Le Commerce de Marseille 1788 - 1801 scale 1:48 van Gerard Delacroix

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Ronald Vis, 13 jun 2021.

  1. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Na vijf maanden weer een post... Had @janzwart beloofd regelmatig een update te geven bedacht ik mij, mijn excuses Jan, het is er bij ingeschoten.... Heb ook de laatste vijf maanden niet zoveel kunnen doen en dan gaat de tijd snel...
    De stand van zaken op dit moment is dat alle frames zijn gelijmd op de kiel, en er nu eindelijk een meer solide romp lijkt te ontstaan, zie foto's...

    20230401_155150.jpg

    20230401_155157.jpg

    20230401_155232.jpg

    Er volgt nu heel veel schuurwerk, heb al een begin gemaakt... Echter, ik denk dat ik toch eerst de romp bij de achtersteven moet realiseren, dus het deel boven het roer....

    20230401_155244.jpg
    Dat zijn nog een aantal kleinere frames, maar ook een verdere opbouw van de achtersteven...
    achterkant.JPG

    Daarna verder schuren. Ik ben van plan om daarvoor eerst de rand van de romp wat gladder te schuren en er dan aan binnen- en buitenkant een dunne flexibele lat op te lijmen ter ondersteuning van verdere schuuractiviteiten op de romp...

    Wanneer iemand nog een tip heeft hoe ik het beste de romp kan schuren met de hand (heb nu een soort harde spons gebruikt met schuurpapier eromheen gewikkeld), dan hoor ik dat natuurlijk graag :)

    Oh ja, voor de nerds en authisten onder ons, de teller staat nu boven de 1800 onderdelen o_O
     
    Laatst bewerkt: 1 apr 2023
    P Voogt, Ptèr, Ronk en 7 anderen vinden dit leuk.
  2. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.038
    Locatie:
    Brugge
    Niet gewoonweg prachtig, maar uitzonderlijk prachtig ! ! !
    Hoe gaat het trouwens met je voet? Volledig hersteld?

    Met vriendelijk groet en veel modelbouwplezier
    en een :feli:
     
    Laatst bewerkt: 1 apr 2023
  3. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.787
    Locatie:
    Ittervoort
    Ik vond het al stil hier. Dat is een flinke schuurklus. Gezien de grootte van dit project kan ik je alleen een schuurblok aanraden waar je het schuurpapier of linnen tegen vastzet of lijmt. In mijn tijd dat ik nog bij een autoschade bedrijf werkte en er een bumper van een kever geschuurd werd deed men dit meestal met een lang blok van 5x25 cm. Hiermee had men meer controle om met lange halen gelijkheid over het vlak te krijgen. En aangezien die romp van jouw net zo groot is als zo'n bumper en misschien nog groter, wellicht misschien een tip. Want ervaring met zo'n groot schip heb ik natuurlijk niet. Maar eigenlijk doen we het op onze kleine scheepjes ook met een stuk schuurpapier op een lat gelijmd zo.
    Maar je bent goed bezig zo te zien.
     
  4. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    Hieperdepiep :feli: Ronald
     
  5. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Dank je! Met mijn voet gaat het beter :) Mijn verjaardag duurt echter nog even, maar nu kan je het iig niet meer vergeten :banana:
     
    TIMBERWOLF en Herby63 vinden dit leuk.
  6. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat ziet er heel erg mooi uit Ronald :rofl:
     
    Ronald Vis vindt dit leuk.
  7. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    893
    Locatie:
    Thuis
    Dat ziet er mooi uit Ronald. De foto's doen geen recht aan hoe groot ze werkelijk is en daarmee de hoeveelheid werk wat ermee gepaard gaat. Ik hoop dat de updates wat frequenter zullen komen.

    groet,
    Peter
     
    Ronald Vis vindt dit leuk.
  8. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    In het kader van meer updates, hierbij de eerste voorzien van de nodige frustratie.....
    Zie foto hieronder...
    20230408_200716.jpg
    Dit keer is het de missie om een volgend frame (rood) te plaatsen, maar deze bevat een speciaal passtuk (blauw) dat als steun moet dienen als steun voor een volgend smal frame (geel). Nu begint de frustratie... Het rode frame past in het geheel niet zoals aangegeven op tekening, er is geen tekening van het blauwe passtuk, en na een viertal pogingen om het rood/blauwe deel te lijmen op de romp (en nu echt wel goed vast zit) kom ik erachter dat deze iets teveel naar buiten is geplaatst en het gele deel niet echt lekker in lijn ligt.. Maar goed, eerst de realisatie van het rode frame. Deze is op gelijke wijze gemaakt als de andere frames, voorzien van twee lagen die ieder uit een aantal onderdelen bestaat. Het gele frame bestaat uit één onderdeel.
    20230408_202738.jpg
    Rechts de oorspronkelijke vorm vanaf tekening, links nadat deze pas is gemaakt op de romp, nogal een verschil...
    Daarna het passtuk gemaakt. Aangezien ik er geen tekening van kon vinden (betwijfel of dit ook van toegevoegde waarde zou zijn gezien het verschil wat ik al heb). Eerste stap is het uitfrasen van het rode frame, daarna een stuk van ruime dikte in het uitgefreesde deel zetten, vervolgens weer schuren totdat deze weer past op het frame. Daarna bleek dat het gele frame niet vlak maar onder een kleine hoek op het passtuk gezet moest worden, dus er weer een stukje opzetten, zucht....
    20230408_204853.jpg

    20230408_210528.jpg

    20230408_211203.jpg

    20230410_194900.jpg

    Na de nodige correcties en vele pogingen zat deze uiteindelijk vast op de romp en het gele frame kon toen geplaatst worden.
    20230411_210823.jpg

    20230411_200932.jpg

    Je was gewaarschuwd, enige frustratie zou aanwezig zijn :frustie:
    Heb het geaccepteerd, de buitenkant zal geen probleem zijn, dat schuur ik wel in vorm, wellicht dat de binnenkant wat moet aanvullen. Maar ook hier vermoed ik dat dit niet zichtbaar zal zijn aangezien zo dicht bij de achtersteven zowel de buiten- als binnenkant voorzien zal zijn van beplanking, en wil eigenlijk niet nog langer zoeken waar het misgegaan is.....
    Nu de andere kant nog, hoop dat deze beter gaat met wat ik aan deze kant geleerd heb....
     
    Pingu57, P Voogt, Jaques en 4 anderen vinden dit leuk.
  9. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.787
    Locatie:
    Ittervoort
    Ik zag op SOS ook al frustratie op dat deel van de bouw bij die schepen. Even afstand nemen en dan met volle moed verder. Ik doe niks anders op het ogenblik :)
    Succes met de andere kant
     
    P Voogt en Ronald Vis vinden dit leuk.
  10. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Aahhh, gelukkig, ben ik niet de enige :banana::yes:
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  11. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    En weer een update...Heb nu de andere kant gedaan, en daarmee de fouten van de eerste keer voorkomen en in de plaats daarvan weer nieuwe gemaakt :stout::)
    Hoe dan ook, het ging wel beter dan de eerste keer, zie onder...
    20230413_205242.jpg

    Heb voor de andere kant, uit nieuwsgierigheid, toch al ruwweg wat hout weggehaald, en het ziet er nu wel veel mooier uit, beter eigenlijk dan ik verwacht had... Links is bijgewerkt, rechts niet...
    20230413_205213.jpg

    20230413_205221.jpg
    Er is nog hoop :)
     
    P Voogt, janzwart, Mees Ippel en 10 anderen vinden dit leuk.
  12. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.033
    Locatie:
    Woudrichem
    Hoi Ronald. Dat het niet gelijk in vorm zit, kan ik na het zien van deze foto’s goed begrijpen. Da’s een complex stukje werk.
    Het gaat er nu goed uitzien.:) Enne ……. Je bent niet de enige die voor dit deel wat opnieuw moet maken …….. Stephan, SoS-Paul etc etc.
    Gr. Peter
     
    Ronald Vis en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  13. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    Knap gemaakt weer Ronald :worship::worship:
     
    Ronald Vis vindt dit leuk.
  14. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Allen bedankt voor de likes/reacties! Ik merk dat dit mij in belangrijke mate motiveert om door te blijven gaan....
    ln afwachting van wat zwaluwstaart-freesjes die ik nodig heb voor onderstaande...
    20230414_221459.jpg
    ... ben ik toch maar begonnen om de romp wat in vorm te schuren. Dit is geen sinecure...

    Heb ondertussen al wel een setje mini-beiteltjes binnen van een bekende leverancier uit een bekend aziatisch land om dit soort onderdelen te kunnen maken, leuk framewerk wat in elkaar geschoven moet kunnen worden, benieuwd hoe dat zal gaan...
    20230420_172145.jpg

    Veel frames zitten alleen onderaan bij de kiel en bovenaan met een tijdelijk opvulstukje aan elkaar vast, en die laatste heeft, gezien de kleine oppervlakte, te vaak de neiging om los te laten. Om dit te voorkomen heb ik bovenlangs een dun tijdelijk stripje geplakt wat voldoende stevigheid geeft aan het frame om er wat meer mee te kunnen doen....

    20230415_172533.jpg

    En nu een bekentenis en alvast een waarschuwing vooraf, met de hand is dit geen doen om zo'n klomp eikenhout te schuren. Een schrik voor vele modelbouwers (kan ik mij voorstellen), maar ik gebruik toch wat gereedschap, niet echt bedoeld voor modelbouw.....

    20230420_165444.jpg

    Ik moet toegeven, het gaat eigenlijk best goed. Heel voorzichtig, met wat beleid, is het resultaat zeker niet verkeerd. Ik controleer vaak de lijn van de romp met een latje, en dan is het wel te doen. Het is nog steeds veel werk, maar ik zit me tenminste niet een lamme arm te schuren...
    Bij het verder vormgeven aan de romp kom ik erachter dat er toch hier en daar wat onzuiver de frames zijn geplaatst. Ik kan niet goed verklaren waarom. Ze zijn exact volgens tekening gemaakt, en toch lijken sommige frames net teveel af te wijken van z'n buurman... Ik zal vast iets fout gedaan hebben.... Het is echter geen zwaar punt. De frames zijn straks bijna niet meer zichtbaar omdat ze zowel aan binnen- als buitenkant worden beplankt. Om de lijn van de planken in vorm te krijgen moet hier en daar een kleine correctie plaatsvinden in de vorm van een extra dun latje die ik op de te diepe delen van de frames leg.... Ik moet zeggen, je ziet er na afwerking (bijna) niets meer van...

    20230416_170626.jpg
    20230416_175400.jpg

    Dit klusje gaat nog wel even duren....

    Kijkende naar wat toch naderbij gaat komen wordt het zolangzamerhand tijd om toch eens te gaan kijken naar welke houtsoorten ik ga gebruiken die heel wat meer zichtbaar zullen zijn, namelijk de beplanking.... En gezien de grootte van het model heb ik er ook wel aardig wat van nodig. De planken zijn zo'n beetje 5mm breed en 2 tot 5 mm dik Ook lijkt het mij mooi om de ene helft van de romp te 'kleuren' met de gebruikte houtsoorten. Nu heb ik verder geen kaas gegeten van houtsoorten anders dan die verkrijgbaar zijn bij de plaatselijke bouwmarkt, en hoor graag wat jullie mij hierin zouden kunnen adviseren... Ik weet dat peer een veel gebruikte houtsoort in de modelbouw is, maar wat zijn verdere geschikte toepassingen voor zo'n romp?
     
    Laatst bewerkt: 20 apr 2023
    JanZMC, P Voogt, TIMBERWOLF en 3 anderen vinden dit leuk.
  15. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.787
    Locatie:
    Ittervoort
    Ai, die set heb ik besteld. Ik was daar niet zo blij mee. De snijhoek is wat groot om ze als snijbeitels te gebruiken. Verder prima om het recht toe recht aan te doen.
    Deze set
    mes.jpg
    Gebruik ik bijna iedere dag voor van alles en nog wat. Zelfs om de planken op de romp pas te maken. Maar zeker om ornamenten te snijden ideaal.

    Tja en schuren met machines, die romp van jou met de hand is geen doen. En eerlijk gezegd, prima gelukt.
     
    Ronald Vis vindt dit leuk.
  16. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Stefan, heb zonet deze ook maar besteld, Beter het op de plank te hebben liggen dan het te missen :beer:
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  17. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.577
    Locatie:
    noord-holland
    :thumbsup::thumbsup:
     
    Ronald Vis vindt dit leuk.
  18. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    Al een behoorlijke romp aan het worden Ronald :thumbsup: een flink schip word hier ten toon gesteld :worship:
     
    Ronald Vis vindt dit leuk.
  19. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.787
    Locatie:
    Ittervoort
  20. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Dank je Stephan!
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina