La Licorne - De Eenhoorn

Gewoon vakmanschap:worship:
Groetjes,
Frankwin

@ Frankwin, Erik, Rob, Dirk, allen veel dank :oops: . Als je onder het fineer kon kijken zou je zien dat er heel wat gepruts aan vooraf is gegaan. Heeft me ook meer dan twee weken gekost om het zover te krijgen, en ze hangt nog niet eens!

@Germt, Jack, de postbode heeft een potje met gif in z'n tas zitten één dezer dagen ;)...ben benieuwd...

@ Timberwolf, ik heb zelf gelukkig geen foute levering gehad, ik heb wel op het andere forum gelezen dat de leden inmiddels het heft in eigen handen hebben genomen en druk onderling aan het ruilen zijn.

Ik heb nog wat foto's van hoe ik de scharniertjes stapsgewijs maak, er zijn vast wel handiger methoden, ik oefen maar raak want ik moet er denk ik tzt nog heeeeel veel maken als de luikjes aan bod komen :shock:

Stap 1: messingplaat 0.01 inch / 0.254mm heel oppervlakkig inkrassen met een mesje en afkippen met een stevige keukenschaar.

full

Stap 2 inkepingen met de schaar maken en tot op de lijntjes wegslijpen met de minislijpschijf

full

Stap 3 met stift gaatjes en versiering aftekenen, in dit geval klaverblaadje. Vervolgens gaatjes boren.

full

Stap 4 opnieuw slijpen: rondom de gaatjes de contouren van de versiering bijwerken

full

Stap 5 'fine tuning' met kleine vijltjes en schuurpapier, vervolgens op maat buigen en verouderen....

full

Nogmaals, er zijn vast nog trucjes die veel handiger zijn, ik sta zeker open voor nieuwe ideeën.

Grt
Diederik

Laatst bewerkt door een moderator:
Zie ik daar diamant vijlen:D
Je kunt nog altijd horloge maker worden;),netjes.

Groetjes,
Frankwin

Ik heb een hele tijd geleden een setje van 10st aangeschaft, voor een niet al te gekke prijs (+/-12euro). Ik denk wel één van de meest gebruikte gereedschappen op m'n werfje.

Grt,
Diederik

Zeker een bewerkelijk proces, maar het resultaat mag er zijn. Ik heb zitten denken aan een stans sjabloon maar heb geen idee hoe je die kan maken. Zou dan wel een stuk sneller gaan.

Kost misschien wat tijd, maar het is de moeite waard.

Deze uitleg gaat bij de tips verzameling, bedankt :)

Ik heb nu pas de gelegenheid gehad om je verslag te lezen Diederik maar wat je laat zien is helemaal top.
Petje af voor wat je allemaal neerzet en ik blijf je daarom ook verder volgen.

Eindelijk; ze hangt :rolling: ! Voorlopig wel uitgekeken op het roer na ruim een maand!

De huid tegen de achtersteven heb ik zo dun mogelijk weggeschuurd, maar durf niet verder omdat de rand nu al flinterdun en rafelig begint te worden. De onderste lagen / zandstroken die doorlopen als dubbeling op het roer heb ik een fractie dikker gelaten.

Leg a.u.b. geen geodriehoek langs de vingerlingen, de onderste lijkt wat scheef t.o.v. de rest op de tweede foto door de invalshoek, en ... inderdaad perfect parallel liggen ze niet (heel wat keer los-vast en gepruts met lijm...) maar door de oogharen gezien en een laag wit erover moet en kan ik er wel mee leven.

PS: Erik ik heb helaas jouw plan van de vingerlingen (met strip eromheen gebogen) moeten laten varen: ze waren uiteindelijk net te dik. :(

full

full

full

Grt
Diederik

Laatst bewerkt door een moderator:
:rolling::rolling::rolling:Ergens ruim een maand over doen ken ik; mijn Relingen, de regelingen (de volger weet wat ik bedoel, zijn twee totaal verschillende onderdelen)
En nu weer de maat van het geschut op het halfdek:confused::confused::confused:
Op de ontmoetingsdag eens kijken of ik een alternatief kan vinden.
Mijn vingerlingen zitten ook al niet precies recht:murder:
Maar even goed; je levert prachtig werk hoor :cool:

(Laat de Eenhoorn maar thuis, anders durf ik de mijne niet eens mee te nemen)

Ziet er goed uit lijkt me. Gaat een extra kiel afdruk in Germt zijn schoot worden. Brass black is ook een succes of is dat het resultaat van één van je eigen gif mengsels?

@ Germt, inderdaad het zijn de projecten van de lange adem die ons momenteel bezig houden :mad:.
Als je vrijdag met Andy 'de kelder' inspecteert hebben jullie wat mij betreft eerste keus voor de 'spotlight tafels' en mag je een duister hoekje overlaten voor de eenhoorn ;) (kan ik m'n cosmetische gebreken wat verhullen).

@ Erik, het gifmengseltje bij de onderdelen (zwart en mat) is een lauwe jacuzzi met soda gedurende enkele dagen. Ik denk dat de onderdelen op het roer niet goed ontvet waren en hierdoor meer een oppervlakkige aanslag hadden dan een echte oxidatielaag. De brass black heb ik nu nog gesloten staan in afwachting van de onderdelen die geen laag verf gaan krijgen. Ik durf het ook niet zo snel op onderdelen te proberen die al gemonteerd zitten.

Germt mag misschien wel veel meer bootjes op z'n schoot houden op de 26e. Ik hoop dat de WvH niet groen gaat zien van jaloezie :D

Ik vind het er mooi uitzien Diederik. De vingerlingen liggen mooi in lijn ten opzichte van elkaar en dat is het belangrikjkste. Tenslotte staat de steven ook niet haaks op de kiel. je mag hier tevreden over zijn. (bijna jammer om het wit te schilderen)

schitterend resultaat :cool:

De brass black heb ik nu nog gesloten staan in afwachting van de onderdelen die geen laag verf gaan krijgen. Ik durf het ook niet zo snel op onderdelen te proberen die al gemonteerd zitten.

Moet het bovenste scharnier op het roer niet iets zwarter worden, volgens mij komt die boven het wit uit....

Dank mannen,

...Moet het bovenste scharnier op het roer niet iets zwarter worden, volgens mij komt die boven het wit uit....

Klopt: de bovenste komt op een houtkleurige huid de tweede op donker ebben (deze moeten beide zwart worden). De onderste drie worden wit mee geschilderd met het onderwaterschip.
Ik durf de bovenste nog niet te bewerken met brass black, omdat ik niet weet of dit vlekken op de omliggende huid geeft. Ik ga eerst op losse onderdelen oefenen en zal het in een latere fase alsnog zwarten.

Grt
Diederik

Dank mannen,

Ik durf de bovenste nog niet te bewerken met brass black, omdat ik niet weet of dit vlekken op de omliggende huid geeft. Ik ga eerst op losse onderdelen oefenen en zal het in een latere fase alsnog zwarten.

Grt
Diederik

Vlekken, dat gaat waarschijnlijk gebeuren, bij mijn weten is de enige manier om het te zwarten onderdeel in de BB te leggen, daarna afspoelen , met een doekje iets opwrijven, en misschien proces even herhalen en daarna aanbrengen.
Althans zo doe ik het altijd

Back