Koud, en dus mooi weer voor onderhoud

Bert
Moeten toch echt hoofdletters zijn
Martin

Ik weet niet wat daar gebeurde, want ik heb gewoon de emoticons aangeklikt maar het laptopje maakte zelf weer dat letterprutje er van. Spaties er tussen, "d" voor "D" vervangen, wat ik ook deed, hij weigerde er die smileys neer te zetten....:(

Groet:(, B:(ert

Waar ik op doelde, 3uur, mijn heli hangt gemiddeld 4 minuten in de lucht, zijn dus 45 vluchten.... na elke 100 vluchten moeten de TT gears eruit omdat het haaientanden zijn, dat zou dus 6 uur zijn.. ik haal het niet eens meer..

Kogellinks van de swash naar grips? 50 vluchten max voordat ze rammelen(hier hebben meer helis last van met meer dan rondvliegen)

Zelfde met mn radiaallagers in de grips, die kleine 8x14 dingetjes kunnen al bijna niks hebben, en dan met 600mm bladen, extra harde dempers, is het gemiddeld na een vlucht of 80 wel gedaan(ook weer een uur of 6,7)...vet wordt snel uit de druklagers geslingerd ed...

Dit soort schema's zijn best te doen, maar we hebben het over controleren. iets wat bij gewoon VOOR aanvang en aan het einde van de vliegdag gebeurd... controleren doe je immers alleen door even te wiebelen en te observeren op speling....kost je misschien, 4, 5 minuten voor een hele heli...

Over die dingen insmeren met vet/olie, nooit gedaan, zal ik ook nooit gaan doen.. enige wat ik doe zijn de druklagers(mainblades,tailblades en hoofdas) en de one way. alles wat smeert trekt vuil aan, en dat geeft extra slijtage. heb helis met dik 900 vluchten(3d vluchten that is) met nog steeds de originele sliders/griplinks in de staart.. zonder enorm veel speling.(het wiebelt niet dus)

Over die dingen insmeren met vet/olie, nooit gedaan, zal ik ook nooit gaan doen.. enige wat ik doe zijn de druklagers(mainblades,tailblades en hoofdas) en de one way. alles wat smeert trekt vuil aan, en dat geeft extra slijtage. heb helis met dik 900 vluchten(3d vluchten that is) met nog steeds de originele sliders/griplinks in de staart.. zonder enorm veel speling.(het wiebelt niet dus)

900 vluchten is dan nog steeds maar ongeveer 50 uur....

Mijn heli's (en zeker de trainers) is het de bedoeling dat ze toch minimaal de 200 uur wel halen.... Dan ga je toch smeren hoor:D
Inderdaad controleren doe je voor iedere vlucht, maar dat ben ik me eigenlijk al niet eens meer bewust, zo'n ingesleten gewoonte is dat.

Maar bij veel moderne heli's kun je o.a. die TT gears van buiten zien.
Bij vario's in het bijzonder en schaalheli's in het algemeen kun je dat niet zien zonder demontage. Heeft ook voordelen want je moet echt je best doen om die kegeltandwieltjes binnen 25 uur af te kauwen, maar je moet er ook de boel voor demonteren om te inspecteren. En dat doe ik liever niet onnodig.

Uiteindelijk kun je er natuurlijk heel lang over discussiëren, maar het gebruik wat jij van heli's vergt, ligt mijlenver verwijderd van wat ik er van vraag. Dat kun je dus slecht met elkaar vergelijken. Het materiaal wat voor jouw heli's gebruikt word is al anders, dus ook op dat soort factoren zul je een onderhoudsschema aan moeten passen.

Hoeveel "recreatie vliegers" (lees ouwe lullen zoals ik, die suf wat rond pruttelen) er zijn tegenover hardcore 3D vliegers, geen flauw idee.
Wel eens interessant om te weten, hoe die verhoudingen liggen...
Wat ik wel weet, is dat vrijwel iedereen (OK, de 3D vliegers uitgezonderd) VEEL te veel sleutelt en dat net als met alles waat "te" voor staat, teveel sleutelen ook niet goed is, en de betrouwbaarheid van je heli alleen maar vermindert, en dus de hobby duurder maakt dan strikt noodzakelijk is.

Groet, Bert

Vario is ook een Mercedes onder de helikopters, ook niet geschikt om mee te gaan 3D en . Daarom kun je het onderhoudsschema ook niet vergelijken met een helikopter van mindere kwaliteit, waarmee keihard 3D gevlogen word.

Vario is ook een Mercedes onder de helikopters, ook niet geschikt om mee te gaan 3D en . Daarom kun je het onderhoudsschema ook niet vergelijken met een helikopter van mindere kwaliteit, waarmee keihard 3D gevlogen word.

Whahaha, dat was nou nét een uitspraak waar ik mij niet aan wilde wagen... (die kwaliteit bedoel ik, qua 3D heb je volledig gelijk, daar zijn ze niet geschikt voor)

Maar zo'n onderhoudsschema werkt ook uitstekend voor een KDS-je waar hoovertraining mee gedaan word, of een raptortje waar gemoedelijk de zondagse rondjes mee gevlogen worden... Techniek is techniek wat dat betreft.

Groet, Bert

Back