De volgende uitdaging was de mast voor op het schip. Deze wordt door de vissers het voorportaal genoemd en hierop zitten de twee gieken bevestigd die ervoor zorgen dat de netten overboord gehesen kunnen worden om te vissen.
Hier een tekening van hoe het er globaal uit gaat zien. Naast dit algemeen plan heb ik ook nog detaill-tekeningen van het voorportaal (maar helaas niet van de gieken)
Aan de hand van de tekeningen en veel foto's ben ik begonnen met de basis te maken. Hier heb ik geen foto's van helaas. Alleen het voorlopige resultaat
Hier kun je zien dat er ladders op het portaal moeten komen. Ik had wel kant en klare ladders maar op het schip staan de sporten onder een hoek en dit wilde ik ook graag op het model zo hebben. Ik heb de ladders gemaakt met messingdraad
Onder de juiste hoek gelijmd. Alleen de boven en onderkant zijn gelijmd zodat ik later messing er onder kan schuiven.
Mijn kringloop soldeerapparaat
Als je niet zo goed kunt solderen moet je gewoon heel veel S39 gebruiken
En dan de ladders los slijpen en opschuren
En een plekje geven. Mooi onder de juiste hoek dus ik ben er blij mee.
En de topmast met de furuno radars gemaakt.
Het hekwerk voor het kraaiennest
De gieken. Alles wat hoort te scharnieren doet dat ook, zowel op de gieken als op het portaal. Zo kan ik de tuigage straks mooier maken.
Nog lang niet af allemaal maar er begint schot in de zaak te komen.