Denk er aan dat warme lucht uit zet, normaal gesproken heb je 3 tot 5 keer zo grote uitstroom opening nodig als de instroom opening.
Dat is een onzinverhaal. Warme lucht zet wel uit, maar niet zo heel erg veel dat DAT de reden is voor die grote uitstroomopening, of zelfs maar KAN zijn.
Als je een paar procent uitzetting hebt, is het veel, want de lucht achter de cylinder warmt echt maar een paar graden op. 10, 15 graden, dan heb je het wel gehad. Daar heb ik nogal wat tijd aan gespendeerd om dat te proberen te meten, en ik kon meestal niet eens een significante temperatuursstijging meten in de lucht achter de motor.
ALS je zo veel uitstroomopening nodig hebt, heeft te maken met dat de uitstroomopeningen verkeerd ontworpen zijn. Zoals bijvoorbeeld op jouw schematische voorstelling
Hierbij komt de lucht die buitenom de "afscherming" stroomt, weer naar binnen gedoken (coanda-effect) en botst daar pal op de lucht die naar buiten probeert te stromen.
Maak van die balsa afschermingen een flauwe S vorm die na de cylinder weer lichtjes naar buiten buigt, en je creëert een zuigend effect, en kunt volstaan met uitstroomopeningen die even groot zijn als de 0,5~0,75 keer de instroomopening (want het het zijn er twee

)
Even groot, tot hooguit 1,5 keer is echt genoeg, ALS je de plaatsing van die gaten maar zodanig plaatst dat de luchtstroom "trek" veroorzaakt, en de lucht onder de kap maar voldoende geleidt. De uitstroomopeningen bij mandragende toestellen is echt niet heel veel groter dan de inlaatopeningen. Ga maar kijken bij de eerste de beste Cessna of zo. Maar wel altijd met louvres, spoilertjes of andere methoden om de uitstroom te bevorderen.
Maar ik moet zeggen dat ik het gat achter die cylinder in Serge zijn ontwerp toch wel erg klein vind. Toen ik de opmerking maakte had ik gewoon de volle doorstroom van die romprug in gedachten. Ik had dat voorste spant gereduceerd tot een randje van 5 mm of zo.
Het idee om werveling achter die cylinder tegen te gaan, is een goed idee, maar niet heel erg zinvol als er vlak naast die romprug een grote reso-pijp ligt. Dan kun je beter een S-bocht kunnen maken, en de pijp in lijn achter de motor, IN die tunnel kunnen leggen...