Large scale RAF BE2e

Inmiddels zitten de stringers ook op de romp, bijna klaar om te bekleden nu :yes:

DSC_3754_zpsurkdz0zz.jpg

Groeten, Ralf

Dank je wel John, leuk dat je het allemaal volgt :thumbsup:
Inmiddels aangevangen met het bespannen van de romp
Bij afwezigheid van iedereen maar even de huiskamertafel ingenomen :)

DSC_3772_zpssh3jgzoe.jpg

Toch altijd weer zonde om dat mooie houtwerk te bekleden

DSC_3778_zps6cmwfoqe.jpg

Solartex met overlengte op maat gesneden

DSC_3789_zpsimhocllq.jpg

1 zijkant zit er reeds op, was wel even pielen om rond de tuimelaars te strijken o_O

DSC_3779_zpsi62gykkg.jpg

Bovenzijde bewaar ik voor later (kan ik er nog even van genieten ;))

DSC_3790_zpsm99rnxl4.jpg

Voor zover maar weer even,

Groeten, Ralf :bye:

Vanmiddag bezig geweest voor het rudder, deze wordt aan iedere zijde door 2 kabels aangestuurd.
Uiteraard heb ik weer lang nagedacht voor een oplossing hoe deze in het veld zonder losse moertjes te monteren.
Immers de hele vin + rudder sectie is demontabel en de boel wil ik snel op en afbouwen ;)

Begonnen met een Toni Clark insert met M3 draad binnenin
Stukje messing met zilver er aan gesoldeerd

DSC_3514_zpsrccjhasx.jpg

Voorts op maat gezaagd en voorzien van een sleuf. Gelijk ook 2mm eyelets ingeslagen

DSC_3518_zpshq60mhp5.jpg

Zo komt hij aan de rudderhorn, er komen nog 2 kabels aan
Geheel is nu eenvoudig losneembaar door de bout een stukje los te draaien.
Geen losse onderdeeltjes in het veld die kwijt kunnen raken :)

DSC_3520_zpsyajpriei.jpg

In de menie en zwarte verf

DSC_3528_zpstvpwakw1.jpg

Verder gelijk het gestel voor de verende tailskid zwart gemaakt. Kan deze ook weer op zijn plek :yes:.

DSC_3524_zpsvkolhc72.jpg

Morgen als de verf droog is de boel monteren en de kabels aanbrengen

Groeten, Ralf

Knap bedacht , is inderdaad altijd een keertje wel het geval dat je zo een klein boutje of schroefje in het gras laat vallen en daar gaat die mooie vliegmiddag dan .
Wel 1 bedenking en zeker van belang voor deze mooie kist , zou je nog niet iets voorzien zodat het boutje er zeker in de vlucht niet uit trilt want dan zit je ook met een groot probleem , een klein borg pennetje ( wat je dan ook weer kan kwijt spelen ) of een borg rondseltje zou mogelijk nog de simpelste oplossing zijn .
Niks van kritiek alleen wa grote belangstelling voor dit pareltje :-)

Grtjs

Boutje aan de onderzijde er door laten steken..Fokker naald 0,8 mm er door..door het oog van de Fokkernaald een 0,5 mm kabeltje die je ook om de stuurkabel slaat..
Bout is dan handmatig te monteren en demonteren en Fokkernaald raak je ook niet kwijt. Na demontage boutje weer aandraaien en Fokkernaald er weer door.

Blitske en Henk dank voor het meedenken :thumbsup:, ik heb hier uiteraard zelf ook over nagedacht.
Met het testdraaien ga ik het zeker goed in de gaten houden (net als alle andere 30 verbindingen :hammer:)
Naar mijn idee trekt de bout het geheel goed aan en zal niet zo snel lostrillen, bovendien staat er spanning op vanuit de stuurkabels.
Eventueel zou ik het onderpart ietsje kunnen verdraaien zodat hij in de schroefdraad wat meer klem loopt.
Eerst maar eens testen lijkt me, dan weten we meer.

Inmiddels zijn de kabels en de servo afgesteld

DSC_3529_zpscdfsws7b.jpg

Groeten, Ralf

Je kan nylon ringetjes kopen. Als je daarmee een boutje aandraait, borgt het ook.
Je hebt die nylon ringetjes in ca. 1 mm dikte en je hebt ze heel dun. Je moet dus niet de dunne hebben, want die vervormen bij het aandraaien (je perst ze er tussenuit).

De oplossing van Henk is natuurlijk prima.
Borgen is altijd goed.
De oplossing van Johannes is simpel en eenvoudig.
Goed over nagedacht.
Je zou ook vloeibaar borgmiddel kunnen gebruiken.
Deze blijft een aantal keren zijn wer doen , dus van tid tot tijd vernieuwen.

Ton

Back