Over die profielen en hoeken enzo moeten we het als groep inderdaad wel eens zijn voordat ik verder ga met detailleren
Ik zal eerst even laten zien hoe ik op dit moment één en ander bepaald heb.
Als ik in onze basis tekening van Bob Holman, in CAD gezet door Ralf, de instelhoek van onder en bovenvleugel opmeet kom ik op +0.6 gr. zie afb.;
Erg belangrijk is dat de instelhoek
niet de hoek is tussen de raaklijn onder het profiel en de hartlijn romp zoals veel mensen dat meten, maar de hoek van de centerlijn van het profiel met de hartlijn romp!
Mijn voorstel is om zowel de boven- als de ondervleugel een instelhoek van +1/2 graad te geven, en het tipprofiel -1/2gr.
De totale tipverdraaiing t.o.v. het wortelprofiel is dan -1 graad.
Ik heb afgelopen weekend twee mensen gesproken die Fokker modellen gebouwd hadden en die daarbij stipt volgens de (niet voor RC modellen bedoelde !) tekening gewerkt hebben waarbij, zoals Ralf al eerder opmerkte, schijnbaar een positieve tipverdraaiing ontstaat.
De vliegeigenschappen van beide kisten waren redelijk maar met een bijzonder matig tot slecht bochten gedrag.
De vleugel van mijn FII heb ik, heel eigenwijs, wél een negatieve tipverdraaiing van 2gr. gegeven en het ding vliegt fantastisch!
Gaarne jullie gedachten hierover, want nu kan ik nog het één en ander makkelijk veranderen.......
Frank