarnaast wordt bij een grotere kist ook de besturing groter. stroomvoorziening wordt belast met hogere stromen, moet misschien een compleet losse voorziening met back up etc geplaatst worden.
Het genereren van lift is iets wat een vleugel toch wel doet, ongeacht zijn afmeting. Oftewel, eenzelfde toestel van 1,5 meter zal ook goed vliegen. Puur het afmetingenaspect geeft niet meteen een verbetering van vliegeigenschappen..
meestal kiest men ervoor om een experimenteel toestel eerst in schuim te bouwen, bv 1 meter span
zo kan op een goedkope manier een ontwerp gemaakt worden, en je kunt relatief makkelijk wijzigingen doorvoeren en proberen.
Zien of de berekeningen kloppen. instelhoeken en hun effect etc, niet alles van een vliegtuig is meteen in een berekening te vatten..
zelfs 1 op 1 vliegtuigingenieurs maken eerst prototypes
Vanaf daar kun je het toestel groter maken, dus bijvoorbeeld een 1,50 meter toestel, om de houtconstructie kloppend te krijgen en te zien of de constructie de belasting op kan nemen.
en zelfs vanaf daar is de stap naar een 3 meter toestel nog vrij groot.
constructief veranderd er wat, financieel natuurlijk ook.
zou erg zonde zijn om 2 jaar werk, en een hele hoop geld in 30 seconden in rook op te zien gaan.
PS:
Kijk
hier bijvoorbeeld eens rond.
kun je bij de grotere toestellen inspiratie opdoen m.b.t. constructie en hoe e.e.a. is opgebouwd.