Ha heren, eindelijk weer actie,
Leuke artikelen, Bruno. Vooral het artikel over de Typhoon vind ik erg leuk. Ik heb twee R250's, dus een fotokopie van het artikel zou ik erg op prijs stellen!!!
Over de artikelen in Avia: ik heb onlangs een stapel oude Avia's uit een erfenis gekregen. Ik zal eens kijken of die uit de tijd van Paul zijn. Ik vrees echter dat ze ouder zijn (jaren '40, begin jaren '50).
En Gerben: hou er rekening mee dat van lang niet alle modellen tekeningen zijn gepubliceerd. Van de JR70 en 71 had ik nog nooit gehoord. Grote kans dat daar geen tekeningen van zijn.
Met de Tiger Moths is begin jaren '50 een wedstrijd op het Binnenhof in Den Haag geweest. Moet je Tom ten Brink eens over horen vertellen!
Van de Saab Safir heb ik een origineel begin jaren '50 (in Nederlands Indië!) gebouwd model, helaas zonder motor (ben er ook nog niet achter wat er in gezeten heeft) en een originele tekening.
Over de proefwerkplaats: uit een van de eerste nederlandse boeken over vliegtuigmodelbouw dat ik aantrof in een antiquariaat begrijp ik dat de term modelvliegtuig redelijk modern is, en dat tot in de jaren '30 meestal van 'proefvliegtuigen' werd gesproken.
Dan meneer Meijdam: welkom, een nieuw gezicht (althans, een nieuwe naam). De meeste van de huidige LB'ers zijn 'retreads', dus mensen die vroeger ook ge-LB't hebben. Ik heb in 1982 of '83 ook een Runner-Up gebouwd. Het ontwerp is van Paul Rietbergen. Ik heb hem toen gebouwd naar een maatschets uit de Bouwen & Vliegen. Die schets kan er enkele jaren eerder in hebben gestaan. Ik was lid van de KNVvL sinds 1976. Ik heb er toen een nieuwe Webra Record voor gekocht bij Quartel in Zwolle. Dat zullen de laatsten geweest zijn. Hij kostte iets van 75-85 gulden. Ik had doorzichtig blauwe Solarfilm gebruikt, maar dat bleek erg on-dieselbestendig. Niet lang daarna raakte ik 15 jaar uit de LB en in die tijd is het model verdwenen. De Webra heb ik nog steeds en zit op een Mini-Suppi. We vliegen twee keer per jaar op mijn club in Stadskanaal (provincie Groningen) een heel simpele wedstrijdformule waarvoor gebruik van een Webra Record verplicht is: de Record Cup. Misschien vind je het leuk om mee te gaan doen? Het doel is simpel: met een model met een Webra 1,5 en een 10cc tank (of een grotere tank vullen met een 10cc spuitje per keer) in 5 minuten tijd zoveel mogelijk vliegseconden maken. De nadruk ligt dus NIET op zo snelheid, maar op zuinigheid en betrouwbaarheid, op een goede starttechniek en het goed kunnen afstellen van je motor. We zijn tegenwoordig vaak met een stuk of 10 man en hebben dan de grootste lol.