Krijg'm niet stabiel Vario Schweizer benzine met Vbar silverline 5.3

ik vlieg een mini titan (450 maat heli) zonder estab.
hooveren is niet zoveel anders dan met estab.

voornaamste verschil zit hem in de wind. die merk je wel.
maar dat zie je vlot genoeg, zelfs op zo'n klein mini ding.
laat staan een grotere heli, dan moet je het zeker vlot zien.
en jouw heli is er volledig op ingericht, de mijne iig zeker niet..

daarnaast heb je meerdere keren met een compleet verkeerd ingesteld estab systeem gevlogen, en de heli is niet gecrasht.
houdt ook in, dat jouw heli er gewoon heel goed in is om zonder estab te vliegen.

mijn non estab heli is er in het ontwerp echt niet op ingericht, en vliegt best goed zonder estab.
de jouwe is er wel op ingericht.. moet simpeler vliegen..
 
Bert,
Ik krijg er echt goesting voor. Ik wil het wel proberen!

Gisteren heb ik in mijn tuin (en die is niet erg groot) gehooverd met de Vbar.
Dat ging niet zomaar.
1) Ik had virtual swash zo ingesteld dat het blad over de tail-boom niet bewoog bij full down elevator. Maar wanneer ik op de grond, bij goed wat toeren observeerde of de rotor effectief rol en elevator kantelingen deed in de verwachte richtingen , bleek dit echt niet het geval.
Bij down kantelde de rotor voorwaarts links, bijna 45 graden zou je denken. Bij up, ging dat diagonaal, acheruit rechts.
2) heb dan besloten om experimenteel de swash verder te draaien. Het leek me nodig vroeger te beginnen met de gewenste cyclic. Ik heb 15 graden moeten schuiven opdat de kantelingen juist zouden komen.
In die toestand kon ik hooveren!
Het blijft eerder nerveus, ik heb daar nog wat parameters voor, die dit mogelijk kunnen verhelpen ( was ook zo met de vorige e-stab)

Die extra 15graden had ik niet verwacht...ook bij Mikado werd er niet over gerept.
Ik vond op het internet dat de cyclic precession van 90 graden een minimum is, dat er soms additionele delays zijn tengevolge van de tijd=afstand voor de blades "to fly-up"
Ervaren jullie dit ook met deze soft-blades op deze koppen?

Patrick
 
Op de grond staand, kan de rotor de bewegingen niet goed volgen, en krijg je een beetje vreemde respons soms. Dat is zelfs met mijn non-E-stab heli's zo: als ik de stick naar voren duw, zit er altijd wel wat zijdelingse respons bij.
In de lucht is dat over.
Draai die 15 graden maar eens terug, en probeer het nog eens, maar dan éérst de heli wat licht maken (en uiteraard heel voorzichtig proberen).
Als dat ook maar halfweg in de richting lijkt te zijn, voorzichtig los trekken.
Eens de heli vrijelijk kan bewegen, kan de stabilisatie zijn werk doen. Tot die tijd, kun je het slecht beoordelen. Ik zie zelf als de heli op de grond staat en ik geef elevator voorover, éérst een reactie recht naarvoren, en vlak daarna een soort van "golfbeweging" door de rotor, die inderdaad wat naar links gaat (in mijn geval) maar de grap is, dat die golfbeweging volkomen afwezig is, als de heli eenmaal in de lucht is.

Om dat verhaal over de precessie duidelijker te maken: hoe groter de heli, hoe meer afwijking er is t.o.v. die 90 graden, maar in de afmetingen van jouw zijn die bijna verwaarloosbaar klein.
Je praat dan wel over 90 graden gemeten over het rotorblad.
Mijn heli's zitten alledrie binnen een graad of 5 van die 90 graden, en dat is zeker voor gewoon hooveren, volkomen verwaarloosbaar. je merkt het eigenlijk alleen aan dat je in de ene bocht veel meer "up" moet geven dan in de andere, en uiteindelijk kun je door een paar graden links of rechts te verstellen, die bochten wat symmetrischer krijgen.

Aanvankelijk zal, zeker zonder FBL, de heli érg nerveus aanvoelen in hoover, maar dat valt reuze mee: het wordt veroorzaakt door de afwezigheid van de tijdsvertraging die een flybar nu eenmaal altijd heeft. Hij lijkt nerveus, maar dat is hij niet: hij is jouw gewoon wat "te vlug af"...
Beter gezegd: jij stuurt wat meer dan nodig is, omdat je aan die vertraging gewend bent, en dus word je wat verrast door de snelle respons. Rustiger sturen, en de heli gedraagt zich onmiddellijk óók rustiger.
Echter: als je die phasing niet goed hebt staan, dan zal, als de heli wat naar voren drift, en jij recht naar achteren corrigeert, de heli ook wat zijdelings reageren. Daardoor introduceer je de volgende verstoring, die je weer zijdelings tegenstuurt, maar dat levert weer een kleine afwijking naar voren of naar achteren op, en dan moet je dáár weer op reageren:rolleyes:
Ofwel, als hij niet zuiver reageert op jouw signalen, dan blíjf je bezig....
 
Laatst bewerkt:
euh,
de fout was groot, bijna 45gr....op het zicht uiteraard, was echt zeer uitdrukkelijk + Blijvend. Na correctie met 15 graden...eerst nog een weinig schuin, maar dan ging het kantelen zoals het moest met wat vertraging.
Als ik mijn andere heli's onderwerp aan dezelfde proef, zie ik dat vreemde effect niet, toch zeker niet zo uitdrukkelijk.
Effe kijken of er nog reacties komen voor ik dat ga proberen ;-)
 
Bert,

Als je zonder e-stab werkt, moet jij dan een virtuele swash draaing programmeren in je radio?
Met mijn swash lijkt me dit echt wel nodig.

Patrick
 
Als je zonder e-stab werkt, moet jij dan een virtuele swash draaing programmeren in je radio?
Met mijn swash lijkt me dit echt wel nodig.

Zoals ik al zei: in mijn BO 105 zitten de servo's 45 graden verdraaid aangesloten op de tuimelschijf, en is er géén verdraaiing in de zender nodig, anders dan heel kleine "finetuning".

In mijn 3blads trainer zitten de servo's "normaal" aangesloten, (dus links/rechts en voor/achter) en daar heb ik inderdaad 45 graden verdraaiing moeten inprogrammeren.
Jij hebt 3 servo's in een normale opstelling, en dus moet jij vermoedelijk ook 45 graden verdraaiing ingeven.

Hou er rekening mee, dat die verdraaiing in de meeste zenders in % weergegeven word, NIET in graden, en daarbij is het zo, dat 100% verdraaiing precies overeenkomt met de helft van de hoek tussen de servo's.
Ofwel, bij 4 servo's is de hoek tussen de servo's 90 graden, en is 100% verdraaiing 45 graden.
Bij 3 servo's is die hoek 120 graden en dus 100% is 60 graden.
Het valt te verwachten dat jij in je zender een "hoek" moet instellen van 75% (3/4 van 60 graden is 45 graden) plus of min een klein beetje....
 
Als ik mijn andere heli's onderwerp aan dezelfde proef, zie ik dat vreemde effect niet, toch zeker niet zo uitdrukkelijk.
Effe kijken of er nog reacties komen voor ik dat ga proberen ;-)

Jouw andere heli's zijn flybarred? FBL?

Geloof me: of het nu blijvend is of niet: die heli stuurt niet zoals het hoort, als hij op de grond staat.... Het rotorblad boven de staartboom moet stil blijven staan als je voorover/achterover geeft, en dan doet het er verder niet zoveel toe, wat voor reactie de heli op de grond geeft. Het is in de lucht wat telt....
Ik heb al vrij vaak dergelijke vragen moeten beantwoorden, van mensen die per sé op de grond op zoek gingen naar de respons "recht naar voren" die er daarna geen sikkepit van snapten dat de heli in de lucht niet te hanteren was (wat niet zo raar is, als de heli in de lucht een andere kant uit gaat als je verwacht...).

Je hoeft mij niet te geloven (maar het mag wel: ik vlieg al een tijdje non-E-stab met deze rotors), maar je mag gerust Vario geloven, als die zeggen dat het blad boven de staartboom stil moet blijven staan: als die informatie niet zou kloppen konden ze minimaal hun productielijn van meerbladskoppen wel opdoeken....
 
Ik heb zowel FBL's als flybar.
Maar fair enough, ik ga het proberen zonder die 15 graden correctie, Ik zie het wel onmiddellijk als het slecht reageert.

Patrick
 
Hou er rekening mee, dat die verdraaiing in de meeste zenders in % weergegeven word, NIET in graden, en daarbij is het zo, dat 100% verdraaiing precies overeenkomt met de helft van de hoek tussen de servo's.
Ofwel, bij 4 servo's is de hoek tussen de servo's 90 graden, en is 100% verdraaiing 45 graden.
Bij 3 servo's is die hoek 120 graden en dus 100% is 60 graden.
Het valt te verwachten dat jij in je zender een "hoek" moet instellen van 75% (3/4 van 60 graden is 45 graden) plus of min een klein beetje...

Goed om weten dank je! Ik heb een Graupner zender en die doet het idd in %
 
Maar fair enough, ik ga het proberen zonder die 15 graden correctie, Ik zie het wel onmiddellijk als het slecht reageert.

Zolang je de heli maar rustig lostrekt, en NIET met de skids door het gras blijft schuifelen. Dat levert voor de meeste mensen de grote problemen op omdat de heli dan heel onzeker aanvoelt.
 
Ik heb de e-stab eruit gehaald... wat een spaghetti. meer plaats in de cockpit, kan mijn 2de stoel er terug in.

Programmeren met de radio was in 5 minuten rond. Ik moest de swash draaiing op 70% zetten.
75% gaf nog steeds beweging. Het is zo dat mijn swash aansluitingen 15graden fysisch gedraaid zijn (anti-clockwise) t.o.v de typische. Die 70% t.o.v 75% betreft echter maar 3 graden (en dan nog in de foute richting)
Dit alles wijst er vermoedelijk op dat er geen preciese 45graden zit tussen de linkage-aanpikpunten en de blad-assen. Maakt niet uit zou ik zeggen.

Nog effe GY401 aansluiten, testen zal voor het weekend zijn.

Patrick
 
De bladhouders zijn inderdaad nét niet op 45 graden verzet.... maar het verschil is zo weinig,, dat 45 graden offset op de swash (dus dat hij diagonaal schuin naar voren gaat als je de stick recht naar voren duwt) is een prima uitgangspunt wat normaal maar minimale correcties behoeft.

Die 15 graden naar links.... dat was dus tóch geen gezichtsbedrog??? (ik zag iets op de foto, maar dacht dat ik het me inbeeldde).

Is dat volgens tekening van Vario?
 
Neen, zeker geen gezichtsbedrog. De foto toont waarom de achterste servo linkage niet centraal kan staan. Er is een diagonaal naar achterlopende steun tussen de motordom en het tail-stuk
Ik heb de heli occasie gekocht, maar denk wel dat dit volgens tekening is. De bouwer was een zeer nauwgezet persoon.

Dit is voor mij al een bijzonder leerrijk draadje geweest ;-)
Align helietjes maken en vliegen vergt niet veel kennis van helicopters.

Patrick
 
Align helietjes maken en vliegen vergt niet veel kennis van helicopters.

Over het algemeen, zijn de Vario-kits inderdaad wat veeleisender....
Leerzaam, maar het nadeel is dat tweedehands een dergelijke "gevorderde" kit kopen, ook betekent dat je het leerproces van het bouwen overgeslagen hebt.... ;)

Is geen verwijt hoor, maar wel iets om rekening mee te houden....
En zolang je dat doet (rekening houden met dat je niet met een Align bezig bent), gaat vroeg of laat alles goed komen.

Één ding moet je voor ogen houden: Een Vario, gebouwd volgens de aanwijzingen vliegt zonder verdere modificaties, en zonder aanvullende electronica. Er vliegen bij ons nu drie van die "veeleisende" Vario multiblades, alledrie verschillende bouwers en alledrie vlogen ze min of meer "zo uit de doos" voor zover je bij Vario van "zo uit de doos" kunt spreken. Beter gezegd: alledrie zijn ze volgens de aanwijzingen gebouwd, en alledrie vlogen ze direct zoals het verwacht mocht worden. Geen modificaties, geen andere moeilijke dingen, uitsluitend finetune-werk, en uiteraard een piloot die goed vertrouwd moet raken met zijn machine.

Best goed mogelijk dat je zelf modificaties aan wilt brengen, dingen kunnen per slot van rekening altijd beter (ook Vario weegt productie-kosten af tegen het resultaat), maar nodig is het niet, de heli's vliegen goed zoals ze ontworpen zijn!
 
en zelfs bij het bouwen van de align's gaat het regelmatig op alle punt mis :D
ZELFS de fabrikant zelf maakt daarin fouten...
ze hebben een tijdje van die ARF en rtf setjes verkocht
maar zaten echt nog wel stevig wat aandachtspuntjes in...

Voordeel is wel, dat je bij een vario tenminste gewoon een handleiding KUNT volgen.
bij de aligns wil het nog wel eens voorkomen dat het in het echie anders werkt dan men in de handleiding graag wil zien..

Wil je trouwens meer weten..
Zoek het Meerbladkoppen draadje eens op.
dat is een verschrikkelijk lang verhaal over hoe een kop nu werkelijk werkt.
erg leerzaam, helemaal als je zonder stabilisatie gaat vliegen.
 
Back
Top