Krijg'm niet stabiel Vario Schweizer benzine met Vbar silverline 5.3

Lap was hij me toch nog voor met zen bewerking ;)

Maar ik ga hem zondag norm zien, dat dan weer wel :)

Maar ik ga hem zondag norm zien, dat dan weer wel :)

Humpfh!:mad:

:D veel plezier zondag, en ik hoop dat alles goed gaat met de non-E-stab maiden.

Wat Patrick ook doet, met non-E-stab moet je echt de tijd nemen om stapje voor stapje aan het andere gedrag te wennen... Niets overhaasten, en VOORAL NIET "je interne schakelaar omzetten en gáán", maar heel rustig opbouwen.

Ja ben ook wel benieuwd :)

Idd is effe terug van "nul" beginnen denk ik, veel hooveren voor de gewenning en niets overhaasten.

Als ik dat hier zowa lees is het idd allemaal heel technisch in vergelijking tot bvb een align heli maar al die techniek maakt ook een groot onderdeel uit van het schaalvliegen veronderstel ik.

Zal is zien of ik er zondag een hoover filmpje van kan maken hé bert, kunnen we dat is posten hier.

En die V bar... die steek je toch gewoon in dat nieuwe zwart gele 700 beest ;)

Zal is zien of ik er zondag een hoover filmpje van kan maken hé bert, kunnen we dat is posten hier.

Zou heel gaaf zijn! Je zult zien, het is echt geen zwarte magie om zo'n ding te vliegen....

Ik heb eens zo`n Vario mogen vliegen, maar dan een vierblad, ook non E-stab. Ik heb er slechts mee gehooverd met wat wind maar hij voelde aan als een normale fly-bar kop. Niks geen verassingen maar een heerlijke stabiele hoover.

voornaamste verschil is dat je je veel meer bewust moet zijn van hoe de wind staat..
en je moet een correctie blijven geven, ipv dat je de heli en tik geeft en dat ie blijft gaan..

beetje wennen, inderdaad geen hogere wiskunde
gewoon goed kijken wat de heli doet, en niet verwachten dat ie compleet rechtuit gaat

Ik heb eens zo`n Vario mogen vliegen, maar dan een vierblad, ook non E-stab. Ik heb er slechts mee gehooverd met wat wind maar hij voelde aan als een normale fly-bar kop. Niks geen verassingen maar een heerlijke stabiele hoover.

Klopt, in hoover is er weinig verrassends aan, hooguit de nogal nerveuze reactie op correcties. Stel dat NIET weg door het verkleinen van de uitslagen!!!!
Doe je dat namelijk wel, dan is je eerste poging om een bochtje te vliegen ook je laatste, want dan heb je niet voldoende stuuruitslag meer: je begint een bocht en krijgt hem niet meer op tijd vlak voor je de wereld raakt....
Hij hoort wat nerveus aan te voelen, en trust me: daar ben je héél vlug aan gewend!

Tweede verrassing is dat bij heel voorzichtige stapvoetse bochtjes de heli heel onzeker aanvoelt. Net alsof hij halverwege de bocht spontaan achteruit wil gaan
Trim hem twee tot vier klikjes naar voren, en dat verdwijnt ook als sneeuw voor de zon. Je bent in een oogwenk gewend aan hooveren met een heel lichte trim naar voren.

Oefen vóór je de hoogte in gaat, met korte voorwaartse runs de overgang terug van vliegen naar hooveren, want dáár zit de enige echt vervelende verrassing: Als je hard afstopt, heeft de heli op het allerlaatste moment van de overgang de neiging scherp achterover en naar rechts (voor een linksdraaiende rotor) te knikken, en je schrikt je rot als je hier niet op voorbereid bent. De truuk is, rustig af te remmen, en niet tot het laatst achterover te blijven hangen, maar al tijdens het afstoppen geleidelijk weer vlak te sturen. Je moet dus iets meer ruimte inplannen voor deze manouvre. En ALTIJD tegen de wind in binnen komen!!!!

Rondvliegen is feitelijk absoluut hetzelfde als met een "gewone" heli (wat logisch is, want het IS een gewone heli), maar je moet RUSTIG sturen (aanvankelijk voelen abrupte manouvres sowiso erg onwennig) en het helpt als je de heli ongeveer halverwege voorover trimt, als je rondvliegt, want van zichzelf is hij wat klimmerig en hoewel erg persoonlijk, is rondvliegen met de sticks uit het midden voor veel mensen erg vervelend....
Na gewenning kun je er net zo vlot mee sturen als met een paddelstang.

Landingsaanvlucht moet je cyclic duidelijk iets meer "gedrukt" houden dan met een flybar, de heli wil stiekum wat achterover en dan zijn snelheid verliezen. Kordaat en bewust de rotordisc horizontaal houden is hier het devies.
In het laatste stuk, zoals al eerder gezegd, rustig achterover brengen om te remmen, en ook weer rustig, en ruim bijtijds weer vlak leggen om over te gaan in normale hoover.

Zelf heb ik de trims voor rondvliegen in een aparte vliegmodus staan, die ik via een schakelaar in kan schakelen. Dat vergt enige gewenning, maar als je er mee om kunt gaan is wegvliegen niet meer dan die schakelaar omzetten en heel licht pitch bij geven. Terugschakelen naar hoovermodus is een beetje oefenen, maar ook geen heksentoer, zolang je maar overschakelt NADAT je alweer in hoover bent, NIET terwijl je nog aan het vliegen bent. Maar niet iedereen vind dat even prettig, de twee andere instructeurs gebruiken bij mijn weten niet zo'n schakelaar....

Wij hier (de instructeurs van de helischool) hebben er gek genoeg alledrie vrijwel even lang over gedaan om van het hooverstadium naar voorzichtig rondvliegen te komen, ongeveer 3,5 tot 5 uur hoovertijd.

Laatst bewerkt:
Wordt winderig dit weekend, misschien niet ideaal.
Ik ga alvast in mijn tuin wat proberen hooveren, achter omheiningen wat rustiger. Ik zal mijn ervaringen delen :bier:

idd, als je niet gewend bent non e-stab te vliegen,
is het wat lastig om bij wind te beginnen met oefeningen,

zelf heb ik gewacht, tot helemaal geen wind was,
dat ging goed,
en toen dan de wind kwam
voelde ik meteen, wat ik anders moest doen,

leuke uitdaging !

Groet
Uwe

nu weet ik niet hoe groot jouw tuin is..
in een standaard rijtjeshuistuin heb je doorgaans wel een beetje erg weinig ruimte als de heli besluit 10 cm weg te vliegen..

nu is hoover niet zo spannend in eerste instantie.
en veel wind is dan wel spannender.
toch zal ook dat best goedkomen. beetje opletten, meer niet.

Het is redelijk simpel: je kunt al vliegen. Overal waar je een flybarred heli durft te hooveren, kun je, met beleid, proberen je non-E-stab multiblade te hooveren, met EEN overweging: in het eerste begin heb je als beginnende non-E-stab piloot een bloedhekel aan turbulentie. Wind is het probleem niet, maar turbulentie WEL!

Vanuit dat oogpunt raad ik liever een open weiland met 2 of 3 Bft aan, dan een plek achter een schutting, waar je verschrikkelijk last van valwinden en turbulentie hebt.

Als je eenmaal gewend bent aan het stuurgedrag, is een beetje turbulentie ook geen probleem meer overigens.

Groet, Bert

Hoe staat het er mee? Heb je al een hooverpoging kunnen ondernemen?

Dank u voor de interesse en het goeie advies ;-))

Nog niet getest.... andere prio's met het vrouwtje ;-)
Ik hou jullie op de hoogte,

Volgende planning is woensdag, als alles meezit

Patrick

Back