Large scale Fokker DVII

Toch maar de vergrote banden van Reeves dan?

71944ac310c218847.jpg

71944ac310c1d24b3.jpg

Banden zitten strak in de velg opgeborgen

71944ac310c278b38.jpg

2 alu mallen draaien en de banden met urethaanrubber volschuimen

Ralf

(edit: laatste plaatje is een 3D tekening gemaakt in Inventor,
velgen zijn ingemeten en de buitenmaat band zoals nu getekend is rond 27cm
breedte 3,2 cm, deze schets kan gewijzigd worden naar wens
Vraag is alleen moeten de mallen uit aluminium of volstaat MDF ook?)

Laatst bewerkt door een moderator:
Heren Fokker D VII bouwers,
ik heb vandaag op een tweede hands marktje rondgelopen(waar ik vaker naar toe ga) om o.a een motorkapje voor m'n tussendoor projectje te pakken te krijgen(en met succes) en heb daar spaakwielen gezien met aluminium velg met een diameter van 200mm(zonder band).
De breedte van de velg was dacht ik zo te zien 35mm en het naafje(met kogellagers) was dacht ik zo 80mm breedt.
Er waren ook van deze spaakwielen met band en dan is de diameter 280mm(bandbreedte is 40mm).
Ik dacht bij mezelf dat ga ik jullie is even melden mochten jullie interesse hierin hebben!
Wat de prijs per velg kost heb ik niet gevraagt maar daar is snel achter te komen!

Mvgr hans

Hans dat is altijd goede informatie :D
Wat voor banden zitten erop (lucht of massief) en hoeveel wegen ze ongeveer? (schatting)
Hoeveel zijn er verkrijgbaar? (10 stuks?)

Kogellagers zijn mijns inziens trouwens niet nodig voor het model en maken het onnodig zwaar

Ben trouwens benieuwd naar je tussendoorprojektje???

Het lijkt of de rest van de 'DVII leden' nog niet zo bezig is met de wielen gezien de reakties,
nu ja, misschien moet er nu eerst maar eens wat gebouwd gaan worden dan gaat het allemaal wat meer spreken :mrgreen:

Groeten, Ralf

Ralf,
ik ga a.s weekend er weer naar toe omdat er zoveel te verkrijgen is voor weinig voor de hobby en neem m'n foto toestel mee voor een paar foto'tjes die ik dan hier plaats en uiteraard de weegschaal!!
Ik heb m'n eigen spaakwielen is even gewogen en die wegen met band 800gr en zonder band 504gr maar die zijn van staal en de band is van massief rubber(zijn oude kinderwagenwielen van dik materiaal)
Ik denk dat de wielen die ik gezien hebt daar ook zo'n beetje in de buurt komen maar daar valt uiteraard wel wat aan te verbouwen zodat ze wat lichter worden.
De bandjes die erop zitten zijn trouwens luchtbandjes!!

Nogmaals ik ga ze a.s weekend wegen!!!!!

Wat de prijs betreft zal ik uiteraard ook vragen en probeer als het interessant is als ik 5 setjes kan bemachtigen er wat van de prijs af te dingen(gaat vrij makkelijk daar dus dat moet denk ik wel goedkomen)!!

Wat mijn tussendoor projectje is is een Vicomte die ik al een lange tijd heb staan en nu even aan het klaarstomen ben met uiteraard een aantal modificatie's e.d.
Daar komt trouwens om met de tijd mee te gaan toen de Vicomte op de markt kwam een oude OS max fs60 op te staan(leuk hé zo'n open kleppen motortje).

Mvgr hans

Zoals beloofd ben ik weer even op pad geweest en heb wielen gevonden die denk ik wel aan de eisen kunnen voldoen!!
Wat deze wielen betreft heb ik er 12 zien liggen en heb voor het gemak maar een setje meegenomen!!
Eén wiel weegt compleet 1311gr maar als alles eraf is gesloopt dan weegt het velgje maar 602gr.
De breedte van het velgje is 33mm en de diameter van het velgje is 216mm.
Het naafje is 67mm lang maar daar kan als het moet zeker zo'n 30mm vanaf gedraait worden op de draaibank!
O ja,wat de prijs per wiel betreft denk ik dat het ook wel haalbaar is dus niet schrikken: 6,50 eurie per stuk!!!!
thum_41194ad06e96953ea.jpg

Ik lees wel wat jullie ervan vinden!!!

Mvgr hans

wauw, Hans dat ziet er al erg goed uit,
mét band is ie waarschijnlijk aand de zware kant, maar de velg is zeker bruikbaar: iets smaller draaien op de draaibank en dan zelf een band fabriceren,
zeker voor die prijs!

Wat is de diameter van het wiel inclusief de band Hans?, en wat is de dikte (breedte) van de band zelf?

Hartelijk dank voor de moeite; ik stel dit zeer op prijs!

gr.

Frank

Frank,
de diameter van het wieltje incl band is 305mm!
De breedte van de band is 42mm!!
Er zit genoeg vlees aan de velg om die ook nog een stukje af te draaien zonder dat de sterkte ervan af gaat.
De 33mm van de velg kan met gemak naar zo'n 28mm afgedraait worden(en als het echt moet nog meer maar dan wordt de diepte van de velg uiteraard wel minder).

Mvgr hans

Is er nog over nagedacht om de wielen aan te schaffen voor de Fokker D VII die ik heb laten zien?

Ik wil jullie niet overhaasten maar als er te lang over nagedacht gaat worden dan zit de kans er dik in dat ze weg zijn over een tijdje!!!!

Mvgr Hans

Hallo daar,

Dit is ook verkrijgbaar heren, zoals ik al aan gaf enkele weken geleden...:cool:

full

Kost wat heb je ook wat, ipv kinderfietjes te slopen en veel te dikke banden onder je kist........... zucht........:sleepy:

Groet Peter.

Tja,

Mijn persoonlijke mening :rolleyes:

Die van Hans te groot en veel werk om ze een beetje naar het gewenste formaat/model te krijgen.

De Dubro van peter daarintegen weer net te klein voor wat we het lieftst hebben!

Ik ben er zelf nog niet over uit wat het wordt.

Gr. Teus

Die ook nog steeds zoekende is. ;)

Hannesie zei:
Is er nog over nagedacht om de wielen aan te schaffen voor de Fokker D VII die ik heb laten zien?
Ik wil jullie niet overhaasten maar als er te lang over nagedacht gaat worden dan zit de kans er dik in dat ze weg zijn over een tijdje!!!!
Mvgr Hans.

Hallo daar,
Dit is ook verkrijgbaar heren, zoals ik al aan gaf enkele weken geleden...:cool:
full

Kost wat heb je ook wat, ipv kinderfietjes te slopen en veel te dikke banden onder je kist........... zucht........:sleepy:

Groet Peter.

Helaas Peter 9.33" is écht te klein: komt overeen met 23.7cm diameter en we moeten zo'n 25.4 tot 26 cm hebben dat verschil is echt te groot,

En die kinderfiets wielen: als we het profiel van die banden eraf kunnen krijgen zijn die niet te dik hoor maar precies goed, dus Hans ik denk zelf toch dat dat de beste optie is (lees het minste werk:mrgreen:) ik ga maar eens zo'n fietsie aanschaffen dan, had eigenlijk wat meer input/aktie verwacht van de andere bouwers :confused: , ben zelf op dit moment nog super druk met het gereed maken van de tekeningen dus wat hulp met andere zaken kan ik best gebruiken op dit moment (hint ;)........)

Hans: heel erg bedankt voor de moeite, je tijd en het meedenken,

gr.

Frank

(Eerst volgende week eindelijk maar eens lekker van een welverdiende vakantie genieten 't is een druk jaar geweest....)

En die kinderfiets wielen:

Bedoel je nu het looptfietsje van je buurjongens of Hans zijn wielen Frank :confused:

Ik zal van de week eens een mail rondsturen v.w.b. de strongal van Petrausch. Kan jij mij de exacte gewenste maten doorsturen? Heb ze vast nog ergens liggen in het digitale archief, maar waar............:rolleyes:

Is inderdaad stil van de andere bouwers ;)

Gr. Teus

"Wat ik zoek is iemand die tegen vergoeding een boot op schaal kan bouwen van de echte tekening"

Dit als 1e post op het forum klinkt niet veelbelovend voor een modelbouwer :mrgreen: :rolling:

Geintje Jaap, komop laat van je horen :D

;) Ralf

Hee grappig, draadje loopt precies 2 jaar nu vandaag...

Laatst bewerkt:
Bedoel je nu het looptfietsje van je buurjongens of Hans zijn wielen Frank :confused:
Ik zal van de week eens een mail rondsturen v.w.b. de strongal van Petrausch. Kan jij mij de exacte gewenste maten doorsturen? Heb ze vast nog ergens liggen in het digitale archief, maar waar............:rolleyes:
Gr. Teus

De loopfiets wieltjes bedoel ik Teus, eens kijken of ik van 't weekend iets te pakken kan krijgen,

Maten strongal: ('Steckung komplett' met Führungsrohr)
Bovenvleugel: lengte 1340mm, diameter: 35mm
Ondervleugel: lengte: 700mm, diameter: 25mm

gr.

Frank

He Frank,

Ik kom zondag ochtend alleen maar met mijn jet :p en zonder de (loop)fietsen van de jongens. Bedankt voor de tip dat je dit weekend op jacht bent.:mrgreen:

Groetjes Ray

PS. Het is wel een heel mooi project aan het worden.

Back