Large scale RAF BE2e

Als je wilt kijk eens naar de 1/2 schaal Blériot van Henk van Hoorn. Het toestel waarmee we de Simplonpas over zijn gevlogen. De uitlaat van deze motor is ook in elkaar geschoven en niet gesoldeerd of gelast. Er lekt wel een heel klein beetje door het kiertje maar dat is heel weinig en zeker niet storend.
HIER kan je zien wat ik bedoel. Scroll iets naar beneden, het gaat om de derde en vierde foto. Aan de cilinderkop zit een kort pijpje waar de pijp van de demper overheen schuift. De overlap is ongeveer 1,5cm.
Let op, het gaat om de rechter cilinder. De linker is een dummy cilinder gemaakt van hout. De uitlaat die daar aan zit "doet" dus niets.
 
Dank voor je reactie Ernst!
Goed dat je zegt dat de linker van hout is want dat valt niet eens op, knap gemaakt :thumbsup:.

Opgeschoven en niet gesoldeerd of gelast, het werkt zo dus zonder al te veel lekkage.
Dat is goed om te weten.
De vraag die mij nog bezig houdt is of het extra beetje geluid dat ontsnapt verwaarloosbaar is of niet, de demper is in principe lek vlakbij de bron lijkt me o_O.

Groeten, Ralf
 
De motor maakt een schitterend pruttelend geluid dat helemaal bij de Blériot hoort. Kijk en luister maar eens naar dit filmpje .
Hier landt de Blériot op de weide bij Alte Spittel na de oversteek van de Simplonpas. Henk "speelt" met het gas om het vermogen te regelen. Daarom lijkt de motor onregelmatig te lopen maar dat is absoluut niet het geval. Hij heeft hier net 95 mnuten vol gas gedraaid.
Het toestel is van het start veld in Ried-Brig op ongeveer 870m hoogte opgestegen. Daarna naar 2300m hoogte geklommen om over de Simplon pas te vliegen. Daarna moest weer gedaald worden naar ongeveer 1850m om op de weide bij Alte Spittel te landen. De afgelegde afstand door de lucht was ongeveer 11km.
Als je de onderstaande coördinaten in google maps intikt zie je de locaties.
Start positie 46.314232, 8.010986
Simplonpas 46.250619, 8.032261
Landings positie 46.235541, 8.010789

Als je zin hebt lees dan de hele topic van "The First Aviators" eens door. Daar staat het hele verhaal inclusief de verslagen die ik gedurende die dagen heb geschreven.
 
Nou....gaat dat wel goed met die uitlaatbuizen??

Er zijn grote verschillen ..bv de relatieve hoeveelheid verbrandingsgassen is bij jouw tweetakt ongeveer 3 x zo groot ( tweetakt tov viertakt en door een hoger toerental)...en het zou me niet verbazen indien de druk in een tweetakt uitlaatsysteem hoger is dan in een viertakt.

EN..de stekker verbindingen die ik toepas zijn vrij nauwkeurig ( Krumscheid buizen) en in de stromingsrichting gezien is de voorgaande IN de volgende gestekkerd!!

Echter...in mijn Tiger Moth ( met een 50 ccm tweetakt) zit het spruitstuk ( en dan een 90 graden bocht er aan gesoldeerd) gestekkerd IN de buis die aan de pot zit..MAAR...ik heb het wel omwikkeld met enkele lagen plat hittebestendig band ( zie kachelband op internet).

Dat gaat meer dan prima!!
 
Henk dank voor je uitleg, helaas komt mijn pijpje BUITEN de buis van de pot aan.
De druk in een tweetakt systeem is volgens mij ook hoger dan viertakt plus dat er behoorlijk aan tegendruk terugkomt.
Ik heb de naad nu met teflontape omwonden, kijken hoe dit zich houdt

DSC_3700_zpstbuej2ji.jpg


Ik had in het begin van het seizoen een scheurtje in het teflon verbindingsstuk van de demper van mijn SE5a
(ook een vertraagde ZG38) en daar kwam toch aardig wat geluid vrij o_O
Gesmolten door o.a. de hitte van de tegendruk

DSC_3685_zpse2utanon.jpg


Inmiddels verder met de aansturing van de motor, stangetje van de choke in elkaar gefrutseld

DSC_3688_zps1wf06wzp.jpg


Was even uitvogelen maar het zit op zijn plek :yes:
Gasaansturing ook bijna gereed en pijpje op het deksel van de carb gesoldeerd.

DSC_3690_zpsxutseu5o.jpg


Zo is de chokestang buiten de kap bereikbaar

DSC_3697_zps3crosl6m.jpg


En zo staat hij er nu bij

Groeten, Ralf
 
Mooi Ralf...maar vergeet dat tape...is na enkele minuten volgas weg en ..:mad::mad::mad:. Doe er maar kachel band omheen ( en daarover een slangklem om het band vast te houden..)
 
Hi ralf.
Je zou kunnen kijken in de autoshop naar een reparatie kitje voor de uitlaat.
Werd vroeger gebruikt om auto uitlaten te repareren.
Daar stond ook best veel druk op, en trilde ook als een gek.
Gun Gum heet het geloof ik.

Grt John
 
Morgen säge ich das seitenruder aus. Dann wird alles erleichtert, der rand laminiert und die formgebenden rippen kommen drauf.
Dann ist das höhenruder dran.

Vorne muss ich den rumpf dann doch noch spitzer zulaufen lassen.
Aber das mach ich später.

Und die beiden rumpfspanten noch aussägen. Das hatte ich vergessen :)
 
Laatst bewerkt:
Back
Top