Large scale RAF BE2e

Femmo was net even te laat voor deze bank Jan :D ;)
Tip voor de hobbyisten:
3-delige opspanset voor zaagfrezen, deze passen ook in de kolomboormachine en zijn ideaal voor ons soort werk :thumbsup:
Mag geen reclame maken maar voor ca.15 euro heb je deze reeds incl. enkele zaagbladen.
Ik weet dat ik er al een hoop lol van heb :yes:

frees_zpsckz1heeg.jpg

Groeten, Ralf
 
Ralf,

De alu rand is mooi gelukt.
Ziet er goed uit op de romp.
Nog een tip.
Ik heb wel eens sleuven gefreesd met een zaagfrees.
Deze was net niet breed genoeg om over een plaat te schuiven.
Ik leg dan een stukje papier aan een kant onder de zaagfrees , hij slingert dan een weinig.
Zo word je sleuf iets breder dan de zaagdikte.

Ton
 
Dat is een goede tip Ton, dank! :thumbsup:
De sleuf had bij mij voor het mooie ook net even iets breder moeten zijn.
Dit kan ik bij de voorste cockpitrand nog eens mooi gaan testen :)

Groeten, Ralf
 
Uiteraard ben ik erg benieuwd naar het zwaartepunt van mijn nieuwe kist en of ik zonder extra ballast uitkom
De tekening van Toni Clark geeft een positie aan van net even voor de achterste strut.

DSC_3607_zpsstrsvxu3.jpg


Heb ik een hangertje gemaakt welke om de cabane gaat (die 167 gram moet ik straks nog van het totaalgewicht afnemen ;) )

DSC_3598_zpsvfgmamcn.jpg


DSC_3596_zpsn5lvgbja.jpg


Ik hang de opgetuigde kist aan een veerunster
Blij met het resultaat :yes:, er komen nog wat schaal details op en de dummy motor, voor de laatste had ik 500 gram in gedachten

DSC_3582_zpse4xlfeem.jpg


ca.12,2 kg zei ie :)
En zo hangt hij erbij aan de unster:

DSC_3587_zpsq8zu8niw.jpg


Foto vanaf mijn zoldertje

DSC_3585_zpsffswzskn.jpg


Zoals je ziet ligt er iets op het stabilo o_O
 
Bij de meeste WW1 kisten moet er extra lood bij in de neus bij om het zwaartepunt goed te krijgen.
Nou bij mij moet er ook lood bij en wel:

DSC_3590_zpsuwltiijr.jpg


ca. 500 gram :(
Maar.... in de staart!! o_Oo_Oo_O
Zonder ballast hangt hij wel erg ver naar beneden met zijn neus :confused:

DSC_3592_zpsie82rdbf.jpg


Deze is met 500 gram op zijn stabilo, dan hangt de neus ca. 2 graden naar beneden

DSC_3589_zps54ssi26r.jpg


Grrr.. en dan had ik nog wel wat moois van de dummy 8 -cilinder RAF 1A willen maken.
Iedere gram die ik daar nu aan spendeer moet achterin weer gecompenseerd worden met meer lood :mad:
Kortom, die 12 kg wordt daarmee ineens 13 kg :(
Vooralsnog niet getreurd want dat is voor een kist met deze afmeting geen probleem, het blijft dan nog steeds een 'floater'

Er zit voorin dan ook wel aardig wat massa:
Motorcombi met demper 3,2 kg
Prop 400 gram, cowl 200 gram
Maar het is zooooo jammer dat extra ballast...:stout:
Ik ga me maar eens beraden over de dummy motor

Groeten, Ralf
 
Yep, daar komt het op neer, inclusief de tray met servo's naar achter.
Zal het huidige luik verwijderen en dichtmaken met folie.
Achterin de bekleding opensnijden en een nieuw luik maken :oops:
Is meer een luxe probleem
 
Voor mijn Pup heb ik als proef een cilinder geprint .
Deze heeft een diameter van 47,5 mm en een hoogte van 67 mm.
De ribben zijn 0,8 mm dik.
Het gewicht is 20,7 gram.

720.jpg


Als je de rest van dunne polystyreen maakt denk ik dat het gewicht wel meevalt.

Ton
 
He Ralf hij worst mooi.
Maar ik zit nog met het zwaarte punt.
De manier waarop je hem hebt hangen zint mij niet.
Als je nu een stokje neemt onder de vleugel met daar direkt het touwtje krijg je volgens mij een heel ander effect.
Zo dus.

100_7485.jpg


Groeten Han.
 
Han als je het mij vraagt komt dat precies op hetzelfde neer.
Het alu stripje onder mijn vleugel ligt er los onder en kan vrij roteren (scharnierpunt) , dat zie je ook omdat hij in een lijn doorloopt met de kabel naar de unster.
Het aangrijpingspunt is hetzelfde als bij jouw opstelling, namelijk onder de vleugel.
Wellicht kan ik nog een stukje rond op de alu strip leggen om een heus scharnier na te bootsen.

Groeten, Ralf
 
Ralf,

De manier waarop je dmv een balans opstelling de rompstand controleert bij een bepaalde zwp keuze maakt niet uit. Of je nu 10 cm boven de vleugel je draaipunt hebt...onder tegen de bovenvleugel of zelfs bij de ondervleugel geeft geen verschil in de vaststelling of het werkelijke zwp nu vóór ..op..of achter het gekozen zwp ligt (het balanspunt).

Wat wel verschil maakt is of de opstelling different of indifferent is...zeg maar of de kist vóór of achterover gaan hangen..lang of kort zal schommelen totdat de zaak stil hangt of bij een ophanging onder het zwp het zal omkiepelen en niet zal herstellen in een bepaalde stand.

Wat dus ook verschil maakt is de stand (standhoek) die de romp krijgt bij een bepaald balanspunt in hoogte tov het zwp. Is het balanspunt net boven het zwp dan zal de romp een relatief grote hoek vertonen bij een bepaalde afwijking. Is het balanspunt ver boven het zwp dan zal de standhoek afwijking veel kleiner zijn bij die zelfde afwijking.

Je bent dan mogelijk geneigd te denken dat de hoek de mate van afwijking aangeeft...maar dat is dus niet zo..

Verder is het zwp geen bepaald punt maar een bereik. Je hebt een maximaal voorlijk en een maximaal achterlijk zwp. ( tankinhoud...passagier(s) gewichtsverschil, belading verschil).

De meest exacte manier om een zwp te bepalen is de weight and balance methode..het gewicht vaststellen op de rustpunten..in jouw geval de twee hoofdwielen en de schaats. Daarbij dient de romp in de vliegstand gebracht te worden. Met die gewichten en de momentenstelling bereken je dan zeer nauwkeurig de zwp ligging.
 
Dank je wel Jacob!

Henk was zo vriendelijk mij spontaan bij te staan met het controleren van het zwaartepunt en nu de weight and balance methode, we werken de boel nog secuur uit.

Zoals het er nu voor staat zou het zwaartepunt ca. 8cm :eek:o_O verder naar voren moeten liggen (!)
Dat verklaart dus waarom de kist zo neuslastig was.
Voorlopige inschatting is dat er wat ballast in de neus bij moet, gunstig want hier wil ik de dummy motor voor gebruiken.

Positief nieuws dus :)

Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt:
Vandaag een gezellig onderonsje gehad in Enkhuizen bij Jan en Peter.
Ronald en Teus waren er ook bij, we hebben de hele middag heerlijk kunnen OH-en over vliegtuigen :yes:.
De BE2e is ook even opgetuigd en ik heb nog wat nuttige tips gehad aangaande de koppelingsstang voor de ailerons.
Teus en ik waren het er allebei over eens dat de ondervleugels voorzien moesten worden van de britse 'Union Jack' dus deze ga ik binnenkort aanbrengen.
Jan dank voor je gastvrijheid, het was weer gezellig mannen, op naar de volgende ontmoeting :thumbsup:

DSC_3665.JPG


Groeten, Ralf
 
Back
Top