lang geduurd maar eindelijk bijna zover

Discussie in 'Ornithopters' gestart door Theo Coenen, 29 mrt 2003.

  1. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    nooit meer iets van gezien of gehoord. De professionele dingen zijn al op meerdere plaatsen te verkrijgen. Kijk maar eens bij Q te P.
     
  2. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Vanmorgen net voordat de wind opkwam enkele "proefvluchtjes" gemaakt met flappy.
    De resultaten zijn zeer hoop gevend. Had 6 cellen 250 mah nicads gebruikt en dit is net marginaal. Vluchtjes van tientallen meters (op eigen Kracht) waren mogelijk.
    Ik heb nu enkele wijzigingen aangebracht, zoals een wijziging aan de staart aansturing, een andere accu (7 cellen 500 ar van sanyo) en het zwaartepunt verder naar voren gebracht.

    Na een zachte gooi ging flappy bij de eerste poging gelijk recht omhoog en na vol diep geven trok hij weer recht en maakte een bocht naar rechts waarna hij een mooie landing maakte. Nadat ik de accu helemaal naar voren had geschoven ging de start een stuk beter. Alleen het naar rechts wegdraaien moet ik nog zien te corrigeren. Dit was nu niet tegen te sturen. Zodra de wind weer minder wordt volgen meerdere test met de andere accu.
     
  3. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    MOOI!!
    Zwp dus eerst iets te ver naar achter?
    Niks beschadigd?
     
  4. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Nee, alleen een lijm verbinding die losliet aan de staart. Wel goed opletten dat er bij de landingen geef zand of iets dergelijks tussen de tanden van de tandwielen komt te zitten.

    Het naar rechts wegtrekken ligt denk ik ook aan de staart deze zit een beetje scheef op de servo arm gelijmd. Helaas kon ik die niet op een bouwplank maken maar moest die uit de losse hand gemaakt worden. Ik zal vanmiddag eens kijken of ik een nieuwe staart kan maken en dan een op de bouwplank vast zet.
     
  5. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Nice! 8)

    in flight foto's (en/of film) zijn niet mogelijk? :p
     
  6. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Zodra ik het weer ga proberen neem ik de camera mee en zal ik kijken wat ik kan doen. Het zijn dan wel gewone foto's, een digitale videocamera heb ik helaas niet.
     
  7. udo k

    udo k Guest

    :D Ziet er goed uit!
    Op hoeveel procent zit het CG bij de goede vlucht ?
     
  8. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Vandaag alweer enkele testen gedaan en tot mijn spijt niet naar tevredenheid. Moet toch nog zeer goed zoeken naar het correcte zwaartepunt. Nu waren de vluchten korter omdat de accu steeds losging. De oorzaak van dit is enkele goedkope tyraps die uit zichzelf open gingen zodat de accu na het gooien gelijk losviel. Volgende tests als ik nieuwe goed tyraps heb. En het doek van de vleugel ging los van de romp. Dit moet hier op enkele plaatsen vastzitten. Ook de instelhoek van de staart dient nog eens nadere bestudering
     
  9. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Laatste update

    Nieuwe scharnieren worden door een clubgenoot gemaakt en zijn na de vakantie klaar.
    Ook ga ik iets zwaardere = sterkere apperatuur gebruiken.
    Dus na de vakantie alles weer klaar maken om te testen en hopelijk werkt alles voor de komende Inter-ex in Nederweert.
     
  10. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Nieuwe scharnieren zijn klaar en al gemonteerd en getest en doen het goed ook de nieuwe manier die ik gebruik om het zeil op te spannen voldoet goed. Als ik de vleugels laat bewegen dan produceren zij veel wind. Morgen de ontvanger en de regelaar monteren en dan kunnen we weer verder met testen. En dan hopelijk klaar en getest voor de Interex die over 9 dagen begint.
     
  11. erve

    erve

    Lid geworden:
    17 aug 2003
    Berichten:
    54
    Locatie:
    België
    Hallo,

    Gaan jullie naar de Interex?
    Zaterdag of zondag?
    De kans is groot dat ik ook kom.

    [quote=" En dan hopelijk klaar en getest voor de Interex die over 9 dagen begint.[/quote]
     
  12. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Als alles meezit wel. Maar ik ga alleen met een goed werkende versie. Als flappy dan nog niet voldoet dan presenteer ik hem wel op een later tijdstip.
     
  13. erve

    erve

    Lid geworden:
    17 aug 2003
    Berichten:
    54
    Locatie:
    België
    Theo,

    Als flappy niet vliegt, gaat ge dan ook niet kijken?
    Misschien kunnen we daar ideeen uitwisselen.
    Indien ik zeker ben dat jullie komen dan kom ik met de eagle, als het weer meezit natuurlijk.

    Ik heb vandaag de eerste vrij goed bestuurbare vlucht met de eagle gedaan. Om het probleem van het wegdraaien op te lossen heb ik aan één kant van de vleugel een paperclip gestoken. Dit heeft wonderen verricht, ik kan nu vrij normaal met de eagle sturen.
    Ik heb wel gemerkt dat hij niet veel wind kan verdragen.

    Groeten
    Eric

     
  14. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Kijken kom ik wel. Gisteren met de tests bleek dat flappy constant naar rechts weg wil draaien. Ook het exacte zwaartepunt blijkt nog steeds een probleem te zijn. Kun jij eens kijken op hoeveel % dit bij de eagle ligt?
     
  15. erve

    erve

    Lid geworden:
    17 aug 2003
    Berichten:
    54
    Locatie:
    België
    Theo,

    De koorde van de vleugel in het midden is 280 mm.
    Het zwaartepunt ligt tussen de 105 en 110 mm vanaf de voorkant.
    Voor het wegdraaien kunt ge misschien eens proberen met een paperclip op de vleugel te steken zoals ik gedaan heb.
    Wel voorzichtig zijn want ik had dit eerst met een klein stukje lood gedaan met een crasch als gevolg. De paperclip zit bij mijn eagle op de tip van de linker vleugelzijde (hij draaide ook naar rechts weg).
    Uitbalanceren vleugels??

    Gaat gij zaterdag of zondag?

    Groeten
    Eric

     
  16. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    dank je hier mee kunnen we alweer verder. Als ik ga dan beide dagen samen met Niek en eventueel enkele anderen.
     
  17. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    De weers voorspellingen zijn goed.

    Druk bezig met mijn kanarie, weet bepaald nog niet zeker of eea lukt.
    Ik kom in ieder geval zondag kijken.
     
  18. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    :offtopic: Wat is de Interex :oops: ?
     
  19. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Een evenement wat bedoeld is om het experimenteren met alles wat misschien kan vliegen te promoten. Dit wordt om de 2 jaar in Nederweert georganiseerd.
     
  20. erve

    erve

    Lid geworden:
    17 aug 2003
    Berichten:
    54
    Locatie:
    België
    Normaal gezien kom ik zondag ook, misschien zelfs vliegen als ik een co-piloot vind om mee te gaan en er geen of weinig wind is.

    Afgelopen zondag tegen de avond aan heb ik enkele prachtige vluchten gemaakt. Het was toen bijna windstil.
    Hieruit blijkt dat de Eagle niet tegen de wind kan en dat het bijna windstil moet zijn om het model goed te kunnen sturen.

    Bij de laatste vlucht heb ik vastgesteld dat er een probleem met de motor was. Thuis heb ik dan gezien dat de bronzen bus waarin het asje van de motor loopt ongeveer een mm uitgesleten was??? en dat na een vlucht of 10!

    Ik heb dan een nieuwe gemonteerd en de speling tussen de tandwielen nagekeken, deze is normaal. Ik weet dus niet hoe dat kan.

    Misschien tot zondag, als ik daar ben kunnen jullie mij herkennen aan de Eagle die ergens in de pilotenplaats ligt.

    Groeten
    Eric

     

Deel Deze Pagina