Kvb Jo-Sie (koud achterschip)

Allereerst de beste wensen aan iedereen, dat het een gezond en jaar met veel bouwplezier mag worden ;)

Ik heb de kopschroef even gelaten voor wat het is en ben aan het achterschip verder gegaan.

De schroefassen zijn ingekort en de motoren die mij goed leken (en paste) heb ik vervolgens ingebouwd.

IMAG1624.jpg


Doormiddel van een slangklem houd ik de motoren op hun plek.
De bekende torque motoren worden niet meer geleverd of gemaakt werd mij verteld dus heb ik voor deze andere modelbouw variant gekozen. Dit zou in vergelijking zijn...ik ben benieuwd. Praktijk en wat op het papiertje staat wil nog wel eens verschillen.

IMAG1629.jpg


Vervolgens heb ik mij bezig gehouden met het stuurwerk, de roeren.
Als eerste de assen gemaakt, wel zo handig :P

IMAG1632.jpg


IMAG1639.jpg


IMAG1640.jpg


En zo ziet het eruit als je alles keer 4 maakt en onder je schip opstelt. De volgende stap is de roeren behandelen met impregneerhars, en het geheel in de machinekamer inbouwen en aansluiten.

IMAG1641.jpg
 
Ik ben overgestapt van Graupner Torque 720 BB naar Robbe Power 755/40.
Omdat Graupner het één en ander niet meer schijnt te maken.
Ik merk weinig verschil, hoogstens iets meer geluid op de motor...
 
Klaas,

Die motoren heb ik er nu ook in staan.

Gisteravond heb ik nog de roeren, binnenkant roef en kopschroefruimte behandeld met impregneer hars. Ik ga straks kijken hoe het geworden is. De resten uit het potje heb ik op mn vlak uitgegoten. Foto's volgen
 
Weer netjes Stephan!
Ik kwam trouwens een foto van de Stelsa tegen in mijn lesboek van school voor kennis schip.

mvg, Vincent
 
Beste iedereen,

De foto's van de machinekamers zoals beloofd ;)

Ik weet niet of de eerste heel duidelijk is maar hier is te zien dat de kanalen in de hars gezet zijn, buiten de kanalen is een glans te zien, hier is de hars 2mm dik gegoten. Ik ben niet meer bang dat er met de kop iets gebeurt, het is keihard.

IMAG1653.jpg


En hier dezelfde ruimte met een kleurtje. Het ziet er netter uit, maar ook kan ik nu door de kleur zien of alles goed dicht zit. Tevens is het wel prettig dat er een kleur zit, want anders lijkt de hars wel erg veel op water en dus niet te onderscheiden. Iets wat je niet wil aantreffen binnen je schip.

IMAG1655.jpg


Het zelfde verhaal, maar dan achterop.

IMAG1658.jpg


Nu is de machinekamer ook netjes behandeld. 2 Lagen hars en 3 lagen grondverf :)

Ook zijn de motoren en koppelingen weer teruggeplaatst.
 
Ik vond het ook een hele verbetering toen de machinekamer van de sleepboot wit werd ipv dat donkere grijs wat er eerst op zat.
Het ziet er veel netter uit met een laagje lak.
 
Prachtig werk Stephan, ik vind vooral de voorstuwing en boegschroef geweldig. Eens iets anders dan een ordinaire 1 of 2 schroef met evenveel roeren. Heel scherpe afwerking ook!
 
Heren,

dank jullie wel voor het compliment. Ik doe mijn best en neem mijn tijd ervoor. Dat wil wel eens helpen.

Ik merk bij mezelf per model steeds meer verbetering. Iets met de grens op blijven zoeken enzo haha.
 
Goedemorgen,

Afgelopen dagen was het druk op de scheepswerf, in het ruim, uit het ruim -> kopschroefruimte in en als we daar uitkwamen gingen we daar verder aan de roeren.

Allereerst het ruim. Hier ben ik begonnen aan het gebint.

IMAG1681.jpg


Hier komt nog een afdekplaatje overheen, maar eerst moet dit geheel goed drogen.

Vervolgens heb ik mijn kopschroefkanalen dicht gemaakt. Aangezien de ruimte waar ik doorheen beperkt was zat de lijm ongeveer net zoveel op mijn hand als waar het ook moest zitten eigenlijk :P

Eenmaal dicht vond ik het wel handig om dit alvast een kleurtje te geven aangezien ik hier steeds minder makkelijk bij ga komen naarmate ik meer bouw.

IMAG1689.jpg


Vervolgens ben ik verder gegaan met mijn roeren. Na de nodige lagen grondverf was het tijd om het geheel af te werken met kleur.

IMAG1680.jpg


IMAG1691.jpg


Rood is weer eens wat anders als kleur. Ik heb nu 3 schepen en elk schip een andere kleur voor de roeren haha. Bovendien neigt dit wel naar de kleuren die opa op het schip had en die wilde ik een beetje in gaan voeren bij dit model
 
Hallo iedereen,

In de afgelopen dagen een hoop gedaan en soms weinig te zien. De kopschroef is dichtgemaakt en het roerwerk hangt inmiddels aan het schip. Rest alleen nog alle 4 de roeren aansluiten aan elkaar en aan de serve. Deze ontbreekt nog dus is dat een taak voor later.

IMAG1708.jpg


Zeer binnenkort kan er gedreven worden en wellicht een kleine proefvaart :D Als het goed is is alles nu dicht. Er kan nu afgebouwd gaan worden.

Ik ben begonnen bij het voordek. Ik wilde net als op mijn bak hier een verhoging voor ea, denk aan uitlaten, mastje voor licht en "mansgaten" naar de kopschroefruimte. De voorkant van deze verhoging is nog open ivm met de deksel op het voordek. Dit wordt uiteindelijk wel een dicht geheel natuurlijk.

IMAG1709.jpg


Het mastje is straks dezelfde als op mijn aansluitend voorschip. Deze gaat dienen als houder voor de dekverlichting. Ik plaatst hier geen radars op. Die staat in mijn geval achterop mijn schip en voorop in de mast van het voorschip.

Even voor het idee zie de volgende afbeelding. het hout als mast ligt los en is nog niet definitief, maar soms moet je een voorbeeld hanteren om te kijken of iets 'oogt'

IMAG1710.jpg


IMAG1711.jpg


Tevens is ook te zien dat ik de geleiders voor de containers of een verdwaalde grijper heb gemaakt. Voorop niet zo hoog als achterop. Deze zijn hoger ivm de woning die ze beschermen. Op dit moment is het nog een vierkant profiel, ik wil hier nog een mm of 2 aanplakken zodat alles wat tegen deze steun netjes in het ruim zakt ipv net op mijn den. Dus aan de ruim zijde komt nog verdikking op de steun. O en de bovenkant moet nog dichtgemaakt worden.

IMAG1712.jpg


Waar ik deze op de Stelsa nog van hout maakte zijn ze hier van kunststof, tevens ook mijn mast wordt van kunstoog, als je eenmaal doorhebt hoe je hiermee kan werken is het ideaal spul om te bouwen.

De afsluiting van mijn voordek ben ik nog niet tevreden over, maar dit is nog maar het begin. Dit wordt nog in orde gemaakt en mooi aansluitend.

Binnenkort meer aankleding en detail :)
 
Hallo iedereen,

Afgelopen tijd was het hier erg stil, dit vanwege een "cadeau"project. Volgende week meer hierover te vinden online..nu nog niet ;)

Ik heb echter niet geheel stil gezeten de laatste tijd en me weer gestort op mijn eigen schip. Werkschependag komt nu wel dichtbij..

Eerst eens een totaal overzicht van de lengte. 3 meter en iets in de 40 cm.. Binnen is het een hele lengte haha.

IMAG1733.jpg


Ik vond dat het tijd werd om het ruim af te bouwen. Dus heb ik driehoeksprofielen op de schotten gezet. Voor en achterop.

IMAG2105.jpg


Verder heb ik een machinekamer deur gemaakt (het begin), het is hier niet goed te zien denk ik maar achter de deur zit nog een laagje hout, waardoor de deur zelf net niet tegen de woning aan zit. Ik heb ook mijn containersteunen (woningbeveiliging??) aangepast, deze is dus een stuk degelijker en lijkt meer op het echt. Geen idee hoe die dingen in het echt heten...dus wie t weet mag t zeggen.

IMAG2107.jpg


Vervolgens was het tijd om langs de boeiing een halfrond te zetten. Met een kaarsje kon ik na een paar keer klooien een fatsoenlijke bocht maken. Tevens heb ik bij de ingang van de woning een rond profiel geplakt. Boven op de brug heb ik hem dikker gemaakt dan op de Stelsa. Ik vond het dikke randje net iets mooier staan.

IMAG2110.jpg


Na alle grove lijnen gezet te hebben en de woning behandelt te hebben met impregneer hars heb ik er spuitplamuur opgezet en vervolgens glad geschuurd.

IMAG2112.jpg


Een dag later heb ik de raamkozijnen gemaakt. Het leek mij niet handig om dit op het kale hout te doen aangezien je dan overal zit te pielen met schuurpapier om alle ramen heen. Nu was de woning immers glad.

IMAG2116.jpg


Nadat de raamkozijnen er allemaal inzaten en ik mijn vel 'her en der' er weer afgeschuurd had wat ik per ongeluk mee geplakt had heb ik de woning in de witte grondverf gespoten.

IMAG2124.jpg


Tot zover achterop de werkzaamheden daar tot nu toe. Gisteravond heb ik mij gestort op het voordek. Hier heb ik verhoogde dek dichtgemaakt en een passende deksel gemaakt (de andere vond ik niet netjes zitten).

IMAG2123.jpg


Nu is het zo dat op de foto het dek nog niet mooi aansluit...dat klopt.. Als ik hem aandruk dan klopt het precies. Ik ben mij nu aan het bedenken hoe ik dit dicht kan gaan knevelen op een rubberen afdichting zodat het ook werkelijk waterdicht is en toegankelijk als dat eens nodig is. Hooguit dat ik dan verzonken schroefjes in het dek heb zitten, dat lijkt me nog niet zo storend.

Ik sta nu op het punt om mijn ruim in de G4 te gaan zetten. Dit heb ik nog nooit eerder gebruikt maar telkens impregneer hars aanmaken is ook niet handig als je kleine beetjes nodig heb. Vandaar de overstap, ik ben benieuwd.

Binnenkort meer ;)
ik heb er nu meer de tijd voor en wil hem in het water hebben met werkschependag als het even kan, en anders blijft ie op het droge als ik het niet haal, maar mee gaat ie.


Ps: Suggesties voor het knevelen zijn van harte welkom, samen weet je meer en/of leer je meer.
 
Prachtig!
Mss is het een idee (als dat luik open kan) om aan de onderkant van het dek een ijzeren plaat te zetten en dan op het vlak twee bouten die je kan vastschroeven onder het luik?
Luik toe en klaar.
 
Een vertrouwd gezicht: Een prachtig werk van de Le Sage werf.

Dat luik in je voordek, als je nou twee stripje aluminium of messing neemt,
en daar tap je gaten in van M3 en die stripjes lijm je aan weerszijden onderdeks en dan draai kleine boutjes door gatjes in het dek(sel) in die stripjes.
Met een verzonken kopje geverfd in de kleur van het dek dan zie je er niets van en kun je er toch goed en herhaaldelijk bij.
Bijkomend voordeel: Als je ze BB en SB plaatst trek je meteen de dek rondte er in.
 
Laatst bewerkt:
prachtig werkje, vooral je raamkozijnen maken me jaloers. Heb je deze met behulp van een kaars geplooid?
doe zo verder
vgr
Marc
 
Back
Top