LB ~ 60 jaar geleden

Bruno van Hoek

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
PH-SAM
Twee artikelen uit de HB (toen nog 'Handig Bekeken', een allround doe het zelf blad, incl. modelbouw)
Het eerste over een KNVvL LB wedstrijd op 4 juni 1950 in het Leidse sportpark (moet je vandaag de dag mee aankomen....)
full


De nieuwe Veenhoven 'Typhoon' 2,5cc diesel:
full

full


Als jullie willen, kan ik meer historisch materiaal on-line zetten.

TIP: Als je het groter wilt lezen, met rechtemuisknop op de afbeelding klikken en dan 'openen in nieuwe tab' aanklikken. Inzoomen met ctrl +
 
Laatst bewerkt door een moderator:
historisch LB materiaal, ja!


Ja graag Bruno! Het erfgoed van het LB domein smelt weg als sneeuw voor de zon. We kunnen het niet vaak genoeg weer naar boven halen.

In dit verband herinner ik me de serie artikelen van Paul Tupker, die in de Avia Vliegwereld stonden, "Hoe sittat nou?" Die verscheen in jaren 1954-60 elke veertien dagen.Als we die nog eens konden terug zien?
 
historisch LB materiaal

Ik wil een oproep doen, de tekeningen van de LB modellen van J.J.Robert toegankelijk te maken.
De twee "cadetten" leveren geen probleem, maar de getoonde modellen JR70 en JR71 zou ik graag eens op tekening zien.
 
Hoi Bruno,

Zou je het aan mij kunnen mailen dat zet ik het op lijnbesturing.nl
Ik heb al wat op lijnbesturing.nl gezet.

Groet Robert-Jan
 
Ik wil een oproep doen, de tekeningen van de LB modellen van J.J.Robert toegankelijk te maken.
Nou, ik heb de Windbreker (trainer 2cc), de Swift (stunter met flaps 1,5 cc) en de Tiger Moth (semi schaal 2,5 cc) Saab Safir (1,5 cc semi schaal)
Geen duidelijke tekeningen, zijn gefotografeerd uit ingebonden tijdschriften en dan krijg je rare vervormingen, maar de maten staan er wel op.
De Swift heb ik al, de trainer en de Tiger probeer ik morgen vast te leggen, de Safir heb ik niet hier, maar dat komt misschien volgende week.
full

full

full


Dit is niet de ware grootte, exacte riblengte is 119 mm.
full

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
LB 60 jaar geleden.

Ik meen dat Tom van den Brink de tekeningen van de saab safir heeft. Hij heeft geen computer thuis dus mist deze draad.

In Oegstgeest woont nog steeds een J.J.Robert! Misschien toch onderzoeken?
 
60 jaar LB

In het kader van de super nostalgie.
Ik heb de beschikking over een tekening van de "Snorriefix" . Dit zou het eerste LB model, in Nederland ontwikkeld ,zijn. Het model stamt uit de "proefwerkplaats".
 
Ik meen dat Tom van den Brink de tekeningen van de saab safir heeft. Hij heeft geen computer thuis dus mist deze draad.

In Oegstgeest woont nog steeds een J.J.Robert! Misschien toch onderzoeken?
Volgens mij was Robert voorzitter van de Leids(ch?)e Luchtvaartclub en al heel lang overleden.
Ik denk dat die club daar wel uitsluitsel kan geven.
 
Leuk om te zien die nostalgische LB vliegtuigen. Bij het opruimen van de zolder van mijn ouderlijk huis kwam ik mijn Combat vliegertje "Runner up" uit de 70-er jaren tegen. De muizen hadden wel even een stukje rib geproefd, maar lustten hem gelukkig niet.
Ontwerp: P Rietbergen
Spanwijdte: 640 mm
Motor: 1,5 cc diesel (ik gebruikte de Webra, zie foto's)

Groeten,

Hans

5299980174_c63ae73398_b_d.jpg


5299383027_ec7f1bb8b2_b_d.jpg
 
Ha heren, eindelijk weer actie,
Leuke artikelen, Bruno. Vooral het artikel over de Typhoon vind ik erg leuk. Ik heb twee R250's, dus een fotokopie van het artikel zou ik erg op prijs stellen!!!
Over de artikelen in Avia: ik heb onlangs een stapel oude Avia's uit een erfenis gekregen. Ik zal eens kijken of die uit de tijd van Paul zijn. Ik vrees echter dat ze ouder zijn (jaren '40, begin jaren '50).
En Gerben: hou er rekening mee dat van lang niet alle modellen tekeningen zijn gepubliceerd. Van de JR70 en 71 had ik nog nooit gehoord. Grote kans dat daar geen tekeningen van zijn.
Met de Tiger Moths is begin jaren '50 een wedstrijd op het Binnenhof in Den Haag geweest. Moet je Tom ten Brink eens over horen vertellen!
Van de Saab Safir heb ik een origineel begin jaren '50 (in Nederlands Indië!) gebouwd model, helaas zonder motor (ben er ook nog niet achter wat er in gezeten heeft) en een originele tekening.
Over de proefwerkplaats: uit een van de eerste nederlandse boeken over vliegtuigmodelbouw dat ik aantrof in een antiquariaat begrijp ik dat de term modelvliegtuig redelijk modern is, en dat tot in de jaren '30 meestal van 'proefvliegtuigen' werd gesproken.
Dan meneer Meijdam: welkom, een nieuw gezicht (althans, een nieuwe naam). De meeste van de huidige LB'ers zijn 'retreads', dus mensen die vroeger ook ge-LB't hebben. Ik heb in 1982 of '83 ook een Runner-Up gebouwd. Het ontwerp is van Paul Rietbergen. Ik heb hem toen gebouwd naar een maatschets uit de Bouwen & Vliegen. Die schets kan er enkele jaren eerder in hebben gestaan. Ik was lid van de KNVvL sinds 1976. Ik heb er toen een nieuwe Webra Record voor gekocht bij Quartel in Zwolle. Dat zullen de laatsten geweest zijn. Hij kostte iets van 75-85 gulden. Ik had doorzichtig blauwe Solarfilm gebruikt, maar dat bleek erg on-dieselbestendig. Niet lang daarna raakte ik 15 jaar uit de LB en in die tijd is het model verdwenen. De Webra heb ik nog steeds en zit op een Mini-Suppi. We vliegen twee keer per jaar op mijn club in Stadskanaal (provincie Groningen) een heel simpele wedstrijdformule waarvoor gebruik van een Webra Record verplicht is: de Record Cup. Misschien vind je het leuk om mee te gaan doen? Het doel is simpel: met een model met een Webra 1,5 en een 10cc tank (of een grotere tank vullen met een 10cc spuitje per keer) in 5 minuten tijd zoveel mogelijk vliegseconden maken. De nadruk ligt dus NIET op zo snelheid, maar op zuinigheid en betrouwbaarheid, op een goede starttechniek en het goed kunnen afstellen van je motor. We zijn tegenwoordig vaak met een stuk of 10 man en hebben dan de grootste lol.
 
1952

2 jaar na de wedstrijd in het Leidse sportpark, vloog men OP het platform van Schiphol:
full

Tot dan toe alleen F2A en F2B, maar nu doet ook F2C zijn intrede in Nederland:
full

full

En in de zomer waren de WK niet eens zo ver weg, in Brussel:
full

En kijk eens wie daar 4e wordt bij Stunt?
full

Inderdaad, Clemente Cappi die hier, op het WK 2004, voor ons klaarstaat met de stopwatch:
WK%203kl.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De Plaatjes van Bruno staan op lijnbesturing.nl

Als je ze kopieert (rechtermuisknop kopiëren)
Dan kan je ze plakken op ware grootte in je favoriete plaatjes programma.
Zodat de historici het ook kunnen lezen.

Oh ja ze staan onder OTS.

Groet Robert-Jan
 
Terug naar 1950, de eerste beschreven trainer, de 'Windbreker'

Hier de artikelen over de Windbreker, trainer voor een 2cc ED 'Competition Special'
full

full

full

full

full

full

full

full

full

full


Volgend jaar gaan we verder met de Tiger Moth bouwwedstrijd en de vliegwedstrijd daarmee op het Binnenhof in 1953.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
60 jaar LB

Hier de artikelen over de Windbreker, trainer voor een 2cc ED 'Competition Special'
Volgend jaar gaan we verder met de Tiger Moth bouwwedstrijd en de vliegwedstrijd daarmee op het Binnenhof in 1953.

Bruno, wat een vreselijk leuk idee om zo'n serie op te zetten! Graag volhouden!
 
Aan alle LB-ers (en meekijkende niet-LB-ers) hier: Een heel goed 2011!!!:thumbsup:

Ook ik geloof dat we historisch materiaal moeten redden van de vergetelheid. No matter what.

Dan nu wat beloofd was, de modelvliegwedstrijd die met afstand de meeste exposure had, gevlogen OP het Binnenhof in 1953 (goed jaar was dat....;))
Leuk is het de namen van enkele van onze voorgangers al tegen te komen. Kijk voor de grap maar eens bij de uitslagen (13e en 14e plaats voorselecties) En in groep II op de 19e plaats..... Laatste twee plaatjes.

Het verslag:
full

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full
full

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top