lanzo record breaker

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door eclipse86, 9 sep 2013.

  1. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Classicracer zal ik je eens iets "geks" vertellen. Zo moet je eigenlijk alle vliegtuigen vliegen.
    Uit (veel) oudere draadjes heb ik de uitleg daarover eens opgediept.

    Met de grote straalvliegtuigen gaat het een klein beetje anders omdat de massa daarvan zo groot is en de straalmotoren bij laag vermogen relatief traag op het gas reageren. Daarom hebben die vrijwel allemaal een zogenaamde autothrottle, een computer die automatisch gas bij geeft als de snelheid te laag dreigt te worden en gas terug neemt als de snelheid te hoog dreigt te worden. Tijdens de landing zal de piloot met het hoogteroer de neus omhoog en naar beneden sturen en de computer neemt dan gas terug of geeft juist gas bij.
    De neus wordt behoorlijk ver omhoog gehouden om de snelheid niet te hoog op te laten lopen, de motoren moeten dan vrij veel vermogen leveren en leveren behoorlijk vermogen. De motoren zullen dan ook sneller reageren op het gas zodat die autothrottle prima z'n werk kan doen.
     
  2. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Inderdaad Ernst, maar dit is heel weinig gekend en nog minder gebruikt tegenwoordig. Tegenwoordig (de laatste 30 jaren?) worden rc-vliegtuigen zo getrimd dat ze hoogte houden bij vermeerderen of verminderen van throttle. Enkel bij trainers zie je dit nog wel. Bij vergrote vrijvluchters of rc-toestellen uit de beginjaren had je zelfs geen hoogteroer. Ik heb zelf nog heel wat van die toestellen en dat vliegt fantastisch!
     
  3. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    weer bijgeleerd:) deze week zal er niet meer gebouwd worden denk ik.
    zaterdag eens gaan vliegen, en zondag VML vergadering.
    ik heb wel al het motorschot gemaakt(de helft) en net onder de motor ga ik proberen een plaat naar binnen te brengen om de lipo onderaan te bevestigen en naar binnen te schuiven. zo kan ik de lipo tot onder de motor brengen voor het zwaartepunt..
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    De modelvliegtuigen worden niet zo getrimd, was dat maar want zo hoort het. Nee, de motor wordt met een flinke domping gemonteerd! Dit is een zeer oneconomische manier van werken. De motor gaat meer vermogen leveren, het vliegtuig gaat sneller vliegen, de vleugel levert meer lift dus gaat het vliegtuig klimmen. Maar..... door die (soms enorme) motordomping wordt het vliegtuig met de neus naar beneden getrokken of geduwd. Hierdoor wordt dus een heleboel vermogen verspilt om die neus naar beneden te houden. Dit soort vliegtuigen vliegen dan ook veel minder snel dan ze zouden kunnen.
    Kijk maar eens naar het onderstaande model.

    [​IMG]

    De eigenaar heeft een motor "upgrade" uitgevoerd en omdat die motor zoveel vermogen levert en het vliegtuig dus flink ging klimmen heeft de eigenaar een flinke domping toegepast. Hij heeft een sterkere motor geplaatst maar de vermogenswinst is hij door die enorme domping voor een heel groot deel kwijt!
    Als je met het hoogteroer de neus naar beneden trimt verklein je de invalshoek van de vleugel en daarmee de lift. Je verkleint echter ook de weerstand van die vleugel in gelijke mate! Oke, de weerstand van de staart wordt iets groter door die downtrim van het hoogteroer maar dat is veel minder dan de winst van de vleugel is. Het resultaat is dus altijd positief. Zo heb je dus wel winst door die sterkere motor en zal je ook echt sneller gaan vliegen.
    Ooit heb ik dat eens met een model gedemonstreerd. Ik had een model met een in het oog van anderen vrij zwakke motor. Toch kon ik sneller vliegen met dat model dan een andere vlieger met zo'n zelfde model met een sterkere motor. Maar ja, ik moet steeds trimmen als ik sneller of langzamer gaat vliegen.
    Even tussen haakjes (Daarom heb ik een beetje hekel aan die moderne digitale trimknopjes. Ze werken te traag ten opzichte van de schuiftrim van "vroeger" en je weet niet wat de positie van de trim is op elk moment. Zo'n schuiftrim duw je op gevoel naar voren en klaar. Wil je weten hoe de trim staat dan voel je dat heel makkelijk zonder er naar te hoeven kijken.
    Met zo'n digitale trim moet je piep, piep, piep, piep, piep vijf piepjes down, en nee gaat nog niet goed dus nog één erbij. Later weer terug, maar hoeveel piepjes waren het nu? O ja, vijf, nee toch zes.......... ;) En wil je weten hoe de trim staat dan moet je naar het display kijken en dat is lastig tijdens het vliegen.)
     
  5. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    Op mijn Tomboy, Simplex en Cumulus heb ik ook geen down/side thrust, alles gewoon in lijn met centerlijn.
    Die vliegtuigen zijn ook maar gemaakt voor een klein snelheids bereik (Langzaam/klim!)
    En inderdaad moet ik tijdens de motorloop laag geven met hoogte roer en naar beneden zweven staat het allemaal neutraal.
    En weet je dat CG goed licht. Perfect.
    Chris, ziet er goed uit
     
  6. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    probleempje...

    Ik wil de wortelrib aan de wingtips onder de juiste hoek maken.

    Ik heb hiervoor op het vooraanzicht van de vleugel op de tekening een malletje gelegd.

    echter komt mijn tip dan op ongeveer 15cm hoogte...

    maar op de tekening staat 12 inch(30cm) dan zou die hoek dubbel moeten zijn???
    echter vind ik die 12 inch wel raar op plan, want de 10 inch erboven die klopt wel op schaal, de 12inch echter niet...

    dus ofwel een fout op de tekening, of een fout in mn bovenkamer...

    wie kan me helpen...
    [​IMG]
     
  7. ReneDL

    ReneDL

    Lid geworden:
    8 feb 2004
    Berichten:
    313
    Locatie:
    Ursel 9910 Belgie
    Als je in post#1 naar de foto kijkt zal die 12" omhoog van de vleugeltippen wel kloppen.;)
     
  8. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    Chris,
    Als je op de tekening rechts onder het vliegtuigje ziet als je de tekening van

    http://www.outerzone.co.uk/plan_files_00/427/Lanzo Record Breaker.pdf

    hebt, komt die 12" wel overeen en hebben ze dat voor aanzicht zo gehouden als zijnde geen plaats op de tekening :confused:

    Op deze tekening staat ook 12" aan iedere wing tip!
    (12" Dihedral under each tip)(wel de tekening vergroten om het te kunnen lezen!)

    http://www.outerzone.co.uk/plan_files_00/69/Lanzo Record Breaker.pdf

    En net als op de foto van je ziet het er een beetje overdreven uit.
    Voor FF goed, maar of dat ook nodig is voor RC assist kun je afvragen of je met 10" bv al niet genoeg hebt als langs-as stabiliteit. (zou ik misschien doen)

    Succes
     
  9. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Hey Chris,
    enige vooruitgang?
     
  10. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    ja er zijn al enkele delen gecoverd en de motor zit op zn plaats, maar de afgelopen weken geen tijd gehad( verbouwingen) normaalgezien hopelijk tijdens de paasvakantie... erna zijn we terug ieder weekend op weg met onze morane saulnier:Morane on tour - Geert Woussen
     
  11. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Dit project raakt niet af, en heb nog veel andere dingen af te werken, +ben tot het grote besef gekomen dat hier niet veel mee te vliegen valt bij ons,er is hier altijd wind! de afgelopen 5weken telkens zo erg dat zelfs vele grotere kisten aan de grond staan(en we zijn al niet bang van de vele wind)

    soit, ik denk dat deze in de verkoop gaat: voor de liefhebbers?
    stabilo en rudder zijn al bekleed en een deel van de romp.
    komt zoals hij erbij staat( plannen heb ik ook wel dubbels van)
    kan inclusief 3servo's, regelaar, motor en prop komen(nieuwe setup hiervoor gekocht, nooit gebruikt!)
     
  12. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    40euro leeg en 100euro inclusief de nieuwe setup zoals in dit draadje, meer info zie de verkoopdraadjes of pm me maar!
    Groeten
     
  13. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    Mensen
    Ik ben van plan om een Gladiator te bouwen zoals hier:

    http://www.historicke-modely.cz/gladiator-mk-ii-1-cast

    De tekening hier: http://www.outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=4

    Ik heb ook een Anderson Spitfire .65 met contact onderbreker(mechanische ontsteking) bij Minimag (http://minimagneto.co.uk/Products.php) ontstekingspulletjes besteld en dat werkt!
    Alleen weten jullie of ik een (keramische) weerstand moet installeren bij de bougie ter voorkoming RFI storing op de 2.4 Ghz band
    En waar kan ik die weerstand dan krijgen.
    Zonder weerstand krijg ik een mooie constant vonk op de nieuwe Rimfire V bougie!

    Gr
    Kees

    Ps Het zou mooi zijn als er een Hoofdstuk "Antiek" op het Mbf zou zijn.
     
    Ton van Munsteren en classicracer vinden dit leuk.
  14. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Inderdaad, op ons clubforum heet dat "ouwe brol", op rc network "Antikflug" en op RCG "vintage and oldtimer".
     

Deel Deze Pagina