Krijg'm niet stabiel Vario Schweizer benzine met Vbar silverline 5.3

Ja.... sta ik daar over 30 jaar, als volgens onze geleerden alle aardolie op is: Godnondeju! vergeten die 300 liter smeerolie er bij te kopen.... :p

:banana:
Hij vliegt!!
3 tankjes (10min elk) hooveren, bij windkracht 4, alle wind-hoeken, rondom mezelf gehooverd. Soms liet ik hem ook wel eens een eind wegdriften, of een meter of 3 hoog.
Ik zou hem eigelijk erg stabiel noemen, maar door de wind, de grote romp was er erg veel stuurwerk nodig om die bij mij te houden.

Op jullie aangeven ben ik maar niet gaan rondvliegen, de sterke wind hielp me wel om me daaraan te houden...

Gelukkig had ik de uitslagen (pitch/ cyclic) nagemeten (op jullie aangeven), je hebt wel veel uitslag nodig,...

Ik kijk erop vooruit om verder te oefenen, maar liefst met wat minder wind. Daar zal ik een paar weken op moeten wachten vrees ik.

Patrick

Gefeliciteerd met je non-E-stab luchtdoop.

Valt nog reuze mee, of niet?

De verrassingen komen in de overgangen: met name de overgang van vliegen terug naar hooveren is een beetje tricky, vandaar dat ik sterk aanraad, die goed te oefenen door een stuk naar voren te vliegen en weer af te stoppen, en dat stapsgewijs steeds een beetje sneller te doen.

Gewoon rustig aan, je tijd nemen, jezelf NOOIT op laten naaien door je vliegmaten.... NOOIT!

Succes met het opbouwen van deze specifieke skills.... Moet je eens opletten, hoe je daarna met een flybarred heli overweg kunt!

Ja, valt idd erg mee. Ben wat voorzichtig begonnen natuurlijk, maar na 1 tankje was ik al goed vertrokken. De schrik was eraf...

Er is bij ons op de club zeker geen druk. De aanwezigen stonden ervan te kijken dat je zo'n heli kan vliegen zonder flybar en zonder e-stab.

Je de sticks wel niet effe kan loslaten om aan je neus te krabben. Permanent corrigeren....(de wind) Dat is heel anders met een e-stab.
Maar, ik heb een schaal-heli, een mooie ook. Ik wil hem ook wel alsdusdanig vliegen

Zonder dit draadje had ik er niet aan gedacht, ik wist zelfs niet dat het kon,..

Patrick

Raar hè? dat mensen gewoon zelfs niet weten dat het zo ook kan.

Maar zoals je zelf al zegt: het vergt véél meer aandacht, in het begin kreeg ik zelfs droge ogen omdat ik niet met mijn ogen durfde te knipperen....

Ik kan je verzekeren: na enige tijd word je er zo bedreven in, dat je ook bij wat meer wind (zeg, 2~3 Bft), gerust weer aan je neus kunt krabben, mits je heli zuiver getrimd is....

Als je stuurtechniek niet goed is, ben je permanent heel stevig aan het corrigeren, maar als je de goede stuurtechniek hanteert, valt het reuze mee.
Probeer te negeren waar de heli naar toe gaat (dat komt later wel) maar focus je op het zo rustig mogelijk houden van de rotordisc... Ideaal moet die zo bewegingsloos zijn als een salontafeltje.... Hoe beter je dát voor elkaar krijgt, hoe minder je hoeft te sturen, want de wind heeft dan nauwelijks vat op de heli....

Spendeer véél tijd aan het zo rustig mogelijk sturen van die rotor, dat betaalt zich later 10voudig terug, ook in het rondvliegen....

dat is trouwens bij fbl en flybar ook een ontzettend goed advies...

maar, gefeliciteert met de non estab maiden ;-)
tegenwoordig zijn er inderdaad niet veel meer die weten dat het zonder kan.. laat staan mensen die ook zonder kunnen vliegen

bij mij persoonlijk was het altijd de draai van wind mee naar tegenwind of andersom die ff eng was
had je net de sticks op de juiste correctie staan, en met dat je omdraait is dat opeens ff anders.
nu doe ik het met een 450 maat, is natuurlijk wel wat schichtig.. maar wel leuk.
en je leert ook heel veel voor vliegen met stabilisatie

De rotor was idd heel stabiel, ik moest omwille van de wind (4bf) en de grote romp, continue stick-hangen. ik draaide bewust rondom mijn as om alle windrichtingen te voelen, ja dan roer je behoorlijk in de pot.

nu doe ik het met een 450 maat, is natuurlijk wel wat schichtig.. maar wel leuk.
Bedoel je dat je zonder flybar of e-stab met een 450 vliegt?
Dan gaat dat ook met een 600....al geprobeerd?

ik draaide bewust rondom mijn as om alle windrichtingen te voelen, ja dan roer je behoorlijk in de pot.

Petje af.... de eerste tankjes bleef ik héél angstvallig de neus op de wind houden, want ik merkte al heel snel, dat de heli vreselijk uit trim raakt als de wind van opzij of van achteren komt.

Ik kan er wel mee overweg, maar vind het nog steeds niet prettig, vandaar dat ik, als ik rondjes vlieg, altijd een vaste airspeed aanhoud, niet een constante groundspeed.

ik vlieg een mini titan (450 maat) zonder estab, en zonder flybar.
dus net als jij jouw heli vliegt, nostab ;-)

daarvoor heb ik ook mijn 250 eens een keer nostab gevlogen..
maar daar wordt je niet gelukkig van.
450 gaat wel vrij goed ;-)

een 600 is alleen maar beter nostab te vliegen.
en groter nog beter.
vooral de kop en de bladen zijn een zeer grote factor in hoe zo'n apparaat vliegt..

Hier vliegen ook een stuk of 5 non-E-stab 450 sizers rond (vier piloten, binnenkort een 5e erbij die er mee gaat beginnen).

Niet zo makkelijk als een grote jongen, maar wel te doen....

Lap straks gaat hij zen mooie goblin ook nog non e stab vliegen ;)

Een paar fotootjes van vandaag!

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Albunms staan op privé, ik krijg ze niet te zien als ik op de link klik, wegens "geen toestemming"...

Back