Kranich III op grootmoeders wijze.

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door aurectar, 29 jun 2017.

  1. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    Dit komt nog wel wanneer ik de drie finale lagen spanlak aanbreng.
    Hangt ook een beetje af van de stevigheid van je structuur.
    Zal hier minder aan de orde zijn.
     
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Inderdaad....., bijna niets.
    Alleen zijde met daarover dun tissue is nog effectiever en kost minder lak om dicht te krijgen. Daardoor niet zwaarder.
    Wel is het torsiestijver dan zijde alleen.
    Dat ziet er dan zo uit (je ziet dat de zijde met 1 cm rand op de open delen is aangebracht, daarna tissue over alles heen, alleen de rompneus is met 20 grams glas en epoxy gedaan voor de structurele stevigte):
    [​IMG]
     
  3. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    Mooi werk, Bruno.
    Voor de vleugel ben ik er nog niet uit maar
    met je inbreng ben ik weer een stuk wijzer.
    Waarvoor dank.
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  4. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    @Bruno van Hoek,
    Glas of carbon in gebagde of mallen vleugels wordt onder 45° verwerkt om torsiestijfheid te vergroten.
    Heb je er wel eens aan gedacht om zijde onder 45° te verwerken om de zelfde reden, al of niet i.c.m. de tissue.

    Wanneer ik in te toekomst nog eens een bespan project heb wil ik dat eens proberen.
    Alleen zit er bij mij nog niet zo'n project in de toch al veel te lange pijplijn. :frustie:
     
    aurectar en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Wordt er ook met andere hoeken dan 45° gewerkt Rick?
     
    aurectar vindt dit leuk.
  6. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    In mallen vleugels is de huid i.h.a. alleen van weefsel onder 45°. Zowel voor de toplaag als in geval van schalenbouw ook de binnenlaag. De ligger is er 100% voor de buigkrachten.
    Bij gebagde vleugels wordt er, wanneer er geen aparte ligger wordt gemaakt, ook vaak gewerkt met unidirectioneel koolstof die samen met een aparte lijfplaat, of met de kern die de afschuifbelasting moet opnemen. Deze uni koolstof (altijd i.c.m. 45° weefsel) wordt vaak als wig of zo uitgevoerd over het binnen deel van de vleugel.
     
    aurectar, ISOLA2 en ron van sommeren vinden dit leuk.
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Deze methode is bedacht door Erik Janssen en Henk de Jong, F2B collega's en vrienden van mij.
    Ik doe het alleen maar na. Om onduidelijke reden is de foto in spiegelbeeld (F2B vliegt, een hoge uitzondering daargelaten, tegen de klok in).
    Nou, dan zou de hoofdligger zwaarder uitgevoerd moeten worden. Dat neemt nu deels de zijde voor zijn rekening, bij 45° ben je dat kwijt.
    Hoeveel dat uitmaakt kan ik niet narekenen.:oops: Jij waarschijnlijk wel....:D;)
     
    aurectar vindt dit leuk.
  8. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    @Bruno van Hoek
    Hoogstens peanuts, waarschijnlijk minder dan pistache. :beer:
     
    Bruno van Hoek, aurectar en DirkSchipper vinden dit leuk.
  9. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    Eens alles mooi strak opgespannen, is het moment aangebroken 3 lagen spanlak aan te brengen.
    De eerste laag doet vreemd aan.
    Hier en daar bubbels en oneffenheden.
    Je eerste reactie, dit loopt fout af.
    Niks minder waar.
    Een tweede laag mindert al deze oneffenheden.
    En na de derde laag staat alles mega strak.

    upload_2018-9-25_8-43-15.jpeg

    Dus, aurectar tevreden.

    upload_2018-9-25_8-44-30.jpeg

    Moet ik er bij vermelden dat je elke laag spanlak minimum 24 uur laat uitdrogen.
    Na de derde laag is het bespannen oppervlak net een trommel.
     
    Laatst bewerkt: 25 sep 2018
    JHvdK, Huibert, TheNorb en 5 anderen vinden dit leuk.
  10. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Ziet er strak uit!

    :rofl:


    jan.
     
  11. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    Het is nu een kwestie van rustig verder af te werken.
    Voorlopig geen noemenswaardige problemen.

    upload_2018-10-26_11-42-4.jpeg

    De vleugel mooi in profiel schuren.
    Dit met behulp van malletjes gemaakt met Profili.

    upload_2018-10-26_11-44-13.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 26 okt 2018
    jan brilman, JHvdK, Jeroen L. en 8 anderen vinden dit leuk.
  12. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    Een beetje historiek rond de Focke Wulf Kranich III.

    In 1954 werd met een Kranich III in de Alpilles, een streek in het zuiden van Frankrijk het werelduurrecord voor tweezitters scherper gesteld.
    Dit record bedraagt 57 u 10 min.

    upload_2018-11-12_15-16-13.jpeg

    Bertrand Dauvin verslaat met Henri Couston definitief het wereldrecord van duur in tandem op Kranich-III F-CATZ met 57 h 10 mn. Deze onmenselijke prestatie onder een ijzige regen en weinig wind.
    Om dit record te bewerkstelligen maakten ze gebruik van de mistralwinden.

    upload_2018-11-12_15-18-14.jpeg

    De piloot Bertrand Douvin (hier in het midden) poogde dezelfde prestatie neer te zetten met een mono.
    Bij deze poging ging het fout met fatale crach waarbij de piloot het leven liet.

    upload_2018-11-12_15-24-0.jpeg

    Nadien werd het verbod uitgevaardigd om in deze omgeving het duurrecord scherper te stellen.
    Met het gevolg dat het duurrecord van de Kranich III nog altijd stand houdt.
     
    Laatst bewerkt: 12 nov 2018
  13. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    Ondertussen op kousenvoeten verder bouwen.

    De indekking van het air-brake gedeelte.
    Zorgen dat nergens weerstand gecreëerd wordt.

    upload_2018-11-12_15-27-27.jpeg


    Ook de platines ven de rolroerservo's uitwerken.

    upload_2018-11-12_15-29-1.jpeg

    De servo's die ik in de vleugels ga inbouwen zijn analoge Futaba servo's met metalen pignons.

    upload_2018-11-12_15-30-38.jpeg
     
  14. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    aurectar vindt dit leuk.
  15. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Op het doosje zie ik anders S3150 staan, en heel slecht leesbaar "Digital servo"!!!
     
  16. J.B

    J.B

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Drenthe
    Hallo,
    of ik mis iets of ,,,,,, maar de servo op de foto de s3150 is niet analoog maar digitaal . Of wordt die ergens anders ingebouwd ????

    Joop
     
    aurectar vindt dit leuk.
  17. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Klopt, ze zijn echt wel digitaal.
     
  18. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.082
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Leuk hoor die discussie over het type servo, maar ik wordt meer getriggerd door Aurectar die remkleppen plaatst en dan wil voorkomen dat er weerstand gecreerd wordt ;):)
     
  19. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    :rofl::rofl::rofl::rofl:
     
  20. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Laat je niks wijsmaken, Aurectar! ;)

    Die remklep ligt er strak in! :thumbsup:


    jan.
     
    aurectar en flymax vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina