lanzo record breaker

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door eclipse86, 9 sep 2013.

  1. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.420
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    hallo,

    heeft iemand ervaring met dit model?
    dit is een oud modelletje dat men vroeger veel vloog.
    ik zou er graag entje bouwen origineel 2m45 dus, maar eventueel ombouwen naar electro en de vleugel en romp vol steken met leds...
    oke dit geeft extra gewicht, maar ik heb er gisteren eentje zien vliegen standaard met een 4taktje 52 erop en die woog vliegklaar 2,2kg...
    [​IMG]
    heeft iemand een idee welke setup best te gebruiken. en wat ik best gebruik om de leds te voeden van lipo... of gewoon op de balanceerstekker van de hoofdlipo plaatsen....
    ik denk aan ledstrips van hobbyking...
    groeten Chris
     
  2. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.420
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Oke, een hele tijd verder nog, heel wat bouwprojectjes gepasseerd, enkele nieuwe in gedachten en bijna gestart, na tekeningen aanpassen enzo, toch de beslissing genomen om deze record breaker ertussen te nemen!
    alles van de bouwtafel geschoven, en uit de restjes balsahout begonnen bouwen.
    stabilo en rudder op 1 namiddag gebouwd tot de balsa op was.

    rudder: in ruwbouwstaat, moet nog geschuurd worden en voorzien van pull pull aansturing. ( er komt normaal op de tip nog een connector om later afneembare powerleds op te plaatsen)

    [​IMG]

    stabilo: voor de tippen was het balsa op, maar vandaag ben ik om nieuwe geweest(met mn weegschaalje, en zo veel mogelijk de lichtste mee naar huis)
    [​IMG]
    morgen de tippen, en dan ook klaar om te schuren en de elevators los te snijden ( ook hier in de 2 tippen een connector voor powerleds)

    vleugelribben voor het middenstuk gemaakt:
    2 triplex malletjes en 22x 3mm balsa ertussen en schuren maar.
    [​IMG]

    volgende stap morgen als ik tijd vind: stabilo en rudder afwerken + 1 zijkant romp maken en mss middendeel vleugel.

    tips en trucs betreft setup zijn zeker welkom
    tips truck betreft de verlichting is ook welkom, hier had ik het volgende in gedachten:
    - rudder en stabilo op de 3 tippen een afneembaar iets met telkens 2 powerleds op die schijnen naar de delen zodat die verlicht zijn
    - romp binnenin 1 a2 ledstrips monteren
    -vleugels, geen idee
    - propellor, voorzien van 2 leds.
    -setup?? hangt van de leds af denk ik.

    covering: zonder leds moet het een "vintage" uitzicht hebben

    beige covering heb ik al. ik denk met babyblauw ofzo iets te doen?
     
  3. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.651
    Locatie:
    Oordegem
    Ledstrips? Op je 3S Lipo, balanceerstekker, klaar.
    Geen risico op onbalans, zeer gemakkelijk (ik heb nog wel eens wat ledstips gehangen op bepaalde kisten die niet op 3S vlogen en had daarvoor een klein apart 3S lipootje mee)

    Op m'n combattoestel werken we standaard met 3S lipo's en de leds knip je er gewoon bij.


    De individuele powerleds stuurde ik aan met 1S batterijen en een (of twee) diodes in serie.
    Werkt ook prima.
    Deed ik op m'n NightFox: [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 7 jan 2015
  4. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.513
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Chris,

    ik vind het knap dat er nog steeds interesse is in dit type toestellen. Hopelijk kunnen we eens samen vliegen met de record breakers?

    Mvg,

    Jo
     
  5. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.420
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    vandaag toch meer andere dingen gedaan dan bouwen, maar toch de 2 romphelften ruwbouw gemaakt. morgen wellicht verbinden met elkaar( heb een springuurtje of 2 tussen het werk)
    [​IMG]

    1 zijkant weegt 28gram... samen dus 60gram... met tussenstukjes gok ik 100gram

    servoplaat, motorplaat vleugelspanten erbij nog eens 60gram

    dan alle metaaldelen landing gear en vleugelstruts??? 100gram?
    ruwbouw zonder cover moet geloof ik wel lukken op 400gram voor de romp en staartdelen(ruime marge hoop ik!)
     
  6. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.420
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
  7. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.513
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Sterk bezig Chris! Die servo's zijn zeker goed genoeg.
     
  8. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.485
    Locatie:
    Hulshout België
    Goed bezig Chris , toch schoon hé die "oldtimers" :)

    Groeten Jef
     
  9. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.420
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    danku:

    vanmiddag gelijmd (in de middagpauze, net voldoende tijd!

    [​IMG]

    gewicht tot nu toe 64gram!
    [​IMG]

    er komt natuurlijk nog enkele extra spanten in, de neus verder uitwerken, staartsteuntje...motorplaat...
    maar de neus werk ik pas af als ik de motor esc en lipo heb... do kan ik spelen met het zwaartepunt, en de motor mooi vooraan positioneren alsook de accu een plaats geven...

    volgende stap is denk ik stabilo en rudder afwerken en vleugel bouwen... eens die af zijn en eventueel gecoverd kan ik meer vertellen over gewicht, zodat de kenners onder jullie mss wel een goede setup kunnen tevoorschijn toveren.
     
  10. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.420
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    stabilo tippen erop gezet:

    [​IMG]

    begin vleugelbevestiging:

    [​IMG]

    [​IMG]

    en voor de wielen heb ik eens gekeken wat ik liggen heb, maar niets van de juiste grootte, maar ik denk dat ik toch voor die grotere funcubwielen ga. deze zijn erg licht en hebben een leuk "balloon" uitzicht:

    [​IMG]
     
  11. strutter

    strutter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.084
    Locatie:
    Haarlem
    Heerlijk om te zien al dat houtwerk :yes:
    Mooi model gekozen Chris, die wielen van de Funcub geven echt een oldtimerlook! Heel mooi (en licht ook).
    Volg de bouw graag.

    Groeten, Ralf
     
  12. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.420
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    dit zal het zijn voor vandaag:

    genaaid en verzegeld met epoxi
    [​IMG]

    bevestiging stabilo met rekkers(alles zit nog los, zal pas na het coveren vastgezet worden) staartwieltje ook afneembaar
    [​IMG]

    [​IMG]

    voorste strut op zn plaats:
    [​IMG]

    en even later, alles waterpas gekregen:
    De diagonalen op de zijkant moeten er nog in
    [​IMG]


    totaalgewicht romp momenteel 138gram
    [​IMG]

    wat komt er nog bij:
    diagonalen zijkanten vleugelstrut
    landinsgestel
    servobevestiging en accubevestiging
    motorspant
    ...
     
  13. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    4.687
    Locatie:
    Dordrecht
    Leuk project en heerlijk om te zien dat houtbouw, dus even aanmelden om te volgen

    Ton
     
  14. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.651
    Locatie:
    Oordegem
    Zoals ze in het mooie Westvlaams zeggen (een taal die ik machtig ben ;) )
    "tis stief schwonne!"

    Mooi, erg mooi. Je bouwt aan een strak tempo en zeer mooi :)

    Mag ik je met de Record Breaker nu al uitnodigen voor onze fly-in deze zomer?
     
  15. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.420
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    bedankt iedereen...

    ja als het het weekend van 16augustus is(zoals op jullie site staat) dan moet dit jaar wellicht lukken! maar dan neem ik wel andere toestellen ook mee...)

    bouwtempo, wel ik heb ervaren dat als je smorgens een half uurtje vroeger opstaat je heel wat kan lijmen, en dan over de middag een kwartiertje plakken, en tegen savonds is alles dan droog... er kan ook niet iedere dag gebouwd worden...

    ik heb nog eens zitten rondneuzen in de brushless motortjes...
    ik weet van 2 setups dat ze met motortjes vliegen tussen de 130 en 200 gram.
    te licht is niet goed voor zwaartepunt.

    ik heb nu deze gevonden:
    NTM Prop Drive Series 42-38 750kv / 785w
    in combinatie met een 60amp regelaar...?


    op 3cellen normaal meer dan genoeg power veronderstel ik. indien nodig kan het op 4s.
    een 14x6 prop en laag kv is denk ik ook ideaal, maar zou de torck hier een probleem kunnen geven met deze grootte van schroef?
     
  16. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.651
    Locatie:
    Oordegem
    Het is dit jaar op 22 en 23 augustus. Wegens de beschikbaarheid van een tegenoverliggend veld als parking.
     
  17. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.651
    Locatie:
    Oordegem
    Neem dan iets uit de sk3 reeks ipv ntm als je hk wil. 3S moet meer dan voldoende zijn, maak er aub geen powermonster van!
     
  18. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.420
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    neen powermonster is niet nodig, maar voor het gewicht mag er denk ik wel wat opzitten met overschot, er kan dan gespeeld worden met props voor een langere vluchttijd...
    sk3 beter??

    bij de sk3 staat er overal 4-5s...
     
  19. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.513
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Moest ik een set up voor deze kist moeten samenstellen zou ik zelfs opteren om er een 2S op te zetten, en dit samen met een laag KV-motor een grote prop rondzwieren... Ik moet ook nog kijken welke set up ik voor de RB ga gebruiken. Ik heb nog een grotere beperking door de dubbele romp... Ik heb nog wel enkele identieke diesels maar denk toch voor electro te opteren. Is een pak goedkoper...
     
  20. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.651
    Locatie:
    Oordegem
    Ik vrees dat je bij 2S hoog in de stroomwaardes zult eindigen...
    Genoeg sk3's die voor 3s werken... is echt wel een betere motor dan die ntm reeks
     

Deel Deze Pagina