Last van jitters als ik inverted vlieg?

Goed, ik heb net een andere BEC gebruikt....
Joost zei:
Is je BEC wel oké dan? Spanning constant etc.
Ik had beter naar je moeten luisteren Joost :oops:

Het blijkt inderdaad de Bec te zijn. Waarom??? ik zou het niet weten. De servo's doen het allemaal goed.

Heb nu met dezelfde setup als mijn vorige post een reikwijdte test gedaan en 30 meter gaf geen ernstige jitters (m'n servo's begonnen wel iets meer te brommen) bij 40 meter had ik wel iets meer jitters maar nog steeds geen ernstige uitslagen.

Ik zal het voltage van de Bec eens doormeten. Jammer genoeg heb ik hier geen scoop. (heb er wel ergens een... maar waar?!?! ;) ).

Satoer zei:
Jammer genoeg heb ik hier geen scoop. (heb er wel ergens een... maar waar?!?! ;) ).

Zie ik je morgen? :wink:
Laat maar weten. Ben in principe thuis en ons buurmeisje hoeft nu geen "zuil van Volta" te maken. :lol:

Heb net de Bec doorgemeten met een voltmeter. Die blijft netjes stabiel op 6.05V (het is een 6V Bec) en verspringt niet.

Onder zware belasting (alle servo's flink roeren) begint die te varieren tussen de 6.05V en de 5.95V Geen ernstige fluctuaties dus.

Gerard_nl zei:
rick had hetzelfde met zijn 3DMP, is ook naar een normale ontvangeraccu gegaan
Komt die nu mee ;) :P

Meeste meters zijn erg traag.
Het beste is dus idd er even een scoop over te zetten.
Iig geeft de bec dus nog wel de goede spanning, maakt de kans dat deze stuk is wel weer kleiner.
Wel interessante zaak, maar niet leuk voor jou natuurlijk :wink:

Satoer zei:
Heb net de Bec doorgemeten met een voltmeter. Die blijft netjes stabiel op 6.05V (het is een 6V Bec) en verspringt niet.

Onder zware belasting (alle servo's flink roeren) begint die te varieren tussen de 6.05V en de 5.95V Geen ernstige fluctuaties dus.

Gerard_nl zei:
rick had hetzelfde met zijn 3DMP, is ook naar een normale ontvangeraccu gegaan
Komt die nu mee ;) :P

Klopt ik had/heb een HV UBec, 3DMP draait op 10S2P 4Ah Lipo's, in combi met een Schulze 835. Geen jitters maar wel lock-out, heb met enkele mensen hierover gesproken. En de in mijn ogen ervaren serieuze personen gaven allemaal als antwoord, hoge spanning hoog vermogen elektro is geen goede combinatie met BEC. De voordelen, minder gewicht en laden RX-pack wegen niet op tegen de nadelen bij een BEC.
Overgestapt naar een standaard RX-pack wat resulteerde in een minimaal 500% reikwijdte tov BEC. Conclusie lijkt me duidelijk.
Jammer genoeg wel duur betaald :oops:

Rick

Mijn logo vliegt niet op een hoge spanning.(4s4p thunderpower) Maar daar zit dus ook een Ubec in. Het gekke is dat die storing later gekomen is, want ik heb daarvoor nooit last gehad van storingen (en hem echt mega ver weg/hoog gevlogen)

Ik heb net een mailtje naar Koolflight systems gestuurd:
Mailtje naar Koolflight zei:
Dear Koolflightsystems.

A year ago I bought a 6V Ubec for my logo10 electric helicopter from you’re shop. Until now I was very satisfied with it. But…

A week ago I had some radio interference which became worse and worse… The transmitter distance test (transmitter with closed antenna) was just 6 meters.

First I thought my receiver antenna was broken, but after a secure test it turns out to be fine. So I changed crystals… same problems, I changed the total receiver… same problems. I changed transmitter… same problems. So everything was replaced but it didn’t resolve the problem. In all the tests the antenna was away from the ubec.

Finally I decided to use another bec (Castle creations, phoenix 60 esc internal bec) instead of the ubec. And the problem was solved. The transmitter distance test was back to about 35 meter (which it should be).

I took a simple digital volt meter and measured the Bec. A stable 6.05V without servo’s moving and an acceptable 6.05 to 5.95 variation when I move al the servo’s.

I do not have a scope, so I cant see the stability of the signal.

Do you have any idea what can be wrong with the Ubec?

Thanks in regards.

Cheers Michel.
Eens zien wat hij er op te zeggen heeft.

Ja vreemd dat het probleem "in de loop van de tijd" gekomen is.
Wie weet komen we er nog achter.

Voorlopig:
0-1 voor (eigenlijk tegen dus) de geschakelde bec.
Je zou zo'n bec volgens mij dan nog wel voor je servo's kunnen gebruiken (digitaal weet ik even niet), maar je ontvanger zelf direct voeden uit 4 cellen, dit hoeven dan maar heel kleine celletjes te zijn (300mAh?) omdat deze immers de servo's niet meer voeden en de ontvanger zelf slechts heel weinig verbruikt.
De bec zou dan nog wel de servo's kunnen voeden.

Op Runryder ook iemand met een storings probleem:
Anyone experiencing problems with UBEC...

I just installed a KoolFlight 35v UBEC. I installed as specified in the dox. When it was time to fly the rotor spooled up and then.. cut.. then spool again and cut. and as I increased the throttle, it kept doing this spool cut spool cut glitching. I thaught maby my battery was not charged to capacity and it may be hitting the safety cutoff. So I swapped out with another battery and same thing. Then I few the heli with regular 4 cell nicad pack powering the reciever/servos and everything works fine no glitches.

I'm running 12 2300 NiMH cells with a Phoenix 60 controller (controlling an Aveox motor at 11hz switching) . I am not using governor mode and I have disabled BEC operation on the speed controller. So everything should be set up right.

I am using a somewhat cheap switch harness (an old hitec) and maby this is causing the problem (resistance issue?).

Also the mesh between my pinion and spur is pretty tight,a little too tight, I'm gonna loosen it but I doubt this would be the source of the problem.

Anyone experience this UBEC glitching? Any idea on what I should check over.

Thanks
http://www.runryder.com/helicopter/t164159p1
verder allemaal reacties van andere ubec gebruikers die daar geen last van hebben.

En iemand met gyro problemen:
Guys,

I have the heli sitting on the bench, when I connect the flight battery (this is an electric heli) the rudder servo is drifting slowly. Connecting, a conventional Rx pack to feed the receiver, no drift at all. I am in HH mode - no problem at non HH-mode.
I have KoolFlight's UBEC and this will be the first time I am using it...

Any help would be appreciated. Thanks, Dan.
http://www.runryder.com/helicopter/t164886p1

Vandaag met Michel wezen prutsen aan zijn Bec.
Scoop er aan gehangen, zonder belasting geen onvolkomenheden, met belasting (digitale servo's) spikes van enkele 100e milivolts,
Echter rechtstreeks met 4cellen op de ontvanger gaf ongeveer het zelfde.
Een "verdachte" elko, voor de zekerheid, vervangen gaf enigzins verbetering in de reikwijdte. Echter nog steeds erg weinig.

Tijd voor een test buiten (een paar PC's als mogelijke storingsbron hier binnen).
We gebruikten steeds dezelfde zender.
Wisselden tussen wel of niet via de bec of seperate 4cellen ontvanger-accu en tussen een ppm Hitec ontvanger en de co-pilot-ontvanger.

Ingeval van met bec gaf in beide gevallen te weinig reikwijdte (ca 5 tot 10m).
Combinatie met co-pilotontvanger en separate accu gaf maximaal 15m reikwijdte. Met "gewone" ontvanger 35 a 40m, tenminste voldoende.

Probleem met de bec bleef dus. :evil:

Ik heb Michel voorgesteld die Bec er gewoon tussen uit te kieperen en met losse ontvangeraccu en de "normale" ontvanger verder te gaan.
Michel vind die extra accu een (begrijpelijk) probleem.

Wat ik mij later realiseerde is de volgende optie:
Servo's voeden via de huidige Bec en de ontvanger voeden via een 7805, dus servo's niet via de ontvanger.
7805 is welliswaar niet geschakeld (dus grote verliezen/warmte) en daarmee voor de servo's niet geschikt, echter de ontvanger zelf gebruikt vrijwel niets. Goede kans dat dit een oplossing is.

Ouch, heb net in mijn grote heli ook een bec geinstalleerd. Heb dit speciaal gedaan om de last van een ontvangerakku niet meer te hebben, niet zozeer het gewicht. Heb wel voor de Sbec ipv de Ubec gekozen. (gelukkig je advies niet gevolgd Satoer :wink: ). Volgens rcgroups is deze beter afgeschermd dan de Ubec. Was wel 45€ kwijt voor hij op de deurmat lag...

Wellicht totaal overbodige vraag/suggestie, maar je hebt de Bec toch zover mogelijk van de ontvanger gemonteerd hé? Staat uitdrukkelijk in de handleiding bij mij.

Zal morgen eens een reikwijdtetest doen, ik hoop dat alles in orde is 8O

Niels

@Niels, wat is het verschil tussen een U- & een S-bec?
De ...bec zit wel 20mm van de ontvanger verwijderd :wink:
Verleggen van de antenne draad gaf geen noemenswaardig verschil.

@Laurens de 7805 is een standaard IC wat (in samenwerking met twee condensatoren) van maximaal 26Volt, 5V (max 1A) geeft.
Deze spannings-stabilisator is wordt zeer veel toegepast en zit in bijna elk apparaat. Nadeel kan zijn dat hij stomweg een hoop energie in warmte omzet naar mate hij meer stroom moet leveren en de ingangsspanning hoger is dan 8V.
As je echter kleine servo's gebruikt is dit IC al een uitstekende Bec.
Als je echter je servo's voedt uit een geschakelde Bec (ook max 80% rendement) zoals de Bec van Satoer, maar je je ontvanger voedt via dit IC heb je op de ontvanger waarschijnlijk veel minder last van storingen.

niels polfliet zei:
Ouch, heb net in mijn grote heli ook een bec geinstalleerd. Heb dit speciaal gedaan om de last van een ontvangerakku niet meer te hebben, niet zozeer het gewicht. Heb wel voor de Sbec ipv de Ubec gekozen. (gelukkig je advies niet gevolgd Satoer :wink: ). Volgens rcgroups is deze beter afgeschermd dan de Ubec. Was wel 45€ kwijt voor hij op de deurmat lag...
Tja, ik heb ook veel gelezen op rcgroups / runryder. Een paar mensen die dezelfde problemen hebben als ik, vervolgens heel veel reply's van mensen die alleen maar goede ervaringen hebben met de Ubec.
Daarnaast is de Sbec maar 2,5 Amp (het maximale vermogen staat niet in de handleiding) wat volgens mij een beetje marginaal is voor 4 digitale servo’s, ontvanger en 401 op ds mode. Dan kan ik bij wijze van spreken nog beter de ingebouwde bec van de regelaar (phoenix 60) kunnen gebruiken, die is 3Ampere.
De Ubec is ook 3Amp maar kan 5Amp leveren voor 5 minuten. Vandaar mijn keuze voor de Ubec (daarnaast is die nog veel goedkoper ook).
Ik denk dat ik gewoon domme pech heb en mijn Ubec kadoek is. Wat er aan stuk kan gaan??? ik zou het niet weten, zoveel elektronica zit er niet op. Hoe dan ook, omdat ik problemen heb met de Ubec wil niet zeggen dat iedereen problemen heeft met de Ubec, ofdat de Ubec slecht is. Daarvoor zijn er teveel positieve ervaringen met deze Bec op de Amerikaanse forums. Laten we wel wezen, die Ubec heeft al 2 flinke crashes mee mogen maken.

Wel een goed idee Erwin. Ik zou natuurlijk ook de ontvanger kunnen voeden met de lineaire Bec die in de regelaar zit. Hoe dan ook gooi ik liever die hele Ubec er uit (die dus duidelijk stuk is, want hiervoor had ik al deze problemen niet) en zet er een nieuwe goede Bec in. Misschien dan toch die Sbec… Weet je wat het piek vermogen is van de Sbec Niels? (staat niet in de handleiding) Zou je eens een reikwijdte test kunnen doen en die vergelijken in de zelfde situatie alleen dan met een ontvanger accu?
Thanx :D

Handleiding SBEC
Specs Ubec

Ubec
kfs001.jpg

Sbec
TB-S-BEC.jpg

2 totaal verschillend uitziende systemen dus, de afscherming is niet dezelfde. In de Sbec is er sprake van 1 afgeschermd component waardoor alle EMI noise tegengehouden zou worden. Doordat hij kleiner en lichter is zijn er ook minder lange "antennes" (koperbanen). Verder weet ik er ook niet veel over hoor :wink:

Zal de handleiding even zoeken. Herinner wel nog dat erin stond dat hij geschikt was voor 4 digitale servo's en gyro (heli's dus). Hij kan 2.5A continious, maar is ook "designed" om de grote stroompieken die servo's vragen te leveren. (quote maar een beetje marketing hoor :wink: )

Hij in de E-raptors gebruikt uit het andere draadje, je weet wel, die van 2.5KW, dus over het vermogen zou ik me geen zorgen maken.

Morgen waarschijnlijk de test..(beloof niks :wink: )

Niels

Uit de Ubec Faq:
Will the Ultimate BEC cause any radio interference?
Absolutely not. As a matter of a fact, most speed controls put out way more "noise" than the UBEC. The UBEC has been designed on a custom copper flooded board and utilizes a shielded coil to eliminate any "noise". Most importantly, any "noise" that radiates from the UBEC is not relevant to the bands within our radio systems.

We hebben ook niet gekeken naar radio-interference, enkel naar wat er op de voeding van de ontvanger gebeurde.
Hoe dan ook: met de U-Bec kwamen we niet aan een fatsoenlijke reikwijdte, zonder U-bec (met de goede ontvanger) wel.

Tja, maar de positie heb ik op mijn nieuwe heli niet veranderd tov de positie dat de Ubec zat op mijn vorige heli. Ik zal morgen nog wat expirimenteren.

Ben even over de SBEC aan het lezen op RCgroups / RR
Hi there, I've got an SBEC, sitting in my flight box, on its first flight the heli got about 40 yards away, went bananas and crashed full power upside down into the tarmac . That was the last time I tried it, guess I shoud have done a longer range check first, but I just dont trust it now. It was mounted on the rear lower corner of the frame below the motor (aerial was on the opposite side of the heli).
Rgds
E
http://runryder.com/helicopter/t159796p1
Got a new SBEC http://www.aircraft-world.com/prod_.../sbec/s-bec.htm for my EP10. Maybe not a good idea, because I now have a lot of noise and a short range.

After I installed a ferrit ring on the cable from the SBEC to the receiver, it has helped a lot, just need some flight test before I can say if it is good enough.

Regards Paul
---
Almost given up the SBEC on my ep10, not good enough even with ferrit ring, just need to try one more thing. Maybe if I extend the cable to the receiver so there will be cable enough to make maybe 5 instead of 2 turns on the ferrit ring it will help, if not, it simply just dont work on my setup.
---
Hi!

Using Futaba 9ZWII radio, and tested both with Futaba 149 PCM and Schulze receiver. Same s...

With battery connected to the receiver there are no problems.

Regards

Paul
http://runryder.com/helicopter/t104246p1
Sommige hebben dus dezelfde problemen met de SBEC als ik met de UBEC

Back