Large scale RAF SE5a

Henk
Bij da hout soldeer werk heb je een perfect vloeimiddel gebruikt , ziet er heeeeeeeeeeel strak uit . Prachtmodel van Ralf is terug een prijs winner .
Well done !!!!
 
Uitrichten van de vleugels en wat landingsdraden bijmaken

Ralf welke strut hoort waar? Een groen gemarkeerde en een rood gemarkeerde...rood =rechts? en moeten de markeringen onder of boven? Heb nu rood op rechts ( vanuit de cockpit gezien) en de markeringen onder
100_6871.JPG
 
Ik ben gisteren gestopt met het borgen...beter gezegd niet aan begonnen. er zijn problemen met de stabiliteit van de vleugel ophanging..de spandraden zijn niet in staat de vleugels goed aan te leggen

De positie van de spandraden werk prima indien de vleugels bij de wortel vast zouden zitten...nu niet..ze kunnen wiebelen dus..ben borgpennen aan het maken welke door de ( houten) vleugelpennen gaan.
Vanavond een nieuwe poging alle spandraden te spannen en de zaak uit te richten
 
Wrappen

Zo...we gaan hier verder met uitrichten en borgen van spanners..

Eerst het wakkelen van de vleugels...ze konden ondanks de gespannen draden toch nog wat naar voren en achteren...dus de aansluiting aan de romp wakkelde.

Derhalve borgpennen door de romp en door de houten vleugelpennen. Aangezien de romp wanddikte niet volstaat voor een goede opvang van de pen zitten er aan de binnenkant van de romp ( ter plaatse van de vleugelpen) nu multiplex blokjes gelijmd waar de borgpennen door gaan...Zit nu als een huis.. Dit zijn tijdelijke pennen...moet nog iets verzinnen om een dergelijke pen te borgen..
100_6891.JPG


Dan eenvoudig uitrichten. De cabana staat waterpas ( had ik dus al tov de romp uitgericht) en met een lat is het dan een fluitje van een cent om de vleugels gelijk te krijgen... natuurlijk goed in de gaten houden dat de tippen de juiste tipverdraaiing krijgen wanneer dat van toepassing is..heb hier één op het oog gedaan met een haartje hogere achterlijst.

100_6899.JPG





En dan de spanners borgen...dubbele rechte draad met 4 windingen wrap. Een wat stugge draad gebruikt want het uiteinde van de wrap heeft geen krul...
- door het gat
- beide naar een uiteinde
- één kant klein stukje terug (moet onder de wrap komen)
- andere kant terug en 4 wraps
- dan de andere zijde van de spanner.
100_6906.JPG


Naast de borgpennen door de vleugelpaspennen zijn de landingdraden zwaarder uitgevoerd...de kist moet nu ook negatieve figuren aankunnen.
 
Laatst bewerkt:
Reparatie gereed


De laatste klusjes zijn geklaard..

Het nieuwe systeem met stuurdraden naar de hoogte roeren....
100_6915.JPG



Alle panelen aan de onderzijde weer in nieuwstaat gebracht...
100_6916.JPG



De kist kan nu weer in de verkoop....nee hoor...echt niet!!

Ralf...ik hoop dat we samen kunnen vliegen ( jij met de B.E.2 en ik met de SE 5a) een weekje of 3 vóór de Dawn Patrol en wel in het weekend van 14 t/m 16 juni tijdens het TFA clubweekend in Vught. (nadere info volgt tzt via het TFA topic).

Hiermee zijn we aan het einde gekomen van de reparatie en kan de kist weer de lucht in. Allemaal bedankt voor de belangstelling en tot in een ander topic.

Groet,

Henk
 
Back
Top