Kranich III op grootmoeders wijze.

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door aurectar, 29 jun 2017.

  1. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    1.987
    Ik ga hem spuiten.
    Ik heb verleden week een spuitbus Napels Geel Acriel van het merk Amsterdam gevonden.
    Het zelfde kleur of de oratex die ik hier liggen heb voor de vleugel.
    Het spuitwerk stel ik ui tot de temperatuur buiten toelaatbaar is.
    Ik zorg dat hij spuitklaar wordt.
    Dan wordt het spuiten in de lente een formaliteit.

    upload_2018-12-20_11-10-15.jpeg

    Met de canopy er op begint het al richting real-scale te lijken.
    De mijne krijgt een blauwe neus op napelsgele romp.
    Een beetje het schema van de bovenste hieronder.

    upload_2018-12-20_11-15-2.jpeg

    upload_2018-12-20_11-11-23.jpeg

    We zijn mooi op schema om hem vliegklaar te hebben tegen de lente 2019.
    Nu nog de final touch.
    Slowly but surely.
     
    JHvdK, Berrie, SRS en 6 anderen vinden dit leuk.
  2. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    5.773
    Locatie:
    Utrecht
    Mooooooooooi al!
     
    aurectar vindt dit leuk.
  3. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    1.987
    Nog een filmpje gevonden op Youtube.
    Prachtig gefilmt.
    In de marge mag ik toch in alle bescheidenheid zeggen dat de vorm van mijn conopy meer geslaagd is of deze uitvoering op het filmpje.
    Ik heb de voorkant uit een sweppes fles gesneden.
    Etwas, das man anscheinend nicht im Land des Lächelns (land van de glimlach) finden kann.



    Ik heb een maand geleden bij een val mijn sleutelbeen gebroken en
    kon bijgevolg weinig uitrichten met mijn rechterarm.
    Daar komt nu verandering in.
    Dus goed voor het verder verloop van mijn project.
     
    Laatst bewerkt: 18 jan 2019
    jve en tjarko vinden dit leuk.
  4. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    1.987
    Rolroeren verder afwerken.

    upload_2019-1-24_17-12-51.jpeg

    Ieder rolroer is voorzien van 4 kavan scharnieren van 20 mm.
    De assen worden vewijdert en vervangen door nageltjes van 1.3 mm diam.
    Zodoende de mogelijkheid te scheppen van de rolroeren de demonteren.
    Altijd handig in geval van herstelwerkzaamheden.

    upload_2019-1-24_17-16-12.jpeg

    De scharnieren worden met houtlijm ingelijmd en vergrendeld met een tandenstoker die nadien effen geschuurd wordt.

    upload_2019-1-24_17-18-35.jpeg

    De aanstuurstangen en hevels worden op maat gebracht.

    upload_2019-1-24_17-19-58.jpeg

    De Futaba servo's worden in positie gebracht op de servoplatine.
    Let op mijn blokjes verstevigd met triplex.

    upload_2019-1-24_17-22-24.jpeg

    Alles voorlopig monteren en uittesten.
    Zit goed.
    Diferentieel van 50% ingesteld op de zender.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    jve, ron van sommeren en serge pot vinden dit leuk.
  5. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    1.987
    Ondertussen beide vlerkjes bespannen.

    upload_2019-2-8_20-27-17.jpeg

    upload_2019-2-8_20-27-48.jpeg

    Onderkant vleugel voorzien van donkerblauwe kleurvlakken.

    upload_2019-2-8_20-28-10.jpeg

    Dit om de zichtbaarheid te optimaliseren.
    Ik ben al een paar keer in een (net-niet) situatie verzeild geraakt
    en wil dit in de toekomst uitsluiten wanneer de zichtbaarheid precair wordt.
    Beter voorkomen dan genezen.
     
    Hans V vindt dit leuk.
  6. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    1.987
    upload_2019-2-8_20-38-26.jpeg

    Nog even een soldeerbout gehanteerd
    om de stangverbindingen te maken voor de airbrakes.
    Stukjes messingbuis met twee inkepingen in een elektriciteitssuiker.
     
    Huibert, ISOLA2 en serge pot vinden dit leuk.
  7. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    1.987
    Tijd voor verf en penselen.

    upload_2019-2-22_23-24-58.jpeg

    Ik heb een kleurtje gemaakt die min of meer corresponderend met deze van mijn vleugels.


    upload_2019-2-22_23-24-7.jpeg

    Een acrylverf uit de handel.
    Aangebracht met een zachte marter.

    upload_2019-2-22_23-28-11.jpeg

    Doet vintage aan.
    Je moet er net met een vergrootglas op zitten.
    Dit doe je ook niet op die vintage real-scale kisten.
    Nu, voor werk met het penseel valt alles nog wel mee.

    Mvg,
    Aurectar
     
    serge pot, Rick NL, JHvdK en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. kadet-kampen

    kadet-kampen

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    162
    Je had wel een erg strakke grootmoeder, schitterend resultaat tot zo ver.
     
    Rick NL en aurectar vinden dit leuk.
  9. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    1.987
    Ja, mijn grootmoeders zaliger.
    Madammen die hun plan trokken.
    Dat mag wel gezegd worden.
     
  10. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    2.484
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Gestreeld door een zachte marter, een streling voor het oog :thumbsup:
     
    aurectar, serge pot, Rick NL en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    1.987
    Neusje van de Zalm.

    upload_2019-3-12_6-0-37.jpeg

    Airbrakes synchroniseren.

    upload_2019-3-12_6-2-9.jpeg

    Hier kunnen de stuurstangen onder zelfde hoek gebracht worden.

    upload_2019-3-12_6-3-37.jpeg

    Even testen.

    upload_2019-3-12_6-4-48.jpeg

    Lukt aardig.
     
    flymax en Hans V vinden dit leuk.
  12. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    2.484
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Heb je zo geen drukverlies van onder naar boven in gesloten toestand ?
     
  13. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    1.987
    Bedoeling is dat je dracht verliest.
    Volgens werktekening en handleiding moet dit lukken.
     
  14. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    2.484
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Dat begrijp ik wel, het drukverlies langs de kieren.
    Kier van de armtjes is niet te vermijden , maar langs de rand van de spoiler, randje onder de huid bijplakken ?
    Of is de plaats zodanig gekozen dat het beetje drukverlies er niet toe doet ?
     
  15. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    1.987
    Ik ben de mening toegedaan dat dit gegeven niet bepalend zal zij voor wat betreft de vliegeigenschappen.
    Die rand van de spoiler kan voor enig drukverlies zorgen maar in verhouding met de rest is dit verwaarloosbaar.
    De bepalende factoren zullen eerder zijn de geometrie, het profiel, de instelhoek, de afstelling, en niet onbelangrijk, de vleugelbelasting.
    Voor wat ik op het filmpje gezien heb ziet dit er veelbelovend uit.
     
    serge pot en H.B.Busking vinden dit leuk.
  16. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    5.773
    Locatie:
    Utrecht
    Het moet mogelijk zijn om aan die grote plaat van de remklep een paar 'lippen' te maken (als de remklep open staat, wijzen die naar beneden) waarmee je die spleet grotendeels afsluit als de remklep neer is ...
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  17. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    1.987
    Dirk, de vraag die zich bij deze stelt is " welke impact hebben deze spleten op het vlieggedrag en het remmen?".
    Het antwoord zullen we hebben bij de eerste proefvluchten.
    Pas dan zullen we weten of al dan niet remediërende maatregelen geboden zijn.
    Gezien de ontwerper, hier in dit geval, Gunter Olbrecht, deze constructie vooropstelt vermoed ik dat dit getest en goed werd bevonden.
    Daar ga ik van uit en heb er vertrouwen in dat de impact van deze spleten verwaarloosbaar zal zijn.
     
  18. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    5.773
    Locatie:
    Utrecht
    Zo'n soort mechanisme had ook gekund.
    Zeker met een 'ring' onder het gat die als een aanslag werkt voor de klep in dichte toestand.
    Zo'n dubbele klep (boven en onder) met een 'dijk van een gat door de vleugel' werkt natuurlijk fantastisch als rem.
    Dán wil je juist zoveel mogelijk 'lekkage' van onder naar boven.

    Dit is van mijn Möwe (alleen klep boven) maar zowel boven als onder kan natuurlijk ook.
    Dan de draai-as ook middenin de vleugel, en die bevestigingsbeugel moet dan iets anders van vorm ...
    [​IMG]
     
    aurectar vindt dit leuk.
  19. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    222
    Locatie:
    Amsterdam
    Ik zelf zie geen probleem want bij de DG100 van Robbe werkte het prima. Wel de remkleppen eerst even testen op grote hoogte zodat kan je beoordelen hoe effectief ze zijn. ;)
     
  20. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    1.987
    Ben ik van plan.
     

Deel Deze Pagina