Kyosho Raider Pro ARR weer opknappen

Ook hier bleken de foto's verdwenen na het down gaan van de hosting site. Inmiddels zouden alle plaatjes weer te zien moeten zijn. In de tussentijd heb ik toch maar een extra kap voor de Raider gekocht, een reproductie van Team Bluegroove, en die in het rood geverfd. Het was namelijk de bedoeling om deze auto door onze dochter te laten besturen, en dan wilde ik de originele blauwe kap sparen. Met wat stickers is het dit geworden:

a6876431-225-Raider21.jpg

Ik heb besloten om geen spoiler te monteren, althans voorlopig. Gelukkig is de auto tot nu toe nog maar 1 keer ondersteboven geland, maar dat was waarschijnlijk al genoeg geweest om deze spoiler en/of kap te beschadigen.

Verder is de ingewikkelde servosaver, die er standaard op zat, en veel speling had, vervangen door eentje van Kimbrough, die ik nog had liggen. De besturing is nu erg strak, voorheen moest je steeds iets bijsturen om de auto recht te laten rijden.

De standaard servosaver lijkt nergens op. Deze kap heb ik nooit speciaal gevonden, maar zonder spoiler nog wel ok. Ik zou het zeker zo laten :) Je kunt maar heel moeilijk aan de achterste bodyclip ook met spoiler. Standaard blijft het leuk. Maar de spelingen zijn overal nogal groot na een tijdje.
Ik heb en had liever de raider pro kap. Kvind die nog altijd redelijk modern aandoen, beter aansluiten op het chassis enz.
De veringen kunnen een aandachtspuntje zijn, maar ja, je doet er geen grove wegen mee waarschijnlijk. Het allerbeste hieraan is de bumper vind ik. Gezien ik een aantal raiders heb voor onderdelen om er 2 rijdende te houden, heb ik de bumpers daarvan op mijn 1/8 buggies gezet. Zien er prima uit daar en werken ideaal!
Enige in de aandrijving dat kapot gegaan is bij mijn grote wielen beetle, zijn die sterrekoppelingen in de diff achteraan, niet de diff zelf.
http://www.modelbouwforum.nl/threads/kyosho-raider-pro.132607/page-2 Hier staat het bouwverslag ervan, ik zie dat niet alle foto's nog actief zijn, maar toch nog de meeste.

btw: heb nog zo'n raider kap origineel indien interesse. Slecht gelakt door vroegere eigenaar, waardoor wellicht makkelijk weer blank te maken.

De Pro kap is fraaier, maar deze kleur valt beter op. Toen ik met deze auto bezig was, had onze dochter wat moeite om op afstand scherp te zien, en blauw is dan minder handig dan rood. Inmiddels voorzien van bril, zijn die problemen opgelost, maar hebben we het zo gelaten. De auto is in "bruikleen", mocht ze er binnenkort op zijn uitgekeken, dan gaat hij weer terug naar papa, en zet ik de blauwe kap er weer op, voor op de plank.

Inderdaad kun je slecht bij de achterste clip, als de spoiler op de standaard kap zit, dat was nog een reden om deze weg te laten, en hij past zo in een kleinere doos, nog een voordeel. De kap zit trouwens zonder clips vast, ik heb de bevestigingsgaten expres wat aan de krappe kant gelaten, zodat de kap vastgeklemd zit op de body mount punten.

De vering doet het aardig, ook op hobbels. Ik weet niet of ik dat in deze draad al had gemeld, maar ik heb de dempers behandeld met "friction grease", wat ik nog had liggen van de Micro T. Daarmee kun je het effect van oliegevulde dempers enigszins benaderen, en stuitert de auto niet meer zo.

Van die extra kap wist ik al, alleen was het toen volgens mij zo dat de verzendkosten meer zouden zijn dan de kosten voor een repro kap, en ik voor andere projecten toch al moest bestellen bij Team Bluegroove. Maar bedankt voor het herinneren, ik denk alleen dat het nu niet meer echt nodig is. Zoals ze nu rijdt, moet deze kap wel afdoende zijn.

ah ja zal al in dit topic gestaan hebben. Al even geleden, niet meer aan gedacht :) Is leuk hoor, in rood. En die friction grease is idd goed idee als het werkt. Nu, tot de dempers beginnen te barsten, het zijn eerder zwakke dingen.

Ik heb wel een keer gehad dat een achterdemper uit elkaar was gevallen, althans het topje uit de huls geklikt. Dat was na de koprol, toen de jongedame er vol gas een heuveltje mee op was gereden, waar een extra randje zat. Dan maakt zo'n auto een salto mortale, zeg maar. Weer in elkaar geklikt, en rijden maar.

Ik kan er nog olie dempers op zetten, maar als ze echt hiermee door wil gaan, en wat snellers wil, dan wordt het toch al snel iets anders. Ik had eerst een 2e Twister apart gehouden, maar daar zijn de onderdelen zo duur voor, dus die is verkocht. Toen een tijdje terug nog een 2-tal Kyosho Ultima RB5 chassis op de kop getikt, heerlijke 2WD buggy. De ene, met de nieuwere dempers, is mijn favo 2WD buggy geworden, en de andere, iets minder opgewaardeerd, ligt deels uit elkaar. Van die auto's heb ik redelijk wat onderdelen op reserve, ik gok bijna een complete auto, op dempers na, en draagarmen zelfs een aantal stuks. Dus is dat een meer voor de hand liggende keuze voor haar als 2e wagen, kan ook qua vermogen meer hebben dan de Raider, al is het op zich een degelijke basic auto.

Ziet er goed uit!
Let wel op dat als de kap erg strak om de posts zit, deze makkelijker scheurt ivm de flexibelheid van het chassis tijdens het rijden.

Back