Kyosho Offroad Elektro algemeen

Discussie in 'Electro offroad' gestart door Indoorvlieger, 21 feb 2013.

  1. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
  2. steventrx

    steventrx

    Lid geworden:
    7 sep 2013
    Berichten:
    1.445
    Locatie:
    Berkel en Rodenrijs
    Kun je daar geen "ragbandjes" onder zetten? Lijkt me een beetje zonde van de nopjes :)
     
  3. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland

    Ragbanden hebben 1 nadeel, de spaken aan de binnenkant van de velgen lopen aan tegen de wielblokken. Bij de Lazer ZX Sport heb ik met een Dremel een flink stuk moeten wegfrezen, en dan moet je dat wel weer overal evenveel doen, om geen onbalans te krijgen. Bovendien vind ik dish velgen ook erg fraai. Dus vandaar dat ik wat anders heb gedaan.

    Ik snap de bezorgdheid, maar het zijn geen originele banden. De velgen wel, die Kyosho velgen uit die tijd lopen zo mooi zuiver, en de kleur past ook goed bij zo'n auto. De banden zijn van Schumacher, 1.9/2.0 inch, passen er zo strak om dat ik ze momenteel niet eens heb gelijmd. En het is geen noppenpatroon, maar "block", dus vierkantjes, slijt ook al minder snel. Bovendien is het een rubber "compound" die langer mee gaat, ten koste van ietsje grip.


    Schumacher tyres are available in the following compounds:
    Blue - The hardest available, a general purpose, hard wearing compound.
    Green - Slightly softer than Blue, generally used as a good all rounder from wet through to dry conditions.
    Yellow - Softer. The racers choice! The benchmark tyre compound for all others to try and beat. Used in dry conditions.
    Silver - Very soft. The ultimate dirt/dust tyre.

    De "block" banden gebruiken het "blauwe" rubber.
     
  4. steventrx

    steventrx

    Lid geworden:
    7 sep 2013
    Berichten:
    1.445
    Locatie:
    Berkel en Rodenrijs
    Ah, ja dan is t makkelijk te begrijpen. Zuinig blijven op die spulletjes he ;-)

    Zijn er geen ragbandjes met velgen die wel passen? Dat eventueel de auto wat breder wordt?
     
  5. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Ja, de originele banden zijn voor op de plank. En Schumacher heeft ook 1.9/2.0 inch banden met spikes, lijken meer op de originele banden, maar wel een stukje zachter rubber, dus die gebruik ik voor auto's die af en toe rijden, zoals de Turbo Optima.

    Door de kortere wielbasis van de 1e Optima Mid, lijkt het al snel uit verhouding als je de auto wat breder op zijn wielen zet. Gebeurt ook al als je 2.2 inch wielen met bijbehorende banden gaat nemen. Bij de latere Mid versies, met langere wielbasis, dus de Custom Mid, passen moderne wielen wel beter. Dan krijg je zoiets:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  6. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Omdat het hier zo stil is, en ook misschien behoefte aan iets recenters, stukje video van wat rondcrossen met de Kyosho Ultima RB5 SP:

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
  8. steventrx

    steventrx

    Lid geworden:
    7 sep 2013
    Berichten:
    1.445
    Locatie:
    Berkel en Rodenrijs
  9. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland

    Savox servo, Orion Lipo 2S, Novak velocity 5.5R sensored ESC + motor en Hobby King ontvanger. Top is 58 km/u met 17T pinion. Ik moet de tanden van spur nog tellen maar gezien dat de motor nog geen 30 graden wordt, lijkt me de gearing erg laag.

    Maar het rijdt heerlijk, goed gevoel op het gas en voldoende vermogen, ook met gemiddeld afgestelde slipper is een wheelie mogelijk, met ondergrond met genoeg grip.
     
  10. Bart Horstman

    Bart Horstman

    Lid geworden:
    27 mei 2013
    Berichten:
    459
    Locatie:
    Stramproy, Limburg
    Leuke electronica. Snap alleen nooit waarom je nog met tragere auto's (die je ook hebt) wilt rijden :)
     
  11. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland

    Het overnemen van ex-wedstrijdauto's heeft zo zijn voordelen. Vaak zitten er leuke onderdelen in, als de vorige eigenaar er ook netjes mee om is gegaan.

    Wat betreft het rijden van langzamere auto's, dat heeft een paar redenen. De afwisseling is er eentje, net als met 2WD en 4WD, soms neig ik meer naar het ene, en dan weer naar het andere.

    Ook vind ik vintage auto's er gaaf uitzien, maar om die rijdend te houden is wel wat kostbaarder dan een huidige auto, je kan niet even naar de shop op de hoek, of een goedkope webshop voor onderdelen. En bovendien is niet altijd alles in zo'n auto, zonder dingen aan te passen, even goed opgewassen tegen een pittige brushless motor. Een auto als de Optima Mid heeft bijvoorbeeld geen forse slipper clutch, de oppervlakte van de pads is misschien 1/3 van een moderne auto. Dus dat wordt dan iets anders erin zetten, of de slipper vol vast draaien, en voorzichtig met het gas, of toch brushed blijven rijden.

    Ook vind ik een brushed motor meer passen bij de uitstraling van zo'n auto, zo'n glimmende endbell met veertjes, etc, daarbij vergeleken is de endbell van een brushless motor erg steriel. Nu zijn er ook erg snelle brushed motoren, maar die vragen ook vaak veel meer onderhoud aan collector en borstels. Een iets minder pittige motor kan langer goed blijven werken, zonder dat er snel een draaibankje voor de collector aan te pas moet komen.

    En door de iets kleinere wielen en kortere wielbasis, lijkt een oudere auto voor je gevoel sneller te gaan dan de pure km/u meting aangeeft. En bij zo'n auto gaat het ook voor een groot deel om het gevoel, misschien wel meer dan om de absolute prestatie, al kun je, als je hier en daar wat aanpast, nog best ver komen.

    Daarbij is extra snelheid niet altijd een voordeel, op de plek waar ik met de RB5 dat filmpje heb gemaakt, kun je de auto niet voluit laten gaan. Het is accelereren en daarbij al bedenken wanneer je moet gaan remmen of gas weer loslaten, anders haal je de bocht niet. Ik denk dat de auto misschien net tot de 40 km/u komt op de rechte stukken. Dus dan heb je niet meer zoveel verschil met een auto die een top heeft van 43 km/u zoals de Optima Mid met de paarse "graffity" kap en eentje die bijna 60 haalt, maar waar je constant moet inhouden. En de meeste van de langzamere auto's waar ik geregeld mee rijd zitten rond de 40 km/u, dus vergelijkbaar op een dergelijke rij-locatie.

    Alleen de brushed Twister zit lager qua top, maar daar rijd ik vooral mee op losse ondergrond, zoals een small bospad en dan beetje zand omhoog gooien met de achterwielen, meer op schaal rijden, dan op pure snelheid, en dan proberen om de achterkant te laten driften, maar wel controle houden.


    Lang verhaal kort, een snelle auto heeft zijn voordelen, maar een wat minder snelle heeft ook zijn charme, wat mij betreft.
     
  12. anthem2

    anthem2

    Lid geworden:
    23 sep 2011
    Berichten:
    2.118
    Locatie:
    Belgie,Antwerpen,Brasschaat
    Die mening kan ik volledig volgen hoor, heb zelf een paar oude tamiya's waaronder een monsterbeetle en een thundershot, daar zet je gewoonweg geen stevige brushless in. Ik rijd er af en toe nog mee gewoon voor het vintage gevoel, niet om snel te gaan.
    Bij zulke auto's krijg ik vaak zelfs een veel beter gevoel, gewoon omdat je weet in welke toestand je ze gekregen hebt, ze zijn terug hersteld in zeer mooie staat en ze rijden weer als toen ze net in elkaar stonden 20 jaar geleden of dikwijls zelfs beter.Ik zou het mezelf nooit vergeven om zo eentje uit de collectie te slopen omdat ik er een brushless in gegooid heb.
     
  13. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Op zich is het bij de Kyosho wedstrijdbuggy's niet eens dat het gegarandeerd schade oplevert, en je kan ook de punch van een motor/ESC lager zetten, zodat de aandrijving ook minder klappen krijgt wanneer je niet voorzichtig bent met het gasvingertje. Maar het voegt weinig toe, echt raggen doe je toch niet snel, oa vanwege de mindere verkrijgbaarheid van onderdelen, en de extra tijd die het opfrissen mogelijk heeft gekost.

    Dus dan zou je het alleen doen om aan te tonen dat het kan, en dat is al gebeurd, door meerdere personen. Of als je meedoet aan wedstrijden, of in een klasse met andere vintage auto's maar dat motor en accu wel van nu mag zijn, of gewoon om de uitdaging aan te gaan met moderne auto's, zoals hier:

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. Bart Horstman

    Bart Horstman

    Lid geworden:
    27 mei 2013
    Berichten:
    459
    Locatie:
    Stramproy, Limburg
    Bedankt voor de uitleg Henk, snap de charme/afweging wel, zat je gewoon een beetje te pesten :D
     
  15. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Ik volg hoor. Leuk om tussen moderne auto's te rijden en te zien dat een aantan zich afvragen met welk merk ik rij. Ik kan meestal wel niet mee (ligt ook aan de chauffeur), maar toch leuk om te weten dat die snel 10-15 jaar of meer ouder zijn dan de rest en toch niet (veel) moeten onderdoen. En vooral, leuk dat het veel goedkoper blijft.
    + mijn zoontje rijdt graag met de oudere (die ook iets trager gaan). Ik ook wel eens trouwens. Het gaat om de beleving, niet meteen altijd om de brute snelheid.
     
  16. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    raider!

    Had het topic nog niet eerder zo ver bekeken, maar jui: raiders! kyosho-raider-pro Ik zie dat de eerste foto's al niet meer zichtbaar zijn, maar wat verder nog wel genoeg om te bekijken denk ik.
    Ongeveer de enige upgrade die gemaakt heb toen ik 14 jaar was of zo, was een esc. Nog redelijk nieuw toen denk ik.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 nov 2015
  17. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    en nog de originele mabuchi motor! Mijn eerste doet het ook nog altijd. Enorm veel mee gereden nochtans. Plaatje van de gehele raider? Maar misschien heb ik nog niet ver genoeg terug gekeken in het topic..
     
  18. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland

    Ach ga toch met je Team C spelen... Oh wacht, die heb ik ook. Dan is het goed. ;)
     
  19. Bart Horstman

    Bart Horstman

    Lid geworden:
    27 mei 2013
    Berichten:
    459
    Locatie:
    Stramproy, Limburg
  20. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland

    Vraag je nu om foto's van de mijne, of van die van Klucky13? Het zijn wel 2 losse berichten maar wel direct achter elkaar, alsof het als 1 bericht was bedoeld.

    Ik heb recent de Raider van mijn foto nog onder handen genomen, er zat erg veel speling op het stuur. Bleek de servo saver te zijn, die ook nog eens op een aparte manier op de servo zat. Ik had er nooit aandacht aan besteed, de meeste tijd bij het herbouwen van dit 2e handsje was in de gearbox gaan zitten, maar nu onze dochter beter begint te sturen, viel het op dat de auto zelden rechtuit bleef rijden, ook als ze niet aan het stuur zat.

    Filmpje voor:



    en na:




    Kimbrough servo saver geplaatst, en er zit waarschijnlijk nu minder speling op dan op mijn Optima. ;)


    En voordat ik het vergeet, de linkjes ook los, voor wie geen filmpje ziet in zijn of haar browser:

    voor: Demonstrating the amount of slop in the steering system of an old Kyosho Raider on Vimeo
    na: Results of fixing the slop on the steering system of an old Kyosho Raider on Vimeo
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 nov 2015

Deel Deze Pagina