Lagers vervangen OS 46 AX

Hallo,

Ik heb net de motor geopend en zie dat de achterste lager onder de roest zit. Het gedeelte van de krukas wat in verbinding staat met de lager zit er ook onder. De zuiger + cylinder wand zijn ook gedemonteerd. Het enige wat nog gemonteerd is, is de carburateur.

Hoe moet ik de krukas uit het motorblok halen ? Moet hiervoor de carburateur ook gedemonteerd worden ?
 
Niets moet, maar het is wel handiger.

Het best schroef je alles eraf tot je allleen nog een stuk motor met de krukas erin over hebt. Daarna zet je je motor met het carter naar beneden (dus de as omhoog gericht) op het fornhuis op een laag vuurtje. Na enige tijd zal de krukas er vanzelf uit komen vallen.

Valt ie er niet uit, pak dan, als je motor warm is, je motor van het vuur (met ovenhandschoenen ofzo) en tik met het de carterzijde voorzichtig op een houten plank.

Wil het dan nog niet niet dan kun je proberen met een rubber hamertje voorzichtig te tikken op de krukas aan voorzijde, maar doe dit alleen als aller-aller uiterste redmiddel. Je loopt dan namelijk grote kans je krukas krom te maken.

Verwarmen op het fornhuis of even een tijdje in de oven op 200 graden en dan met het carter op een houten plank tikken, zijn voor zover ik weet de beste methodes.
 
Uh, de krukas.....als je de cilinder eruit gehaald hebt en de zuiger, dan zou die krukas er zo uit moeten kunnen hoor, zonder geweld en/of hitte.....

Grt.
 
Ik zal de carburateur verwijderen en de verwarmingsmethode proberen. Hoe zit het met de lagers (voor en achter) zijn die zonder al teveel geweld te verwijderen ?
 
Hmm, nee ik bedoel dat alleen de krukas en de carburateur nog aan het motorblok vast zitten.
Ik zal vanavond proberen de krukas eruit te halen.

Het kan eigenlijk geen probleem zijn, ik heb vorige week namelijk nog een 46AX uit elkaar gehaald, vandaar dat ik er zeker van ben:D Soms heb je de poelietrekker methode nodig als de meenemer conisch aan de krukas zit, maar dat is nu niet zo:)

Grt.
 
Het kan eigenlijk geen probleem zijn, ik heb vorige week namelijk nog een 46AX uit elkaar gehaald, vandaar dat ik er zeker van ben:D Soms heb je de poelietrekker methode nodig als de meenemer conisch aan de krukas zit, maar dat is nu niet zo:)

Grt.

Heb je de lagers ook makkelijk eruit kunnen krijgen Alexzzz
 
Heb je de lagers ook makkelijk eruit kunnen krijgen Alexzzz

Was niet nodig, maar is normaal niet zo'n punt. Het ene lager valt er vanzelf uit als je het carter hebt opgestookt en tegen de tafel tikt, en die andere meestal ook, eventueel kun je die van binnenuit met een schroevendraaier wat helpen.

Grt.
 
Als je het blokje kaal hebt gemaakt, zoals boven aangegeven...
Kop eraf, cilinderbus er uit (moet je zo er uit kunnen halen met de wijsvinger)
Drijfstang onderste dooiepunt, schuif je de drijfstang naar je toe zodat deze los komt van de kruktap en heb je zuiger en drijfstang als een geheel in je hand.
Even markeren wat voor en achterzijde is.... maar ook herkenbaar aan de krasjes ter hoogte van de kruktaplager. Contactvlak met het deksel.

De as tik je er zo uit met het handvat van een schroevendraaier (plastic)
Kan ook met een klein hamertje... dan even de moer erop opdat je de draad niet beschadigd. Het gaat om een bemoedigend ferm tikje, en je houd daarbij de motor in je hand.

Het voorste lager drijf je uit met een metalen stift/rondstaf (messing) maar raak niet het alluminium van de holte waar de krukas doorheen loopt. De passing is daar nauwkeurig en sealt op de krukas.

Vervolgens zet je de oven op stand 160/170 graden en gaat het zaakje voor 10 minuten in de oven. Mooi gelijkmatig warm.
Met de ovenhandschoen eruit en met de carterwand/achterzijde kloppen op een houten plank. Met een of twee tikken ligt het wel eruit. Geldt eigenlijk ook voor het voorste lager. Dat rolt met die temperatuur er ook zo uit.

Monteren?
Blok weer op de achterwand naar onder, voorste lager aanzetten met de duim, goed recht, en met een hardhoutje tussen hamertje en lager, het zaakje met beleid er weer rustig recht intikken/drijven. Veel kijken of het onderweg recht gaat en niet scheef.
Tikken doe je op de buitenste ring, niet op de binnenste! en ga je voorzichtig de ring rond.
Achterste lager drijf je weer op de krukas. Tikken doe je nu op de binnenste ring, voorkeur weer een stukje messing of brons. Doch veel kracht is er niet vor nodig. Je kan de as ook even invriezen, dan valt het er als vanzelf om. Je werkstuk bij het drijven altijd op een houten blokje plaatsen. Geen metaal op metaal op dat je niets kunt forceren.

Als je vervolgens de as het met het binnenste lager op z'n plek weer koud zet in de vriezer, schuif je zo de hele zaak weer in het carter. Als het blokje iets van 100 graad warm is.. gaat het weer iets makkelijker... kan de as ook zonder vriezen erin.
Het 'plinkt' zo in elkaar.

Yep, carter verwarmen met een buta-brander maar dan moet je goed aanvoelen dat je het niet te heet stookt. De zaak thermisch vervormd.
Leister föhn kan ook, de Leisters gaan tot +650 graad, kan je traploos instellen op temperatuur.

Met de keukenoven heb je gegarandeerd een vaste stand en temperatuurverdeling.

Alle boutjes in stapjes aanzetten, en kruislings werken... vergelijk de kop van een auto... of je wielbouten van de auto...

Al met al een bijzonder leuk klusje!
 
Laatst bewerkt:
Prima verhaal, en bij de AX valt de krukas er zelfs vanzelf uit. Overigens kun je ook een verfstripper (fohn) gebruiken, 2 minuutjes rondom opwarmen en de lagers vallen er vrij gemakkelijk uit.

Grt.
 
Lagers vervangen

Wat kan helpen als je de zaak in de oven zet of met een hetelucht-verfstripper verwarmt is ervoor de motor wassen in thinner, laten uitdampen of droog blazen met koude lucht, dan pas heet stoken. (alle thinner moet verdampt zijn anders verrassende effecten :-) )

Scheelt een hoop met het mogelijk inbranden van oude olieresten en de keukenoven gaat niet zo stinken als het carterhuis wordt verwarmd.

Voor je het nieuwe lager in het wederom verwarmde carterhuis laat zakken eerst even het nieuwe lager in een plastic zak in de vriezer leggen. Dan valt het zo in de lagerzitting.
Meteen in-olieen als je klaar bent, dat voorkomt vliegroest.


Greetz,
Frank
 
nieuwe lagers

Die ruwe houthakker heeft nog nooit gehoord van een pulleytrekker zeker?
Lekker meppen op een hete motor, da's lekker....

Bovendien moet het nieuwe lager zo in de zitting zakken, je kunt maar beter niet meppen op een nieuw lager, voor je het weet sla je de keerring/stofplaat in elkaar, en heb je al meteen garantie op extra slijtage.

"this engine is quite clean" ......yeah,right ;-(

Greetz,
Frank
 
Hoi,
Een pulley trekker heb ik (gelukkig) niet nodig gehad. De passingen zijn amper klemmend. Zaak moet goed verstoord zijn indien je deze overtuigingskracht nodig hebt... lees ook hieronder...

Heb de filmpjes niet bekeken... maar bij mijn AX volstond een bemoedigend klopje, zoals Alex aangaf... rap in de hand. Slopershamers waren niet nodig.

Overigens.. schoonmaken kan ook met aceton. De resten gaan nog iets beter weg dan met thinner. Stinken doet het allebei. Aceton koop je bij de Hornbach en niet bij de apotheek. Die laatste draait je een poot uit.

Wat ook goed werkt als poets is onverdunde koelvloeistof.
Dat is gestookt net zo heet als frituur. +150 graad! Alles brandschoon. Alleen metaaldelen erin! Pas op geen rubbers... of plastics in de hete soep! Die gaan gegarandeerd in puinpoeier bij die hitte!

Stoken doe je in een oud pannetje. Spulletjes erin, opstoken, en dan direct met de dampende 'zooi' de tuin in.
Zooi? De dampen zijn net zo ongezond als bezinedamp. Giftig!
Tijdje laten intrekken, af en toe porren en soppen met een bokkepoot.
Alle koek en eit gaan er rapjes af.
Als bijvoorbeeld de cilinderbus vastgekoekt zit, is dit wel een methode om de zaak weer los te krijgen. Wat goed is voor een allu-automotor is zeker zo goed voor m'n motortje.
Zo maar weer heren?
 
Back
Top