Kwaliteit van de Dolphyn van Corel

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door Gerko511, 11 aug 2014.

  1. furioza

    furioza

    Lid geworden:
    17 aug 2010
    Berichten:
    427
    Ik lees dit top nu al een tijdje mee. De vraag over kwaliteit enz snap ik wel. Je wilt immers een goede koop doen, je betaald er toch genoeg voor. En daarbij verwacht je natuurlijk ook wel wat.

    Hierin zit nu een stukje ergernis wat ik vaak in dit soort topic's tegen kom. We hebben het hier over een stukje modelbouw. Dit specifieke stukje modelbouw is houtbouw. En zoals we allemaal weten is hout een levend goed. Dat wil zeggen, de boom. Wanneer het hout droogt en bewerkt word zal het altijd blijven werken. Zeker wanneer het dun hout is. Dit zal dan krom trekken met de houtnerf mee. Dit is natuurlijk en hoort bij hout. En heeft dan ook niets met kwaliteit te maken.

    Helaas willen steeds meer mensen een houten model bouwen. Ikzelf ben nog van de oude stempel hierin. En ben redelijk ervaren zullen we maar zeggen. Helaas is het bouwen van houten modellen nu niet meer zoals het was. Het noeste zaagwerk, schuurwerk etc. We willen nu laser gesneden onderdelen. Goed gevreesde ra's. En ornamenten die al reeds voorgegoten zijn met de juiste pasvorm.

    Het houtmodelbouw is hierdoor gedegradeerd tot plastic bouw. Het plakken van onderdelen. Het enige wat dan nog onderscheid maakt is hoe precies je dit doet en welke onderdelen je eventueel zelf maakt. En daarbij niet te vergeten hoe je het model schildert of lakt.

    Laat het houten modelbouw aub in volle glorie. Zaag, schuur, vijl en zwoeg op je model.

    Ik hoop niet dat ik een beetje hard ben en sommige mensen op de tenen trap hiermee. Maar zoals ik al aangaf, ik ben zelf nog van de oude stempel van toen er nog niets uitgezaagd was. Enkel plankjes met een paar lijntjes. Als het niet past, dan heb je het zelf gedaan. Tekeningen die alleen een paar A4-tjes bevatten met Italiaanse tekst als je geluk had. Geen internet, geen fora en boeken waren schreeuwend duur als je dit al kon vinden. Kortom je stond ook nog op jezelf aangewezen en moest gewoon het wiel zelf uitvinden.

    Moest het even kwijt... :p
     
  2. *Klaas*

    *Klaas*

    Lid geworden:
    13 jul 2014
    Berichten:
    1.777
    Ik vindt het géén harde kritiek hoor Rik, je hebt een goed punt!!

    Zo staat Caldercraft weer bekend als (bijna) subliem.
    Inderdaad goede pasvorm, alles laser gesneden, en de ornament en al het andere beslag ook nog eens foto geëtst.
    Persoonlijk vindt ik dat mooi, maar ik mis toch nog wat details; alle wat niet direct in het oog valt staat er niet.... dat vindt ik weer jammer.
    Daar komt dan de eigen inbreng weer om de hoek kijken.

    Ach, alle kits (bouwdozen / merken) hebben hun voor-en nadelen;)
    Punt is; wat wil je er zelf van maken, zelf verbeteren, aanpassen e.d. maakt de hobby naar mijn idee nóg leuker:cool:
     
    Laatst bewerkt: 12 aug 2014
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dat is helemaal de vraag.
    Maar.
    Stel je bent niet zo begaafd en overweegt een bouwdoos te kopen, dan kan je of een goedkoop ding nemen met mogelijk een grote teleurstelling dat alles schots en scheef is en je alsnog veel moet zelf maken waar je nu juist tegenop zag en dat uit de weg wilde gaan door nu juist een pakket te kopen.
    Of je kan een (vreselijk) duur pakket aanschaffen en er wel blij mee zijn.
    (ik wil wel aantekenen dat dure pakketten niet altijd beter hoeven te zijn, maar daarom wordt er nu over gepraat)

    Ik snap de vraag wel over kwaliteit.

    Het is dus maar net wat je kan en wat je er van wilt maken.
     
  4. *Klaas*

    *Klaas*

    Lid geworden:
    13 jul 2014
    Berichten:
    1.777
    Misschien is mijn denkpatroon niet juist;
    Ik ga er van uit dat als je kiest voor een bepaald merk of type schip je je hele ziel en zaligheid in dat model legt.
    Helaas zijn er voorbeelden genoeg van bouwers die zo snel mogelijk een schip op de schoorsteen mantel willen hebben, met alle gevolgen van dien....
    Handig is dan natuurlijk dat de inhoud van de doos van acceptabele kwaliteit is...
    Als je op dat iets minder begaafd bent in het bouwen biedt het forum en vele verslagen op het forum uitkomst.
    Al met al denk ik dat de keuze van Gerrit een goede is; het is aan hem om er iets van te maken, en om de tips en adviezen die hij ongetwijfeld gaat krijgen ter harte neemt ;)
     
    Laatst bewerkt: 12 aug 2014
  5. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.120
    Locatie:
    Roosendaal
    Heb zelf goede ervaring met Corel voor de Vasa en doorsnede van de Victory. Ken de kit van de Dolfijn niet. Advies is wel om indien mogelijk de kit zelf in te zien voor aankoop en dat je er zelf een goed gevoel van krijgt. Bij de betere modelbouwwinkel is dat geen probleem.
     
  6. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.569
    Locatie:
    noord-holland
    ik zelf ben ook niet zo erg goed in dat gefiguurzaag.

    dus ik ben wel erg blij met dat gelaser.

    en omdat die kit vaak erg duur zyn ben ik zelf erg bly met het abbo. system van deagostini / Hachette.


    want honderdde euro s in een uitgeven is vaak te veel in een.

    ik kon een aantal jaar geleden van iemand een uss Missouri bouwkit kopen , kwaliteit en alles op maat gezaagd scale 1:96 .

    nadeel was hy koste 3000 dollar , had hem graag gewild , kom hem niet betalen .

    dus ik vind het zelf ook belangeryk dat je waar krygt voor je geld
     
  7. Gerko511

    Gerko511

    Lid geworden:
    9 aug 2014
    Berichten:
    795
    Locatie:
    Utrecht
    Je moet nooit een zaak de vernieling in (willen) helpen. Maar sommige zaken doen dat zelf door stelselmatig wanprestaties te leveren. Mensen kunnen ook de vernieling in geholpen worden doordat ze niet gewaarschuwd worden voor bepaalde malafide praktijken.

    Bedenk ook dat een goede reputatie de beste reclame is die je kunt hebben. En dan is klant-naar-klant-reclame de beste.

    Enfin, ik hoop volgende week mijn bootje binnen te krijgen ;)
     
  8. Gerko511

    Gerko511

    Lid geworden:
    9 aug 2014
    Berichten:
    795
    Locatie:
    Utrecht
    Blij dat je blij bent met Corel. :p
    Ik heb wel vertrouwen in de Dolphyn en ga denk ik wat uitdagingen tegemoet. Helaas was inzien er niet bij, heb het online besteld.
     
  9. Gerko511

    Gerko511

    Lid geworden:
    9 aug 2014
    Berichten:
    795
    Locatie:
    Utrecht
    Goed punt hoor Rik.
    Ikzelf ben van mening dat een model niet pas mooi is als je er bloed, zweet en tranen voor hebt moeten gieten maar als je er lol in hebt gehad, op welke manier dan ook.
    In de bouw van zo'n houtbouw schip gaat al enorm veel tijd zitten als je een goede kit koopt volgens mij. Het is maar net wat je er voor over hebt qua tijd en inspanning. Voor mij is het belangrijk dat ik er ook ontspanning uit kan halen en dat er uiteindelijk iets moois neergezet kan worden.
    Belangrijk is voor mij de afwerking en de details, en daardoor krijgt elk schip van dezelfde kit een eigen karakter (hoop ik).

    Ik wil best wel zelf zagen als er verkeerde spanten in mijn kit zitten. En ik wil ook best wel zelf wat onderdelen maken als dat nodig is. Maar er zijn genoeg dingen die ik niet kan zoals masten draaien of mallen maken om metalen onderdelen in te gieten. Daar heb ik de middelen niet voor.

    Ik heb vroeger een hoop plastic bouwpakketjes in elkaar gezet. Daar was nooit veel moeilijks aan. De afwerking was altijd het moeilijkst en dat bepaalt het eindresultaat.

    Ik ben door dit onderwerp te starten er iig achter gekomen dat ik me niet moet laten kisten door mogelijk wat verkeerde of misvormde onderdelen en daarom heb ik de kit gisteren al besteld.

    Als je maar plezier hebt.
     
  10. *Klaas*

    *Klaas*

    Lid geworden:
    13 jul 2014
    Berichten:
    1.777
    En zo is dat:D
     
  11. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.569
    Locatie:
    noord-holland
    zeker weten
     
  12. Gerko511

    Gerko511

    Lid geworden:
    9 aug 2014
    Berichten:
    795
    Locatie:
    Utrecht
    "Quick and dirty" is niet voor modelbouw lijkt me :eek:
    Wat zet je dan in hemelsnaam op de schoorsteen? Iets waar iedereen van denkt... tsja...

    Maar je moet het voor jezelf doen. Ik heb geen haast en soms ook geen tijd. Ik wil er idd een mooi project van maken voor mezelf en denk dat ik daarin moet slagen met alle info in dit forum en alle reacties en bijdragen van anderen.

    De vraag over kwaliteit kwam voornamelijk voort uit bezorgdheid van een beginner die een project wil starten. Mijn bezorgdheid heeft inmiddels plaats gemaakt voor moed en vertrouwen :lol:
     
  13. Gerko511

    Gerko511

    Lid geworden:
    9 aug 2014
    Berichten:
    795
    Locatie:
    Utrecht
    Trouwens Timberwolf, wat heb je een hoop op de werf staan. Maak je ook bouwverslagen en heb je al projecten die een afronding naderen?
     
  14. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.569
    Locatie:
    noord-holland
    ik heb de meeste schepen hier staan op blz 2 en 3 en de romp van de uss Missouri staat by bouwverslagen schepen .

    ik ben met de meeste 5 a 8 jaar me bezig , de uss Missouri is van 2013

    de hms victori is van 2011.

    de titanic moet ik nog 5 delen , de uss Missouri is een vorm van zelfbouw ,

    van karton omgezet naar hout .

    momenteel ben ik niet bezig , ik heb net een groote houten kast gebouwd


    grt timberwolf
     
  15. furioza

    furioza

    Lid geworden:
    17 aug 2010
    Berichten:
    427
    @Gerko511

    Ik snap dat wanneer je net begint met de modelbouw je niet alles hebt. Toch is het zo dat je wel met simpele gereedschappen eigenlijk alles zelf kan.
    Masten schuur je met de hand taps, het kan heel simpel. Kanonnen hoef je niet te gieten. Die kun je zelf draaien met een gewone huishoudboormachine. Etc Echt het is een kwestie van goed kijken en gevoel gecombineerd met creativiteit en handigheidjes.

    Ik heb zelf sinds een jaar een kolom voor de dremel. En verder eigenlijk alleen handgereedschap. En niet echt veel meer dan de basis. Ook gereedschap kun je zelf maken. Dit groeit met je model dat je maakt mee. Heb je iets niet? Dan kun je dit aanschaffen of zelf maken. Het maken van je eigen gereedschap is onderdeel van de modelbouw. Ik heb een aantal tips voor je op mijn website staan. Kijk maar eens. Werk instructies

    Kijk anders ook eens bij wat andere topics. Er komen bijna wekelijks nieuwe topics bij.
     
  16. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.569
    Locatie:
    noord-holland
    toen ik in 2004 met het eerste schip begon , had ik byna ook niks , en dit forum vond ik pas 4 jaar later .

    het is leuk als je veel zelf kan maken , dat kan ook niet iedereen .
     
  17. Gerko511

    Gerko511

    Lid geworden:
    9 aug 2014
    Berichten:
    795
    Locatie:
    Utrecht
    Bedankt Rik!
    Dit is weer zeer bruikbaar. Je site heeft goede tips en instructies.
    Sowieso was ik van plan een aantal dingen zelf te maken zoals een kielklem die belachelijk duur zijn om te kopen. Gaandeweg mijn aanstaande project zal ik ook meer gereedschap verzamelen en hopelijk gaan gebruiken voor nieuwe projecten.
     
  18. *Klaas*

    *Klaas*

    Lid geworden:
    13 jul 2014
    Berichten:
    1.777
    Kijk, dat zijn de echte, ik heb buiten een dremeltje en een klein elektrisch boor machientje ook niks aan duur gereedschap.
    Niet lachten hé, zagen doe ik met een heel fijn ijzerzaagje, werkt bij mij nog steeds perfect :D
     
  19. Barkman

    Barkman

    Lid geworden:
    22 dec 2012
    Berichten:
    536
    Tja, mag ik dan de sfeer bederven/eerlijk zijn? De Dolphyn van Corel is, zeker voor een beginnend bouwer, een misbaksel. Enkele jaren geleden heb ik, na mij in het model en merk verdiept te hebben, ook de Dolphyn aangeschaft. Eens lekker probleemloos een bootje bouwen was het idee, de hoge prijs is dan wel te verhapstukken.
    Corel doet zich namelijk voorstaan op hoogwaardige kwaliteit, dus veel bouwplezier in het verschiet!
    Niet dus!

    De spanten waren met de hand gezaagd en verre van symetrisch, pasten ook niet op de kiel wat veel vijl en schuurwerk vereiste. Veel bagger gietwerk en ga zo maar door.
    Ook ik ben van de ouwe stempel en ga het ouderwetse handwerk niet uit de weg, maar niet voor een model dat me zoveel gekost heeft (bijna 300 Euro, vroeger noemden wij dat 600 Gulden...) en van zulke waardeloze kwaliteit is. Dan komt mij het stoom uit de oren en eis ik waar voor mijn geld. Heeft mij maanden gekost om dat te krijgen wat mij voorgespiegeld was. Uiteindelijk geruild voor de Hunter van Mamoli en begon de ellende van voren af aan. Voor mij hebben Corel en Mamoli afgedaan: Veel goedkope materialen, vaak te weinig materiaal, ook niet al te beste tekeningen met matige begeleidende tekst(nooit in het Nederlands) en slechte service.

    De rating waar van gesproken wordt, heeft de winkelier overgenomen van het Brouwers forum, die is van de hand van Ptér(superbouwer, spoorloos verdwenen...).
    Heb aan die winkelier gevraag waarom hij geen Billing Boats in de winkel had. "Slechte kwaliteit" zei hij. Ik verbaas mij altijd over dat soort middenstanders, moet hij uitmaken wat een ander mag kopen omdat hij de kwaliteit bepaald? Waar kunnen de startende bouwers dan terecht? Of, zoals ik, liefhebbers van het merk? Een gemiste kans.

    Ik snap ook niet wat men op BB tegen heeft, zeker als men naar de prijs/kwaliteit verhouding kijkt. BB mag dan zgn. goedkopere materialen gebruiken maar je koopt wel dat wat je mag verwachten/hopen: een Nederlandse bouwbeschrijving, genoeg materiaal, rechte en symetrische spanten en alles wat er nodig is om het geheel naar een goed einde te brengen.

    Als laatse, probeer altijd de inhoud te bekijken als je een (dure) kit koopt, via het www is dat lastig, bij BB niet nodig!;)
     
  20. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.569
    Locatie:
    noord-holland
    ben ik ook mee eens
     

Deel Deze Pagina