Large scale Fokker DVII


Gewoon Bij Ralf Petrausch vragen. Hij kan geloof ik tot 4mtr leveren :schrik: Hij maakt er zelf standaard lengten van. Volgens mij had Ralf dat al bij hem nagevraagd.

En om eerlijk te zeggen ben ik wel een grote voorstander van zijn Strongal. Het is perfecte kwaliteit.

Gr. Teus
 
Volgens mij had Ralf dat al bij hem nagevraagd
Klopt, ben er een jaartje geleden al eens tegenaan gelopen :rolleyes:
Weet alleen niet meer wat er toen meegedeeld is..:hammer:
Dacht max. 1m (ff belle)

Voor de bovenvleugel zou de totale pijplengte 132cm zijn, voor de ondervleugel ca. 86cm
(op deze manier pak je nog net rib #3 ook mee ;))

Opmerking van Jan is zo gek nog niet, zo heb je meteen lengtes die makkelijker te transporteren zijn ( lees: korter dan de vleugeldelen, dus die passen in de vleugelzak)

Wel een dure oplossing met Strongal.....:?

Groeten, Ralf
 
Zo,
de afgelopen dagen (pauzes :mrgreen: ) gebruikt om het vleugeltje op het landingsgestel vorm te geven:

GroteFoto-AOGMYXTJ.jpg


In een poging om het doel van dit 3d tekenproces wat te verduidelijken:
onderstaande 3d tekening bevat alle elementen van dat vleugeltje;

GroteFoto-SZWKOJWJ.jpg


Door de 3d tekening kan 100% gecontroleerd worden of de onderdelen passen, als de tekening goed bevonden is kunnen de aparte onderdelen geisoleerd worden:

Foto-J3K6VKEE.jpg
Foto-BUXIR4NY.jpg


Deze geisoleerde onderdelen worden vervolgens op een 'platte' tekening gezet:

GroteFoto-P3KYCGRP.jpg


Deze tekening word gesaved in een format die de CNC freesmachine begrijpt. (.DXF of STEP ofzo.)

En dat is alles!, je weet nu dat alle ribben die vervolgens gefreest worden supernauwkeurig zijn en dat bijvoorbeeld alle gaten een uitsparingen voor langs/dwars liggers perfect uitgelijnd zijn :D
 
echt mooi werk! Ik kan redelijk met SolidWorks tekenen, maar dit tekenen zou me tog heeeel wat meer tijd kosten dan het bij jou lijkt te kosten.
 
Frank wat wordt hij weer mooi! :thumbsup:

Heb de ZG62 PDF uit de Toni Clark website opgemeten en ben deze aan het intekenen in Inventor
(helaas zit de mijne nog steeds stevig ingebouwd in de Camel en daar blijft hij voorlopig ook ;) )


71944970f8f4d7c82.jpg


Hier vast een voorproefje, er moet nog het e.e.a. aan details op
Het voornaamste is de bougie met klem natuurlijk, dit in verband met de evt. sparing in de motorkap

Als hij gereed is mag Frank hem hebben :mrgreen:

Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En de vleugels zitten eraan!
Nu kan je zien wat het gaat worden :D

GroteFoto-VJ4IQR7H.jpg


GroteFoto-MTXFPXI8.jpg


Het uitdetailleren van de vleugels met alle ribben en liggers en zo zal wel wat tijd in beslag nemen maar het hele teken proces gaat veel sneller als ik gedacht had!, als we zo doorgaan zouden we in April al kunnen gaan frezen :thumbsup:

gr.

Frank
 
Wederom Prachtig man!

Ben je er nog uitgekomen hoe de vleugeltippen staan in verhouding tot de wortelribben? (zowel hoek,- als hoogteverschil)

Ziet er heel mooi uit zo! :D

Groeten, Ralf
 
Over die profielen en hoeken enzo moeten we het als groep inderdaad wel eens zijn voordat ik verder ga met detailleren :D

Ik zal eerst even laten zien hoe ik op dit moment één en ander bepaald heb.

Als ik in onze basis tekening van Bob Holman, in CAD gezet door Ralf, de instelhoek van onder en bovenvleugel opmeet kom ik op +0.6 gr. zie afb.;

Erg belangrijk is dat de instelhoek niet de hoek is tussen de raaklijn onder het profiel en de hartlijn romp zoals veel mensen dat meten, maar de hoek van de centerlijn van het profiel met de hartlijn romp!

GroteFoto-PVHO8XNB.jpg


Mijn voorstel is om zowel de boven- als de ondervleugel een instelhoek van +1/2 graad te geven, en het tipprofiel -1/2gr.
De totale tipverdraaiing t.o.v. het wortelprofiel is dan -1 graad.

GroteFoto-KTIJ8CS3.jpg


Ik heb afgelopen weekend twee mensen gesproken die Fokker modellen gebouwd hadden en die daarbij stipt volgens de (niet voor RC modellen bedoelde !) tekening gewerkt hebben waarbij, zoals Ralf al eerder opmerkte, schijnbaar een positieve tipverdraaiing ontstaat.
De vliegeigenschappen van beide kisten waren redelijk maar met een bijzonder matig tot slecht bochten gedrag.

De vleugel van mijn FII heb ik, heel eigenwijs, wél een negatieve tipverdraaiing van 2gr. gegeven en het ding vliegt fantastisch!

Gaarne jullie gedachten hierover, want nu kan ik nog het één en ander makkelijk veranderen.......;)

Frank
 
Hoi Frank,

de negatieve tipverdraaiing is prima voor de vliegeigenschappen(zoals je al aangaf over je FII) dus ook voor de overtrek eigenschappen en de controle.

Ik ben ook al even begonnen met de montage van de Schlundt drive,het past allemaal alsof het er voor gemaakt is :banana:
Mooi spul en compleet tot het laatste spie'tje.

gr. Lex
 
Mijn voorstel is om zowel de boven- als de ondervleugel een instelhoek van +1/2 graad te geven, en het tipprofiel -1/2gr.
De totale tipverdraaiing t.o.v. het wortelprofiel is dan -1 graad

Lijkt mij persoonlijk ook de beste keuze :proost:

De vleugel van mijn FII heb ik, heel eigenwijs, wél een negatieve tipverdraaiing van 2gr. gegeven en het ding vliegt fantastisch!

Bij mijn weten is positieve tipverdraaing op een (dubbeldekker)RC-model gewoon 'not done'

Het verwarrende aan dit hele verhaal is dat de Holman tekening hier wel op aanstuurt, en dat de DVII van Bart V. er prima mee vliegt, die hebben we met z'n allen mogen aanschouwen

Ben dus eigenlijk wel benieuwd naar zijn reaktie (en of hij evt. aanpassingen heeft gedaan t.o.v. de tekening) en die van Jacques, dat zijn de mannen met ervaring in deze

Groeten, Ralf

P.S. Lex, Foto's???:p
 
Mijn voorstel is om zowel de boven- als de ondervleugel een instelhoek van +1/2 graad te geven, en het tipprofiel -1/2gr.
De totale tipverdraaiing t.o.v. het wortelprofiel is dan -1 graad.

Goed plan, tenminste voor zover als ik kan beoordelen met mijn beperkte kennis in zake instelhoeken e.d.

Welke instelhoek komen we voor het stabilo uit Frank?

Gr. Teus
 
Back
Top