Korte vraag: Waar is "Mylar" te koop?

Mylar is te koop bij een zeilmakerij in Den Haag.
Farla Sails.
140 breed, 20 euro per strekkende meter.

Grts GJ

Het was even zoeken, maar......

De europeese naam is(was) Astralon, helaas is dit uit de handel genomen. Dus dat gaan niet echt helpen.

Onze vrienden van EMC-VEGA en R&G verkopen het niet, nog een vervanger.

Martin Kopplow (Oostenrijk, dacht ik) gebruikt tegenwoordig, volgens quote van Yahoo SALGlider: "I use a substitute I buy at a reasonable price at my local plastics dealer. It is basically clear hard PVC with a polished surface. I use 0,5mm for larger parts and 0,3mm for small parts such as tailfeathers."

Dit is misschien onze beste kans, iemand vinden met kontacten in de "plastics" wereld'je.

En natuurlijk, kun je het gewoon bestellen in de USA.

Mylar 0.014" Thick, 24" wide, RT - 2 ft. x 6 ft. roll V210 $19.20
http://www.cstsales.com/molding_vacuum_supplies.html#207

Maar houd rekening met verzendkosten en invoerrechten.

ps:
Indien niemand iets kan vinden en er genoeg animo kunnen we ook samen 100ft (+/- 30 meter) kopen vanuit de USA. Koop je 5 meter voor de prijs van 2 meter.

Kun je alleen mylar gebruiken of ook een normale soort pvc.

Ik heb een stuk van een rol pvc staan dat 0.5 dik is.

Mijn pa gebruikte dat op school als bescherming van tafels bij de handenarbeit

Dat PVC is goed te gebruiken, mits ingevet met wax.

Iemand een idee waar dat te koop is. (en dan bedoel ik niet de vijverfolie.... Daar heb ik al naar gekeken)

@Eric, een collectieve zending is best leuk. Maar wie trekt de kar. Je hoeft het niet uit Amerka te halen. Het is leverbaar bij de snijunie. Ik vondt dat ze aardige centen vroegen... Als je langsgaat heb je wellicht voor een fatsoenlijke prijs mylar....

Volgens mij kan je die beschermingsfolie voor tafels kopen bij een huishoudelijke artikelen winkel. Blokker, decostore, hubo enz.
Ik heb het vaak zien hangen in een rek met rollen geplastificeerde tafelkleden.
Is dit matriaal niet te slap?
Mylar is ondanks de dikte van 0.3 mm best stug.

Ik heb nog eens nagevraagd.
Mylar platen van 1000 x 1400 0.3 dik kosten ca. 8 Euro excl btw.
Zeg 10 Euro de 1.4m2.

Frans

@Berrie

Als er genoeg animo is wil ik best de bestelling doen van MyLAR in de USA. Maar misschien is het gezien de prijs beter even te blijven zoeken binnen onze lands grenzen.

@frans

Waar kan ik dat bestellen? Wil dat best een keertje proberen.

Ik ben afgelopen vrijdag op bezoek geweest bij een kunststofverwerkingsbedrijf in Veendam. Zij hadden niet op voorraad wat ik zocht maar betrekken hun basismateriaal ook Vink uit Didam. Via hun site heb ik wat monsters aangevraagd maar nog niet gekregen.
Mocht het niet lukken om Vink zover te krijgen dat ze mij enkele meters gaan leveren kon ik de bedrijfsleider in Veendam bellen. Hij zou dan kijken of hij bij een volgende bestelling een paar meter mee kon laten komen.
Het wachten is dus eerst op wat monsters.

@frans

Dat is niet wat ik bedoel ze hebben echt hard pvc.

Dat spul wat jij bedoelt gebruik ik als vacuum zak werkt ideaal

@Frans, bij welk bedrijf heb je die prijs nagevraagt? Snijuni? Ik vind deze prijs zeer redelijk! Twee van die platen en ik heb genoeg voor een zwever van 3.3mtr.

@Eric, laten we idd even kijken hoe het zich nu ontwikkeld. Er lijkt wat schot in de zaak te komen.!

@ Frans (n.a. van zijn tweede opmerking). Wij, www.klip.nl, zijn ook klant bij Vink kunststoffen. Is PET hetzelfde als Mylar? (zoals aramidevezel bij de meeste bekent is als Kevlar en een verstelbare steeksleutel door iedereen “Baco” wordt genoemd….)

@Theo, houdt ons op de hoogte!

@ Btje, jammer, dat kunnen we dus ook weer afschrijven.

@ Allemaal: Eendracht maakt macht!

Een stomme vraag(had ik moeten stellen voordat ik DIT draadje startte): Epoxy hecht NIET aan Mylar he!?!!! Dat heb ik tenminste altijd gedacht!!

PET is volgens mij niet hetzelfde als Mylar. Drumvellen zijn ook van mylar.

Frans,
Ik neem morgen een stukje mee wat ik laatst gebruikt heb voor het lamineren van de staartsectie. Misschien geeft dat een idee.

Volgens mij, is MyLAR een merknaam van DuPont. Het zal dus door andere fabikanten onder een andere naam op de markt gebracht (moeten) worden.

Ja, epoxy hecht niet aan mylar.

Als VINK niet wil leveren aan particulieren, zijn altijd andere opties. Wil mij best als zelfstandig ondernemer melden bij VINK ;)

Als vervanger voor MyLAR zoeken we dus,
- een plaat (0.3-0.5mm) (zeker geen folie!!!)
- breed (60-100cm)
- lengte (1m-5m)
- minstens 1`gladde zijde
- kleur is onbelandrijk.

Vraag, Mylar = PET (polyester)
Dit stukje tekst heb ik van de Dupont site geknipt.

Since Mylar® polyester film was invented in the early 1950s, it has been used in a variety of applications that add value to products in virtually all segments of the world. After nearly 50 years, the future still holds great promise for Mylar®. Its excellent balance of properties and extraordinary range of performance capabilities make Mylar® ideal for a broad array of applications in the electrical, electronics, magnetic media, industrial specialty, imaging and graphics, and packaging markets.

Mylar® polyester film, only by DuPont Teijin Films, is available uncoated or coated in a broad variety of thickness and width.

Het lijkt erop dat Mylar een polyesterfolie is. :D
Maar ja, niet alle vla smaakt naar aardbei. :?
Dus proberen. Theo heeft bij Vink een paar proefstukjes aangevraagd.

Ik ben even kwijt hoeveel de platen precies kosten, moet nog ergens een notitie hebben.
Ik dacht €25,= voor 3 platen EXCL. BTW (een plaat = 1000 x 1400)

Frans

Hoewel een plaat best prima is voor een DLG bouwer. De mylar zoals ik die ken, is leverbaar per strekkende meter. Iets wat natuurlijk pas tot zijn recht gaat komen als je iets groters gaat bouwen dan een DLG ;)

Dus om aan het lijstje toe te voegen:
- liefts leverbaar per strekkende meter.

Een donkere kleur is lastig omdat je de omtrek van de vleugel erop overtekent en dan de boel uitknipt (dat zie je vaak op de filmpjes)

Opo de achterkant kun je met een stift aangeven waar je extra lagen glas wilt lamineren. Daarom is transparant erg handig.

Back