lang geduurd maar eindelijk bijna zover

Discussie in 'Ornithopters' gestart door Theo Coenen, 29 mrt 2003.

  1. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Flappy is er weer klaar voor.

    Na enkele tegenslagen deze week, vleugelbreuk flappy, 2 servo's tandwielen gestript, en een regelaar uitgebrand. Morgen tijdens de Inter-Ex maar testen, op dit moment regent het hier en heeft testen geen zin. Zullen morgen dan wel zien of flappy het luchtruim onveilig wil blijven maken.
     
  2. toine

    toine

    Lid geworden:
    22 aug 2003
    Berichten:
    168
    Locatie:
    Amsterdam
    [​IMG]

    Theo als trotse winnaar van de Theo Gordijn wisseltrofee voor zijn bijdrage aan het vliegen met ornithopters.

    Niek schrok zich een hoedje (foto heeft hij zelf)

    Beiden kunnen zelf meer vertellen over het gebeuren.

    Aan de rest van de foto's van de Interex 2003 wordt gewerkt.
    Deze komen zo snel mogelijk in een aparte gallery op Airtoi.
     
  3. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Yep, het stro hoedje van toine, stond mij bepaald niet!
    Nog wel gefeliciteerd met deze welverdiende prijs Theo!

    (nu moeten we alleen nog eens meer dan 10 m zien te halen theo!!)
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Kijk eens aan, hoofddeksel van stro beginnen school te maken binnen de elektro scene ;)
     
  5. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Ik heb dan wel deze prijs gekregen maar zonder de hulp van Niek en Joost en (eigenlijk noem ik hem niet graag maar ja hij heeft er ook een beetje toe bijgedragen) P van M.com en dan natuurlijk alle andere mensen die hun steentje hebben bijgedragen had ik het niet gered.

    Flappy heeft vandaag laten zien dat hij kan vliegen en ik denk dat het concept dat ik heb werkt. Van de week eens gaan proberen met een 3s1p lipo pakket in plaats van 8 cellen 500 AR.

    Ook de kanarie piet die Niek had gemaakt heeft potentie om te vliegen alleen de instellingen zijn zeer kritisch en bij de geringste wijziging staat of valt het vlieggedrag. Zijn kanarie piet heeft vandaag overigens meer meters afgelegd dan mijn Flappy.
     
  6. Vinze

    Vinze

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    1.021
    Locatie:
    hellevoetsluis/ EMCR Rozenburg
    heren gefeliciteerd met jullie proof of concept!!

    theo... was het weer een vlaai?

    ik wordt nu wel erg benieuwd naar foto's en verslag (en fotoverslagen) van interex.

    kon er helaas niet bij zijn. de drang om vandaag zelf te vliegen was hoger als 2 uur rijden naar interex.

    groet,

    vinze
     
  7. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Gefeliciteerd Theo! je hebt het verdient hoor :wink:

    Enig idee waarom hij nog niet 'perfect' vliegt? is hij gewoon te zwaar, of is het wat anders?
     
  8. toine

    toine

    Lid geworden:
    22 aug 2003
    Berichten:
    168
    Locatie:
    Amsterdam
    Omdat ik vandaag nogal laat aankwam in Nederweert heb ik alleen Niek zijn kanarie gezien.
    Bij de eerste poging dook hij (zij?) weg over rechts.
    Een paperclip op de linkervleugel dus.
    Bij de tweede poging fladderde hij cirkelend omlaag als een jonge vogel die uit het nest is gewerkt en moet leren vliegen.

    De foto's van Interex 2003 zijn trouwens klaar en te zien op Airtoi
     
  9. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Een klein linkje is handig:
    http://www.airtoi.com/images/interex2003/

    Moooie foto van toines site:

    [​IMG]

    Na de start 1/4 looping..
    Vol down helpt, maar dit wel weer op tijd loslaten.... :oops:

    Verschuiven zwp, verzwaren 1 vleugel, flink minder instelhoek stabilo, vol tegensturen, etc etc..
    Er is niets van te zeggen hoe en wat, eigenlijk ging de 2e of 3e vlucht door Toine beschreven vlucht waar ik even na de start niets meer stuurde en het vogeltje volgas met een paar circeltjes langzaam naar beneden zakte nog het best...


    Bedank voor de foto toine!


    Overigens hebben we daarna nog 2x gooi en smijtwerk met theo's flappy gehad, deze niet gezien ?
     
  10. Emile

    Emile

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Venray
    Ja, machtig mooi vliegbeeld hebben die ornithopters!
    Ik ben echt benieuwd hoe de toekomstige versies eruit gaan zien. 8O

    Ze zijn reeds onderweg, alleen nog wachten tot ze uit hun "EI" willen komen.

    [​IMG]

    Succes,
    Emile :lol:
     
  11. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    De afgelopen week nog enkele keren met Flappy aan het "spelen" geweest. Woensdag middag had ik de beste resultaten die ik tot nu toe behaald heb. Met 3s1p 1200 Etec ging Flappy netjes uit de hand weg en na enkele meters bleef hij enkele seconden stilhangen in de wind waarna de neus lichtjes naar beneden drukte en langzaam naar de grond terug zakte.

    Tevens heb ik nu een adres gevonden http://www.randrmodelaircraft.com/Kestrel.htm
    welke officiele tekeningen en een anderhalf uur durende instructie video hebben van een Ornithopter. Zij zouden nu beginnen met de uitlevering maar hadden problemen met het geluid van de video en hebben dit helemaal overnieuw moeten doen. De officiele prijs wordt dadelijk iets van rond de $50,00 en nu hebben ze een iets lagere introductie prijs staan. Een set is in elk geval al voor mij gereserveerd. Hopenlijk kan ik dan met behulp van deze gegevens mijn Flappy goed in de lucht houden.
     
  12. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Vandaag de officiele tekeningen ontvangen samen met de CD's om de Kestrel of de slowhawk te bouwen. En nee ik mag ze niet doorgeven of kopieeren voor derden. Ik zal vanavond proberen foto's te maken van de hele boel en die hier plaatsen. Alles is netjes verzorgd en ziet er goed uit. Wel heb ik nu iemand nodig met een draai en freesbank om enkele onderdelen voor mij te maken.
     
  13. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Na een gedegen bestudering van de tekeningen en alle gegevens die ik nu heb ben ik erachter gekomen waarom mijn Flappy niet echt wilde vliegen. :banana:

    Gaande weg tijdens de bouw heb ik schijnbaar de maten van de Parkhawk en de Slowhawk door elkaar gegooid. De maten van de vleugels zijn die van de Slowhawk terwijl ik de vertraging van de Parkhawk gebruikt heb. :hammer: :hammer: :hammer:
    De vertraging van de Parkhawk is 1:100 en die van de Slowhawk is 1:140.
     
  14. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Bij het pakket wat ik gekregen heb zat ook het boekwerk The Ornithopter Design Manual welke geschreven is door Nathan Chronister. Ik heb me dit boekwerk nu uitgeprint en ben het stukje bij stukje aan het doornemen. Hieruit blijkt wel degelijk dat wij (Niek en ik) echt op de goede weg zijn met onze klapwiekers. Hetgeen wat ik in mijn vorige post zei moet ik nu al voor een gedeelte terug nemen. Het slag ritme is schijnbaar toch niet zo van belang dat het direct ertoe bijdraagt naar een goed of slecht vliegend model. Belangrijker is het goed afstellen en ervoor zorgen dat het zwaartepunt goed komt. Voordat ik aan de bouw van een Kestrel ga beginnen ga ik nog eens aan de slag met flappy en ga ik hiervoor een nieuwe vleugel en staart maken (wel volgens de techniek van de Kestrel) en dan weer opnieuw testen. Hierbij ga ik de staart iets vergroten en het zwaartepunt iets verder naar voren verplaatsen.

    Maar eerst dat hele boekwerk van 85 pagina's tekst en tekeningen doorwerken.
     

Deel Deze Pagina