Large scale RAF BE2e

Dank Johannes en Ton!
De motor is nog nieuw, ik wil hem komende herfst/winter eens laten draaien op de bok.
Eerst inlopen en afstellen met de vertrouwde 32x18" tweeblad, daarna ter vergelijk met de vierblad.
Ben wel benieuwd wat het doet.
Jeroen vliegt deze motorcombi met 4-bladsprop op zijn Antonov AN2 dus de combinatie is al eens eerder gebruikt op een kist.

Eerdaags wil ik verder met de rompbovenzijde.
Ik moet een oplossing zien te vinden voor de positie van de ontluchting- en het vulnippel van de tank.
De tank komt bijna tegen het plafond van de romp en ik zoek nog een manier om dit onzichtbaar uit te werken.
Vullen kan ik via de originele tankdop positie aan de bovenzijde doen, maar wat te doen met de ontluchting?
Ik kan pas verder met de romp als ik hieruit ben... o_O

Groeten, Ralf

Wanneer je aan de bovenzijde van de tank geen ruimte hebt voor een nippel (op het tankbovenvlak) kun je de ontluchting ook aan de zijkant of zelfs aan de onderkant maken...gewoon daar waar er wel ruimte is. Voorwaarde...de ontluchtingslang aan buitenzijde moet boven het bovenvlak van de tank uitkomen...misschien ook daar waar de tankdop en vulnippel zitten. ?? In de tank moet je de ontluchting nippel natuurlijk van een slang voorzien die bovenin de tank komt...niet voor de beluchting want die doet het ook al zou je de beluchting onderin hebben... maar tbv het vullen...want anders krijg je de tank niet vol.

Wat betreft die beluchting...geloof je het misschien niet...doe de proef op de som..pak een PET fles..klein gaatje er onderin bv 1,5 mm en een groter gat van bv 4 mm onderaan in de zijkant. Vingers op de gaatjes...fles vullen...dop er op...en ja hoor..de fles stoomt prima leeg en een stroom luchtbellen gaan via het kleine gaatje naar boven.

Goede tip Henk, dank je wel :thumbsup:!
Ik ga ermee aan de slag, eerst de juiste nippels opsnorren.

Inmiddels weer wat verder

DSC_3575_zpste6wyov4.jpg

M2 quicklinks op de hoorntjes

DSC_3569_zpstrz6useo.jpg

Hoogteroer gereed op de spanlak na

DSC_3572_zpsdcwu0kbl.jpg

En nu aan de mooiste klus, het afmaken van de romp :yes:

DSC_3576_zpsatd3iqiy.jpg

Spanten uitgesneden, staan nog even los voor de foto ;), de romp ziet er gelijk een heel stuk volumineuzer uit

DSC_3578_zpsrjw9e6xo.jpg

Omdat er over de voorste spanten triplex beplanking komt heb ik deze voorzien van 2 stroken 0.6mm triplex
Ik heb nu meer vlees om de beplanking te hechten.
Er zullen vanwege de struts enkele naadjes in de beplanking komen.
Het liefst werk ik deze naden zo onopvallend mogelijk weg want ik wil het dek beitsen en aflakken.
(en iedere lijmspot zul je zien :mad:) dus: voorzichtig te werk gaan.
Eerst sjablonen knippen.. :bye:

Groeten, Ralf

Hoi Ralf,eerst het hout beitsen en dan pas monteren.
Op deze manier voorkom je(als je het goed doet) voor 99% dat je de lijm plekjes gaat zien!

Mvgr Hans

En je kan ook veel voorkomen door het triplex te bedekken met schilderstape tot aan het lijmoppervlak.
Als je ook de tip van Hans gebruikt, heb je dubbele zekerheid.

Danke Marco :), bin sehr gespannt nach die Bau deiner BE2e's und wird's folgen.
Sind die Rippen schon da?

Groeten, Ralf

Habe gerade mit meinem fräsmann gesprochen und ihm die Pläne geschickt.
Das dauert noch 1-2 wochen bis die Rippen kommen.
Fange aber schon mal mit dem Rumpf an.

Wo hast du denn den schönen Propeller her?

DSCF0073_zpsegikjn5p.jpg

Die streben werden geleimt am sperrholz rib mit Weissleim

DSCF0078_zpsmis1j4rb.jpg

Die andere seite bekommt auch eine sperrholz rippe, sandwich

DSCF0253_zpskwdwkc0y.jpg

Danach geht 2x M3 durch.

DSCF0010_zps0d24fed6.jpg

Holz ist Oregon Pine, habe dies gewahlt ohne federstahl core.
Hoffe es reicht, ist ja kein Kunstflieger :D

Groeten, Ralf

Lang lopen dubben over de locatie van de brandstoftank.
Ondanks de tips van Henk heb ik ervoor gekozen de tank in de voorste cockpit te plaatsen.

DSC_3594_zps3zu43xfi.jpg

Dit wilde ik eerst

DSC_3596_zpsz31oticw.jpg

Uiteindelijk liep ik vast op de te krappe afstand tussen de nippel van de carb en de pulley van de drive

DSC_3601_zpslw1b8uat.jpg

Inmiddels 2 steunen gemaakt en de tank heeft een prima plek gekregen.
Dichter bij het zwaartepunt en de inhoud/niveau is eenvoudig te controleren.
Ik zal hem onder een kleedje in de cockpit wegwerken :rolleyes:

DSC_3606_zps1ek87w6n.jpg

Verder bezig met het sjabloon voor de voorste cockpit.
Het is niet te doen een triplex uitslag zo nauwkeurig te maken dat hij in 1 keer voor de volle 100% past.
Dus dan maar een trucje toepassen..

DSC_3589_zpsxs0icleh.jpg

Kleine 0.4mm triplex randjes om de cabanestruts lijmen welke de kieren uit het zicht halen.
Tja, als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat ;)

tank_zpsmgzf7jjs.jpg

Zag bij BigPlanes op hun site deze tanks te koop, ik zou heel graag aan 2 van deze haakse nippels komen.
Iemand een idee waar deze los te verkrijgen zijn? zij hebben ze niet los te koop.

Groeten, Ralf

Back