Large scale RAF SE5a

Helaas staat er in het draadje van niet in hoe je een bougiekabel dient te vervangen en met wat je daarbij allemaal tegenkomt ;)
Groeten, Ralf

Hallo Ralf,
Je hebt net zelf een goed stukje geschreven over hoe dat moet! Er zit een weerstandje in de kabel, is genoeg. Er zit een mantel om de kabel, is teveel. Eigenlijk ook niet zo heel slim. Stel dat er een barstje in je kabelmantel komt dan zal de vonk meteen een weg hebben om te ontsnappen. Normaal is de afstand naar massa te groot tenzij het vochtig is of een andere hulp voor de spanning.
Je kunt vrij eenvoudig testen of het goed is. Je steekt een stukje ijzerdraad in je bougiedop en houdt dat ongeveer een centimeter van de massa (cilinderkop bv), springt er een mooi blauw vonkje over met een goed hoorbare tik dan is het dik in orde. Als je echt (te) ver wilt gaan dan neem je bougiekabel met ingebouwde weerstand zonder metaal erin verwerkt speciaal voor "trillende" toepassingen. Veel toegepast in karts.
GrRené
 
Inderdaad. De R staat voor Resistor. Sommige ontstekingen werken niet goed als er geen R bougie in zit (2e generatie Vlach bij voorbeeld)
Bij sommige montages vergeet je wel eens dingen te vermelden die je lang geleden geleerd hebt en vanzelf sprekend vindt. Ik hoop dat ik dat in mijn mailtje rechtgezet heb. Je had het einde van de weerstand ook dubbel kunnen vouwen, zodat hij niet door de isolatie kan prikken.
 
Hallo Ralf,
Je hebt net zelf een goed stukje geschreven over hoe dat moet! Er zit een weerstandje in de kabel, is genoeg. Er zit een mantel om de kabel, is teveel. Eigenlijk ook niet zo heel slim. Stel dat er een barstje in je kabelmantel komt dan zal de vonk meteen een weg hebben om te ontsnappen. Normaal is de afstand naar massa te groot tenzij het vochtig is of een andere hulp voor de spanning.
Je kunt vrij eenvoudig testen of het goed is. Je steekt een stukje ijzerdraad in je bougiedop en houdt dat ongeveer een centimeter van de massa (cilinderkop bv), springt er een mooi blauw vonkje over met een goed hoorbare tik dan is het dik in orde. Als je echt (te) ver wilt gaan dan neem je bougiekabel met ingebouwde weerstand zonder metaal erin verwerkt speciaal voor "trillende" toepassingen. Veel toegepast in karts.
GrRené


Voor RCexl is de omvlechting de noodzakelijke massa retour, en tevens afscherming. Deze kabel is een RCexl vervangingsdeel, dat echter zeer goed werkt op normale bobines.
Mag ik zeggen dat ik jouw commentaar voor een groot gedeelte onzin vind? Je hoeft het niet met me eens te zijn hoor!

PS
Het type kabel waar je over spreekt bestaat wel, maar als je er in de winkel naar vraagt zal de bediende je waarschijnlijk glazig gaan aankijken. Ik ken overigens geen enkele modelmotor waarin hij toegepast wordt. Te speciaal. Dus laten we het maar gewoon bij koperkern of koolkern (grafiet) kabel houden.
Voor kabeltypes, zie pag 6 van deze link.
http://www.google.com/url?sa=t&rct=...Xwg_PCFyXeF8yPmiprqDRzw&bvm=bv.42553238,d.bGE
 
Laatst bewerkt:
Mag ik zeggen dat ik jouw commentaar voor een groot gedeelte onzin vind?
Tuurlijk mag je dat zeggen... Is buitengewoon onvriendelijk natuurlijk, liever had ik argumenten gehoord.

Het ging er over hoe je de boel ontstoord. In een ander forumgedeelte heeft Ralf deze vraag gesteld. Daar raadde ik hem een weerstand in de bougiekabel of een "R" bougie aan.
Daarna koopt hij bij jou een bougiedop met weerstand en een stukje kabel met kabelafscherming. Er zijn meer methodes om een kabel af te schermen en ik heb daar op gewezen. Ik zie eigenlijk geen "commentaar"....
Commentaar had ik kunnen hebben op jouw opmerking: "De hoogspanning springt wel over, ook als het contact niet al te goed is". Mijn commentaar had kunnen zijn dat dat net zo lang duurt tot het draaduiteinde of het pootje van de weerstand weg geknetterd is en Ralf met een "dead-stick" staat te kijken. Heb ik niet gedaan omdat Ralf de boel netjes in elkaar gezet heeft. Ik DACHT wel "wat verkoopt die man een onzin".......
Zo zijn er wel paar meer "commentaren" te maken, zal ik niet doen.
PS
Het type kabel waar je over spreekt bestaat wel, maar als je er in de winkel naar vraagt zal de bediende je waarschijnlijk glazig gaan aankijken.


NGK levert die kabel gewoon aan de meter.
GrRené
 
O.K. heren,

Ik wil jullie beide hartelijk bedanken voor de nuttige bijdrage aan mijn vraagstelling,
ik heb er een hoop van opgestoken :thumbsup: en ga daarom nu dit hoofdstuk sluiten.

Momenteel heb ik een unit die goed moet werken, ik ga dit eerdaags snel testen :D

Nu maar weer eens verder met bouwen :p

Groeten en dank, Ralf
 
Tijd voor weer eens flink wat balsastof :p
Ben een lange tijd bezig geweest de bovenkant van de radiator te doorgronden

P1010263_zpsd246e5ec.jpg


Ruw in de vorm, later in de grondverf

P1010260_zps62094b02.jpg


En even los op de romp.
E.e.a. wordt geschroefd om zodoende de motor later makkelijk uit te kunnen nemen
Er wordt een randje aan de achterzijde gelijmd waar het alu dekje op komt te rusten. verbinding met een kabel als het origineel

clip_zpsfece0e1b.jpg


Hier te zien op een foto van Tilmann
De verdikking wordt nog van alu gemaakt

Groeten, Ralf
 
Ik was nog niet helemaal tevreden met het resultaat van de radiator bovenzijde :mad:
Hij was te rond, ik wilde teveel de vorm van het achterliggende spant aanhouden.
Na verdere studie blijkt het plaatwerk meer 'aan,- platgedrukt' te zitten aan de voorzijde.
Het plaatwerk verloopt dus iets naar voren toe.

Heb dit getracht na te bootsen:

P1010267_zps927af3d2.jpg


De oude op de voorgrond met in het midden een recht stuk ingelijmd, kreeg dit toch niet helemaal naar mijn zin.

P1010270_zps143568d6.jpg


En zoals hij nu is geworden, dit lijkt mij wat beter :D

Groeten, Ralf
 
Moet het plaatwerk aangrenzend aan de radiator dan niet eindigen in een recht centraal deel, soepel verlopend naar gebogen?
Wel moeilijk in verband met de reeds geboorde gaten, maar met tegen mallen ter ondersteuning moet dit te doen zijn.
 
Moet het plaatwerk aangrenzend aan de radiator dan niet eindigen in een recht centraal deel, soepel verlopend naar gebogen?

Correct Pe,
Ik lijm nog een richel/rand achter het voorstuk waarop het plaatwerk komt te rusten.
Het plaatwerk wordt op de voorzijde met een kabel naar beneden getrokken, het zal uit zichzelf van rond achter naar de vorm bij de radiator soepel komen te verlopen.
Bij de echte zat dit niet overal even netjes..

Groeten, Ralf
 
Kreeg van vogelman (John) de vraag hoe het nu zat met de radiator van de SE5 en SE5a, hier bijgaand een stukje ontwikkeling:

diffnoses2_zpsec8ebc7b.jpg


diffnoses_zps8a7859aa.jpg



Links de neus van de SE5a early version en rechts die van de SE5a

@ John, als ik het nu goed zie heeft DBModels de radiator van de early version of the SE5a en dus niet de SE5 :D
(of een combi van die 2 ;-))

se5anose1_zpsf035b0fe.jpg


En nog een plaatje ingescand waarbij de kabel goed te zien is welke het plaatwerk van de kap naar beneden trekt.

Was dus niet voor niets dat ik moeite had met het doorgronden van de radiator

Groeten, Ralf
 
Dat zit inderdaad niet netjes! De radiator heeft rechte schuine kanten, terwijl de motorkap gebogen is.
Heb overigens ook afbeeldingen gezien met niet gebogen schuine kanten in de motorkap.
Als bouwer moet dit een nachtmerrie zijn, tenzij je directe toegang hebt tot een museum waar hij staat.
 
Dit is de enige echt duidelijke plaat welke ik heb kunnen vinden
Van de reproductie van de Vintage Aviator SE5a:

se5aneusva_zps953578c2.jpg


Bij deze lijkt het weer dat het plaatwerk 'bovenop' de radiator rust.

Groeten, Ralf
 
radiator

Kreeg van vogelman (John) de vraag hoe het nu zat met de radiator van de SE5 en SE5a, hier bijgaand een stukje ontwikkeling:

diffnoses2_zpsec8ebc7b.jpg


diffnoses_zps8a7859aa.jpg



Links de neus van de SE5a early version en rechts die van de SE5a

@ John, als ik het nu goed zie heeft DBModels de radiator van de early version of the SE5a en dus niet de SE5 :D
(of een combi van die 2 ;-))

se5anose1_zpsf035b0fe.jpg


En nog een plaatje ingescand waarbij de kabel goed te zien is welke het plaatwerk van de kap naar beneden trekt.

Was dus niet voor niets dat ik moeite had met het doorgronden van de radiator

Groeten, Ralf
Ga de early version aanhouden en de prop bovenin plaatsen , onder de prop komt ook nog iets te voorschijn ,als ik een duidelijk beeld krijg wat dat is dan bouw ik dat dummy in .
Gr, vogelman.
 
Mooi, Wij verwachten binnenkort weer updates bij jouw bouwdraadje John ;)

@Chris, goede vondst!
Tja, wat kan ik ervan zeggen, hij is helemaal af en meer dan waar ik voor ga... Waanzinnig mooi gedaan, helemaal met die grote 34" prop!
Ik geef 10 punten!
Zal de man eens proberen te contacten over instelhoeken enzo :D
@Han, wederom thanks!

Groeten, Ralf
 
Misschien heeft hij wat verkeerds gegeten ;)

Het gaat hier om een 7/8 schaal replica van de SE5a
Leuke plaat Han, dank

Groeten, Ralf
 
Back
Top