Als je het blokje kaal hebt gemaakt, zoals boven aangegeven...
Kop eraf, cilinderbus er uit (moet je zo er uit kunnen halen met de wijsvinger)
Drijfstang onderste dooiepunt, schuif je de drijfstang naar je toe zodat deze los komt van de kruktap en heb je zuiger en drijfstang als een geheel in je hand.
Even markeren wat voor en achterzijde is.... maar ook herkenbaar aan de krasjes ter hoogte van de kruktaplager. Contactvlak met het deksel.
De as tik je er zo uit met het handvat van een schroevendraaier (plastic)
Kan ook met een klein hamertje... dan even de moer erop opdat je de draad niet beschadigd. Het gaat om een bemoedigend ferm tikje, en je houd daarbij de motor in je hand.
Het voorste lager drijf je uit met een metalen stift/rondstaf (messing) maar raak niet het alluminium van de holte waar de krukas doorheen loopt. De passing is daar nauwkeurig en sealt op de krukas.
Vervolgens zet je de oven op stand 160/170 graden en gaat het zaakje voor 10 minuten in de oven. Mooi gelijkmatig warm.
Met de ovenhandschoen eruit en met de carterwand/achterzijde kloppen op een houten plank. Met een of twee tikken ligt het wel eruit. Geldt eigenlijk ook voor het voorste lager. Dat rolt met die temperatuur er ook zo uit.
Monteren?
Blok weer op de achterwand naar onder, voorste lager aanzetten met de duim, goed recht, en met een hardhoutje tussen hamertje en lager, het zaakje met beleid er weer rustig recht intikken/drijven. Veel kijken of het onderweg recht gaat en niet scheef.
Tikken doe je op de buitenste ring, niet op de binnenste! en ga je voorzichtig de ring rond.
Achterste lager drijf je weer op de krukas. Tikken doe je nu op de binnenste ring, voorkeur weer een stukje messing of brons. Doch veel kracht is er niet vor nodig. Je kan de as ook even invriezen, dan valt het er als vanzelf om. Je werkstuk bij het drijven altijd op een houten blokje plaatsen. Geen metaal op metaal op dat je niets kunt forceren.
Als je vervolgens de as het met het binnenste lager op z'n plek weer koud zet in de vriezer, schuif je zo de hele zaak weer in het carter. Als het blokje iets van 100 graad warm is.. gaat het weer iets makkelijker... kan de as ook zonder vriezen erin.
Het 'plinkt' zo in elkaar.
Yep, carter verwarmen met een buta-brander maar dan moet je goed aanvoelen dat je het niet te heet stookt. De zaak thermisch vervormd.
Leister föhn kan ook, de Leisters gaan tot +650 graad, kan je traploos instellen op temperatuur.
Met de keukenoven heb je gegarandeerd een vaste stand en temperatuurverdeling.
Alle boutjes in stapjes aanzetten, en kruislings werken... vergelijk de kop van een auto... of je wielbouten van de auto...
Al met al een bijzonder leuk klusje!