Over die dingen insmeren met vet/olie, nooit gedaan, zal ik ook nooit gaan doen.. enige wat ik doe zijn de druklagers(mainblades,tailblades en hoofdas) en de one way. alles wat smeert trekt vuil aan, en dat geeft extra slijtage. heb helis met dik 900 vluchten(3d vluchten that is) met nog steeds de originele sliders/griplinks in de staart.. zonder enorm veel speling.(het wiebelt niet dus)
900 vluchten is dan nog steeds maar ongeveer 50 uur....
Mijn heli's (en zeker de trainers) is het de bedoeling dat ze toch minimaal de 200 uur wel halen.... Dan ga je toch smeren hoor

Inderdaad controleren doe je voor iedere vlucht, maar dat ben ik me eigenlijk al niet eens meer bewust, zo'n ingesleten gewoonte is dat.
Maar bij veel moderne heli's kun je o.a. die TT gears van buiten zien.
Bij vario's in het bijzonder en schaalheli's in het algemeen kun je dat niet zien zonder demontage. Heeft ook voordelen want je moet echt je best doen om die kegeltandwieltjes binnen 25 uur af te kauwen, maar je moet er ook de boel voor demonteren om te inspecteren. En dat doe ik liever niet onnodig.
Uiteindelijk kun je er natuurlijk heel lang over discussiëren, maar het gebruik wat jij van heli's vergt, ligt mijlenver verwijderd van wat ik er van vraag. Dat kun je dus slecht met elkaar vergelijken. Het materiaal wat voor jouw heli's gebruikt word is al anders, dus ook op dat soort factoren zul je een onderhoudsschema aan moeten passen.
Hoeveel "recreatie vliegers" (lees ouwe lullen zoals ik, die suf wat rond pruttelen) er zijn tegenover hardcore 3D vliegers, geen flauw idee.
Wel eens interessant om te weten, hoe die verhoudingen liggen...
Wat ik wel weet, is dat vrijwel iedereen (OK, de 3D vliegers uitgezonderd) VEEL te veel sleutelt en dat net als met alles waat "te" voor staat, teveel sleutelen ook niet goed is, en de betrouwbaarheid van je heli alleen maar vermindert, en dus de hobby duurder maakt dan strikt noodzakelijk is.
Groet, Bert