KW88 Pelikaan Boomkorkotter 1:75

Vandaag heb ik de Self Inflatable Liferafts af gemaakt. Ik kan me herinneren dat mijn vader deze dingen altijd dinkys noemde en dat was ook het gangbare woord onder de vissers. Het bestaat uit twee plastic schalen die op elkaar gebonden zijn met ertussen het reddingsvlot. Het vlot zit in een stalen kooi en deze kooi kun je kantelen waardoor het vlot in het water valt. Daar blaast het vlot zich automatisch op en de schalen breken open. Een touw houdt het vlot bij het schip.

Plaatje van een vlot
Military%20Vessels%20and%20Liferafts%20-%20Surviva%20Liferaft-l_zps15oods4l.jpg

Het solderen van de kooien
IMG_20160203_135844_zpsccpz0tow.jpg

IMG_20160205_114148_zpsxogvmq1t.jpg

IMG_20160205_224544_zpsxcm7afhb.jpg

De vlotten. Ik heb er één gemaakt uit twee delen en deze met giethars vermeerderd
IMG_20160209_205208_zpsyae3y21i.jpg

En met de nodige plakkers.
IMG_20160210_141326_zpss1khrjle.jpg

IMG_20160210_141349_zpsgwi1fpma.jpg

En zoals ze op het schip gaan komen. Twee op elk schip
IMG_20160210_160417_zpscdh5nges.jpg

Groeten, Kees de Mol

Bedankt. Ik heb er veel plezier aan beleefd om ze te maken. Welke schaal bouw jij? Ik heb een siliconenmal voor deze vlotten. Mocht je interesse hebben?

Hartelijk bedankt voor je aanbod. Ik bouw 1:50 Kees. Is voor mijn schip nog wel ver weg, maar modelbouwen is ook vooruit zien nietwaar? Je motoren liggen ook nog te wachten tot ik er aan toe ben. Ga binnenkort ook materiaal aan schaffen om te kunnen gieten. Voor repeterend werk toch wel erg handig.

Groet
Sjoerd

Sorry ik was een foto vergeten
IMG_20160128_093414_zpsr1x6z6vt.jpg

Ben benieuwd naar je giet-werk. De hars kun je 3 kwartier na het harden al wel ontmallen. Nog een opmerking. Ik had laatst een bakje gemaakt van kunststof om rubber in te gieten en de secondenlijm leek wel droog maar bij het ontmallen bleek dat de secondenlijm een reactie veroorzaakt met het rubber waardoor het bij de naden niet uitharde. Ik gebruik dus maar weer gewoon lego.

In de mallen die ik eerder heb gemaakt heb ik een nieuwe scheepsromp gelamineerd. 300 gram polyester met 450 grams glasweefsel. Het is redelijk gegaan maar er is helaas wel een beschadiging ontstaan. Gelukkig was dit wel goed op te lossen. Nu ga ik nog 2 rompen maken en dan kan ik verder met bouwen.

IMG_20160222_181033_zpsmlszbzq6.jpg

IMG_20160222_181019_zps2mlojezi.jpg

IMG_20160222_181012_zpsmr8afnvg.jpg

Het is voor mij de eerste keer dat ik met glasvezel en polyester werk. Dat brengt wel kleine problemen met zich mee maar gelukkig heb ik van de fouten kunnen leren.

De romp op de foto's is erg dun omdat het gewoon een statisch model wordt. Het is één laag gelcoat en één laag glasvezel. Hierdoor zijn er op sommige plekken vlekken te zien. Hier had ik last van het 'fish eye' effect. De gelcoat dekt dan plaatselijk niet goed. Ik weet niet hoe ik dat op moet lossen.

Ik sta wel versteld van hoe sterk het rompje nog is. Ik zou er zonder twijfel een varend modelletje van maken.

Het is voor mij de eerste keer dat ik met glasvezel en polyester werk. Dat brengt wel kleine problemen met zich mee maar gelukkig heb ik van de fouten kunnen leren.

De romp op de foto's is erg dun omdat het gewoon een statisch model wordt. Het is één laag gelcoat en één laag glasvezel. Hierdoor zijn er op sommige plekken vlekken te zien. Hier had ik last van het 'fish eye' effect. De gelcoat dekt dan plaatselijk niet goed. Ik weet niet hoe ik dat op moet lossen.

Ik sta wel versteld van hoe sterk het rompje nog is. Ik zou er zonder twijfel een varend modelletje van maken.
Ik zag ze zitten onder de boeg na licht opschuren en /of eventueel plamuren zie je er waarschijnlijk niets meer van na het lakken.
het rompje is natuurlijk stevig omdat het klein is op grotere schepen zou het waarschijnlijk wel nodig zijn om meerdere lagen aan te brengen.
ik vind het top!! ik heb het zelf nog nooit geprobeerd.

De fish eye plekken zijn volkomen glad. Na de gelcoat heb ik polyesterhars gebruikt met glasvezel en dat maakt alles mooi glad. Als ik de boel in een kleurtje spuit dan is er niets meer van te zien. Het blijft best lastig allemaal.

Ik heb vandaag een nieuwe romp gelamineerd en had nu geen last van fish eye plekken. Vreemd maar ik ben er wel blij mee, Ik heb wel wat meer gelcoat aangemaakt dan eerst.

Tot ziens voor een volgende update

Ik heb inmiddels een tip gehad van een ervaren mallenbouwer en hij raadde mij aan andere gelcoat te gaan gebruiken om te voorkomen dat de delen aan elkaar hechten. Ik heb dat inmiddels besteld dus binnenkort meer.

Inmiddels heb ik de mal voor het bakdek (buiskap) klaar. Voorzien van enkele lagen loswax en ze glimt nu mooi. Morgen komt (als het goed is) mijn nieuwe gelcoat binnen en dan ga ik er een mal van maken.

IMG_20160225_210835_zpsgei2vecf.jpg

Helaas plakten de eerste rompjes soms een beetje aan de mal vast waardoor het schade ontstond. Ik heb dit goed kunnen herstellen maar dat kostte wel veel tijd een moeite. Ik kreeg de tip een andere soort gelcoat te gebruiken. Dat is de eerste laag dunne hars die je aanbrengt in de mal. Dus de laag die straks aan de buitenkant zit. Nu heb ik transparante gelcoat met pigmentpasta gebruikt en tot grote tevredenheid. De boel loste zonder problemen en de mal is heel gebleven.

IMG_20160227_172851_zpsadwzvddb.jpg

IMG_20160228_201708_zpsxpba3vbx.jpg

Tot de volgende update

Back