laden MX-12

• Topicstarter Topicstarter Gilbert
  • Startdatum Startdatum
G

Gilbert

Guest
Ik heb net een MX-12 lader aangekocht en onmiddellijk de zekering (3 A) stuk gemaakt tijdens het laden met een snellader. Het is een Duratrax Ice lader en de laadstroom was ingesteld op 0.2 A, 8 cellen. De polariteit was OK. De enige verklaring die ik kan vinden is dat de inschakelstroom te hoog is en er ogenblikkelijk voor zorgt dat de zekering doorbrandt. Ik vrees dat ik deze lader niet zal kunnen gebruiken. Is het een optie om de zekering te veranderen (trage zekering, hoger A) om zo de startstroom te kunnen overleven? Dit lijkt mij niet echt gewenst.

Het alternatief lijkt mij een simpele lader met een geringe stroom, 0.15 A of zoiets.

Groeten, Gilbert

Hoi Gilbert,
Je zegt dat de polariteit OK is dus je hebt geladen met een laadsnoer waarbij het BINNENSTE van de laadstekker de MIN is en de buitenkant de PLUS??
Zo is het dus bij Graupner terwijl het meest gangbare net andersom is dus: binnenste= plus en buitenmantel min....
Als je dat verkeerd hebt aangesloten dan springt de zekering stuk. Ook mag je de zender nooit aanzetten als je aan 't laden bent...
Ik zie niet onmiddellijk een andere oorzaak waardoor de zekering stuk zou kunnen gaan.

Laatst bewerkt:
De polariteit was OK. Ik denk aan een te hoge startstroom. Waarschijnlijk beter het pakket laden buiten de zender

MX12

Hall Gilbert,

Ik denk dat je lader met een te hoge laadstroom start, ondanks dat je 200 ma hebt ingesteld.

Heb zelf een mx16, met de zelfde accu en laadt ook met 200 ma met simprop computerlader,

tot nu toe geen probleem gehad.

In de handleiding staat ook, dat bij problemen de accu buiten de zender moet worden geladen.

Succes. Rido

IK heb de zelfde zender en lader en nooit een probleem.

Ik laad met 1Amp.

Let wel op de polariteit, die is andersom dan bij b.v. Futaba zenders.

Hoi, ik ga meestal kalm aan met 100 of 200 mA :D
Als ik haast heb pomp ik er ook 400-600mA in, nog nooit een zekering kapot gehad...
Heb je de zender uit staan met laden?

Bij het aansluiten heb ik wel eens kortluiting gemaakt, dan ligt de zekering er wel uit.
Ik heb dat nu ondervangen met een diode.
En een weerstand van 1k parallel, voor de terugkoppeling naar de computer lader.

De diode (1N4004) is tussen het laadcircuit gesoldeerd, direct aan de laadaansluiting van de zender.
De weerstand van 1k zit dus parallel aan de diode.

Enig nadeel (als het al een nadeel is) is dat je niet kan ontladen.

Laatst bewerkt:
heb je een foto'tje/schema'tje van je oplossing? wat voor een type diode moet erin? kan ik hem ook zonder te solderen tussen de accu en de connectorprint in de zender duwen? ('k heb n.l. nog garantie :-))

mijn x-peak 230 heeft geen problemen veroorzaakt bij m'n mx-12, maar beter safe than sorry. jouw oplossing lijkt me iets dat Graupner/JR er zelf in hadden moeten solderen, of zitten er ook nadelen aan?
nog maar een vraag dan: ik laad nu voor de zekerheid maar met een oude multilader steeds opnieuw na een dag vliegen weer een nacht na. heeft dat nadelen bij de standaard NIMH zenderaccu?
tot nu toe gaat het goed, en ik had de afgelopen weken i.v.m. de kou toch liever een volledig geladen zenderaccu om de vliegdag mee te beginnen.

vorige post wat aangepast.

als je met deze zender problemen zou hebben dan kan je de diode altijd weer verwijderen.

Bedankt voor jullie suggesties. Ik denk niet dat ik iets fout gedaan heb (polariteit of zender aan). Binnenkort koop ik een paar nieuwe zekeringen en dan nog eens proberen. Als dat niet werkt, misschien Wubbo's oplossing. Wubbo, wat doet die diode tijdens het starten?

Gilbert

Tijdens het starten met laden doet hij eigenlijk niets.
Hij voorkomt alleen dat je de boel verkeerd om kan aansluiten en bij kortsluiting bij de lader wordt de stroom tegen gehouden.
De weerstand over de diode zorgt er voor dat een lader die eerst even spanning van de accu wil meten dit dan ook kan (door alleen de diode lukt dat niet).

De diode begrenst dus niet de stroom of zo.

Wubbo, je zegt dat jij ook laadt met een Ice Duartrax. Wat zijn je instellingen? Ik heb nieuwe zekeringen en wil binnenkort opnieuw proberen.

Ik laad de MX12 en de spectrum zo, alleen de spectrum heeft een iets grotere accu.

Ingesteld op:

nimh,
8 cellen (alleen van belang bij ontladen),
1Amp laadstroom,
1300mA accu cap.,
25% overladen max,
3mv/c afslag (dacht ik)

even uit mijn hoofd, maar als je je gewoon houdt aan de batt. specs dan kan het niet mis.
Laadstroom heb ik op 1Amp ingesteld, om beschadiging van de ingebouwde diode te voor komen. (hoger is zowiezo niet erg verstandig, dunne snoertjes).

Ik heb overigens 2 van die laders, die doen het op zich prima, alleen reageren ze bijde er slecht op de knopjes, van 2x indrukken b.v.
Heb jij dat ook

Bedankt

Ik heb er ook 2 en meestal gaat het met de knopjes goed. Ik vind het zeer goede laders. Ik zal vandaag nog eens proberen (nieuwe zekeringen gekocht).

Succes:xmas:. Ik heb vorige waarschijnlijk een fout gemaakt. Ik denk zender aangezet tijdens het laden....:(

Laatst bewerkt door een moderator:
MX12 opladen

Weet iemand misschien hoe lang de MX12 opgeladen dient te worden??

Dat is net zo'n vraag als: weet iemand hoe lang het duurt voordat mijn emmer vol is met water?
Dat ligt er dus aan hoever je de kraan openzet ;)

Even serieus, dit hangt helemaal af van de lader die je gebruikt, welke lader en met welke stroom laadt deze? En wat zijn de gegevens van de accu in de zender?

Hoi,

de eerste keer 24 uur (staat althans in de handleiding).

Volgens mij is het voor de capaciteit v/d accu op de lange termijn sowieso goed om met niet teveel "haast" te laden. Gaat je accu langer mee :)

Grtz,
Menno

waar in de mx12/xm16 is de zekering te vinden?? de mijne is waarscheinlijk ook kapot, de zender wil niet eens aan en de accu is netjes 10.6 volt. dus ik denk dat de zekering erdoor is. waardoor is deze te vervangen? we hebben hier geen electronicazaak.

Je moet de MX12 aan de achterkant openschroeven.
Als alle schroeven eruit zijn voorzichtig voor en achterkant van elkaar halen. Pas goed op, want er zit een vrij kort kabeltje van het mainboard naar het LCD schermpje.
De zekering zit onder bij de antenne aansluiting. Hiervoor moet je nog wel eerst het kleine printplaatje dat erboven zit voorzichtig loshalen.

Zekering vervangen door een gelijkwaardige zekering.

jep, dat net ook via een pb van jan (corrien begrepen). bedankt voor de tip. morgen even naar de electronicazaak voor een nieuwe zekering.

Back