Large scale RAF SE5a

Hee Paul! Jij hier? welkom!
Status op dit moment:
Gisteren de motor met vertraging laten testlopen.
Doet het goed :D
2700 rpm op de prop bij volgas.
(hij moet wel redelijk 'nat' zijn wil hij starten ..)
Bouw zelf staat even stil op het moment, ben de andere kisten seizoens-vliegklaar aan het maken :rolleyes:
O.a. inbouw van de OS240FT boxer in de 1/4 Camel :p

@Edwin, thanks :-)

Groeten, Ralf

Klopt, de Zenoah moet goed nat zijn. En dat geldt helemaal voor je OS240 boxer. Indien het mogelijk is probeer het zo te maken dat je je vinger op de carborateur kan krijgen, is de beste choke. Ik heb de 50CC Gemini van OS (ook een boxer) en als die niet "sopt" kan ik het starten vergeten. Succes! Grt Michiel

Michiel, welke tankinhoud vlieg jij met je OS300?
Ik ga 600cc gebruiken voor de OS240, hoop dat dit genoeg is voor 10 min. vliegen

Groeten, Ralf

Ralf, die 600 is zeker genoeg. Ik vlieg met 500CC en na 10-15 minuten is de tank zo goed als leeg. Ze verbruiken erg veel, middag vliegen en 1,5 liter op. Maar niet erg, het geluid is mooi en de motor ook!! Gebruik ook een gloei automaat, zou ik zeker ook doen maar de echte motormuizen zeggen dan weer dat de motor niet goed is afgesteld. Is misschien waar maar met een beetje spanning op de pluggen loopt hij bij mij gewoon lekker.

Thanks Michiel :D,
Eerst even kijken hoe hij loopt op de bok.
Glow4 unit van Microsens heb ik ook nog liggen voor de boxer.

Thanks, Ralf

Hoe wil je gaan choken? Ik heb dat probleem met de seidel bij de pup. Ik kan straks door de cowl niet bij de carborateur omdat die aan de achterkant zit. Idee van een Duitser is om een messingpijpje voor de carborateur te bevestigen. Dat pijpje verbinden met een slangetje en met een grote spuit brandstof er inspuiten zodat het onder de kap in de carborateur wordt gespoten?!?! Vind het een beetje Mickey Mouse. Heb jij nog een idee?

Hoe wil je gaan choken? Ik heb dat probleem met de seidel bij de pup. Ik kan straks door de cowl niet bij de carborateur omdat die aan de achterkant zit. Idee van een Duitser is om een messingpijpje voor de carborateur te bevestigen. Dat pijpje verbinden met een slangetje en met een grote spuit brandstof er inspuiten zodat het onder de kap in de carborateur wordt gespoten?!?! Vind het een beetje Mickey Mouse. Heb jij nog een idee?

hoi michiel,

dat idee van die duitser werkt prima ,zo had ik het ook op mijn st770 gedaan ongeveer 5 cc brandstof in de motor spuiten bij open carb , terug naar stationair enkele malen ronddraaien plug erop en na 2 a 3 maal aan slaan klaar

groet jacques

Bij de brouwn bear motoren zit er een ecstra brandstof inspuit nippol in het carter
daar kun je gewoon een slagetje op doen naar de buitenkant van het model
ik ga dat op mijn 7/70 ook maken

No worries Michiel, had het zelf aangezwengeld :rolleyes:
Enne, de carb zit aan de voorzijde dus daar past mooi een vinger in.
Dummy rotary past er helaas toch niet voor, de cilinders met uitlaatpijpjes zitten te ver naar voren toe.
Maar dat is juist weer goed voor het CG, ieder nadeel heeft zijn voordeel toch? ;)

Groeten, Ralf

Om nog even terug te komen op het kleine bougie verhaal: (daarna wordt dat topic hier gesloten ;))
Pe Reivers heeft op zijn site nog een zeer duidelijke gebruiksaanwijzing gemaakt voor het verbinden van de kabel aan de bougiekap.

Rcexl ignitions/accessories

Onderaan.

De motor met vertraging heeft inmiddels gelopen op de bok en doet het naar behoren :D.

ZG38bok_zpsd7642118.jpg

Op naar de zomer :zon:

Groeten, Ralf

Laatst bewerkt:
idd en die gebruiksaanwijzing heeft Pe reivers gemaakt met het setje die hij me heeft opgestuurd! waarvoor dubbele service dus:p
succes ermee!

DSCF0118_zps2b9e1210.jpg

Afgelopen week een setje laserwerk binnen van FabLab :D
Keurig gesneden en keurig verpakt :yes:

Wat is er beter dan even lekker plakken met zulk weer als nu...

DSCF0120_zps347be1d5.jpg

Ben inmiddels aangevangen met het stabilo.
Het worden 2 separate delen welke afneembaar zijn voor transport.
(ze staan nu voor de foto even los tegen elkaar aan ;-))
Ze worden op een koolstof staaf geschoven en straks met de kabels vastgehouden.

De hoofdligger is opgebouwd uit 10x8 balsa gelijmd ussen 2 vuren latjes van 8x3mm.
De achterranden zijn voorzien van 2 stuks 8x8 balsa (zacht).
Achterlijst is 2mm verenstaal met daaraan 1mm omgezette stukjes verenstaal welke met draad omwikkeld en gesoldeerd zijn.
Deze methode gebruikt Mick Reeves ook, is sterk en ziet er goed uit (dunne achterrand).

DSCF0123_zpsb15ddb14.jpg

Het verenstaal wordt met 20 min epoxy verlijmd aan het populierentriplex.

DSCF0001_zpsb55ff764.jpg

DSCF0007_zps5ba0ab04.jpg

Neuslijst is rond 4mm , zijranden zijn rond 3mm welke met de waterkoker in een bocht gestoomd zijn.

Totaal weegt nu zo'n 300 gram.
Ik kan nu met de inbouw van de 2 hoogteroer servo's verder

Groeten, Ralf

Met een goeie tekening is het makkelijk netjes werk te leveren ;-). Daar staat en valt alles mee op de laser. Is de tekening niet goed dan krijg ik er niks behoorlijks uit.

Ik kijk al weer uit naar het vervolg van je verslag.

Dank je JanHein :D, moet zeggen dat jullie keurig werk hebben verricht, thanks!

Ben begonnen met het plaatsen van het stabilo, fixatie van de pennen en uitrichting volgt later.

DSCF0014_zpsc106a6b2.jpg

DSCF0011_zps9cc56aab.jpg

DSCF0009_zpsb6361db4.jpg

Zoals je ziet is het een aardige lap stabilo, span 1,05m :shock:
Wel fijn dat die afneembaar wordt, scheelt een hoop ruimte in het bouwhok :D

Groeten, Ralf

Back