L-Spatz 55

Na regelmatig rondstruinen bij Aero Fred weer een leuke tekening gevonden en daarmee dus een start van een nieuw project :) Heb er alweer enkele uurtjes zagen en nu ook lijmen opzitten met het volgende resultaat,

full


Helaas moet hier ook weer een motor inkomen voor de bruikbaarheid. Verdere aanpassingen blijven denk ik beperkt tot het aanbrengen van remkleppen boven en onder en wil ook de vleugel driedelig maken.
Tekening is trouwens getekend door Mario Raab en zwever krijgt een spanwijdte van ruim 3,9 mtr.
Streven is om hem in 2024 in te vliegen, neem er dus even de tijd voor.
 
Laatst bewerkt:
Puur uit het lezen van het draadje bij onze oosterburen kan ik ook alleen deze conclusie trekken.
Wat is bij jou het vliegklaar gewicht?
 
Ligt al (te) lang op zolder, maar heel licht!
Bespanning was spinnakerdoek en bleef zweven.
Door uiteenvallen van slepers denk ik erover om er ooit ook een motortje in te zetten...
 
Heel graag, en welk soort bespanning je hebt gebruikt. Bij mij wordt het iets van doek, weet dat folie veel lichter is maar vind ik niet bij zo een model niet passen.
 
Ik heb die van mij via marktplaats overgenomen. :)

Zit inderdaad een soort van doek op; ik denk Oratex oid.

En dat staat 'm goed.

Romp: 2.290 gram
Vleugel 1: 820
Vleugel 2: 830
Totaal 3.940

Da's fors meer dan wat VTH aangeeft, maar dat is dan ook wel errug laag . . .


jan.
 
Dat is redelijk aan het gewicht al denk ik dat dit op deze maat weinig invloed heeft. Mijn streven is om ergens rond de 3.6kg uit te komen, of dit ook haalbaar is blijt spannend omdat ik bij de afwerking nog wel eens aan de zware kant zit :)
 
Laatst bewerkt:
Van de site van VTH:

upload_2023-1-22_14-47-50.png

???

Dit is beter:
upload_2023-1-22_14-53-45.png


Flächeninhalt is dus 95 dm².

Dat resulteert bij mij in een belasting van 41gram/dm².

Da's natuurlijk heel weinig.

Succes!


jan.
 
Je hebt gelijk bij deze maat is dat nog steeds een lage vleugelbelasting :)
Ben ondertussen wel verder gegaan met bouwen en nu zitten alle langsliggers en schragen en dergelijke er in.
 
Ter vergelijk: mijn ka-6 van Top Rippin weegt ongeveer 5.25 kg op 3.75 m spanwijdte, en vliegt er heerlijk mee.
Ook niet overdreven hard. Ik zou me bij 3.5 kg eerder zorgen maken over te licht dan te zwaar!
 
Weet ook best dat bij de gewenste 3,5kg de vleugelbelasting erg laag wordt maar lees ook dat hij zo erg goed vliegt en ook goed op thermiek zou reageren.
Als vergelijk heb ik ook de Zlin nog in huis die bij een span van 3,3mtr en een gewicht van 3,6kg juist heerlijk vliegt maar daarbij juist graag gang maakt en het wat minder bij thermiek doet terwijl ik deze graag meer voor het thermieken wil inzetten.
 
Als je (qua gewicht) laag wilt uitkomen: begin dan nu vast elke gram gewicht in de staart die je kunt uit te sparen!

(Waarschijnlijk wist je dat al, maar toch . . . )


jan.
 
IMG-20201119-WA0025.jpeg



hoi Rene, viel mij niet mee om bij een bestaand model een motor in te bouwen... enige voordeel was wel dat de boortol er in zijn geheel in paste...
 

Bijlagen

  • IMG-20201229-WA0016.jpeg
    IMG-20201229-WA0016.jpeg
    166,9 KB · Weergaven: 111
  • IMG-20201121-WA0006.jpeg
    IMG-20201121-WA0006.jpeg
    136 KB · Weergaven: 112
Hoi, ja deze foto's had ik al in het andere Spatz draadje gezien, deze is toch iets van 5,5mtr.? Motor bij mij wordt niet zo'n groot probleem, komt op de plek van de sleephaak met een verlengde as waardoor de neus verder ongewijzigd kan blijven.
 
Laatst bewerkt:
een motor met verlengde as was ook slimmer geweest voor, nu een hoop gepruts en ander aanzicht. hij is 5 meter span, veel te groot om te vervoeren, aanhanger zal mee moeten. heb 1.5 kilo lood uit de neus gehaald, zal denk ik weer 1 kilo geplaatst worden....
 
Ben bezig geweest met de motor bevestiging, motor is een 42mm waar ik een langere as in geplaatst heb. Los in een alu buisje zit het steunlager welke pas aan het eind definitief in de gemaakte uitsparing gelijmd gaat worden. Ook is het geraamte van het richtingroer en kielvlak opgebouwd.



Kielvlak moet volgens tekening met 1mm triplex beplankt worden zou 1,5 ook kunnen ivm gewicht?
En volgende vraag, vleugelbeplanking had ik 2mm balsa gedacht maar zou ik ook kunnen overstappen op triplex? En welke dikte is dan aan te raden.
Heb gezien dat 0,8 nog wel te betalen is maar is dat niet te zwaar?
 
0.8 is te zwaar, heb hier nog 2 vleugels van mijn Bergfalke 3 m span 1.7 Kg . schuim volledig ingedekt
Terug gebouwd met ribben en 3 mm indekking van de D box 1050 gr, deze laatste was zonder hardhouten liggers maar wel met een volledige indekking tot 3e rib en dan tot 70 cm een schuine overgang
 
Back
Top