Le Commerce de Marseille 1788 - 1801 scale 1:48 van Gerard Delacroix

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Ronald Vis, 13 jun 2021.

  1. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Proficiat met dit tijdrovend en volgens mij soms saai klusje. Vanaf nu wordt het fun.
    In elk geval heb je van deze klus iets moois gemaakt
     
    Ronald Vis vindt dit leuk.
  2. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.577
    Locatie:
    noord-holland
    :worship::worship:
     
    Ronald Vis vindt dit leuk.
  3. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.030
    Locatie:
    Woudrichem
    Ook van mijn kant proficiat met deze mijlpaal, Ronald. Wat een klus! De vormen komen nu in ieder geval al mooi tot uiting. KAn alleen nog maar mooier worden.
    Gr. Peter
     
    Ronald Vis vindt dit leuk.
  4. Erik B

    Erik B

    Lid geworden:
    4 okt 2021
    Berichten:
    536
    Locatie:
    Uden
    Precies! De aanhouder wint.. goed gedaan
     
    Ronald Vis vindt dit leuk.
  5. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Thuis
    Mooi gedaan Ronald. Tijdens Duizel gaf je al te kennen dat het taai "eentonig" werk is zoveel frames te maken maar het is je toch gelukt. :wave
     
    Ronald Vis vindt dit leuk.
  6. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Een knap stukje werk Ronald, dit ziet er heel mooi uit zo. :worship::worship:
     
    Ronald Vis vindt dit leuk.
  7. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.688
    Locatie:
    Werkendam
    Indrukwekkend. In werkelijkheid nog mooier dan de foto's.:bier:
     
    Stephan Kertész en Ronald Vis vinden dit leuk.
  8. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Dank voor de leuke reacties! Het voelde goed het laatste frame van het lijstje te schrappen
    En ben tot nu toe wel tevreden met het resultaat. Straks is er toch niets meer van te zien
     
    Mees Ippel en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  9. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hier een klein voorbeeld van de kwaliteit tekeningen...
    De bovenkant van dit 'sluitstuk' heb ik puur op basis van de tekening vormgegeven, daarna de achterkant de vorm van de kiel gegeven....
    20221012_185209.jpeg
    20221012_185301.jpeg
    20221012_185315.jpeg
     
    P Voogt, Jaques, janzwart en 7 anderen vinden dit leuk.
  10. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat laat niet alleen de kwaliteit de van de tekening zien Ronald, ook de kwaliteit van je spanten is dus duidelijk even goed als die van de tekening. :worship::worship:
     
    Ronald Vis vindt dit leuk.
  11. Erik B

    Erik B

    Lid geworden:
    4 okt 2021
    Berichten:
    536
    Locatie:
    Uden
    "Fits like a glove!" :beer:
     
    Ronald Vis vindt dit leuk.
  12. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Wederom een update..... Ik heb nu een deel van de achtersteven aangebracht, zie foto's....
    20221013_210430.jpg

    20221016_173839.jpg

    20221016_185518.jpg

    20221016_185541.jpg
     
    TIMBERWOLF, Jaques, Herby63 en 4 anderen vinden dit leuk.
  13. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Helaas, het fit niet meer als een glove...
    Bij het plaatsen van de horizontale delen paste het eerste deel niet goed, zie onder:
    20221015_204425.jpg
    Het lijkt erop dat de tekening niet klopt, naar achteren plaatsen leek ook geen optie want ik had de onderdelen precies conform tekening gemaakt, en de vorm van de ligger leek precies goed te liggen met de 'rabbit', de inkeping waar de planken in komen te vallen.Ik dacht, foutje, en maakte een nieuwe...
    20221016_115533.jpg
    Links de bestaande, rechts de 'gecorrigeerde'...
    Deze geplaatst, en de overige liggers ook geplaatst en gelijmd.
    Resultaat:
    20221016_154851.jpg
    Ik dacht, opgelost.... Vervolgens het verticale deel geplaatst:
    20221016_173256.jpg
    En hier kwam ik erachter dat de eerste ligger toch correct was, deze past niet goed op de verticale balk, maar ik dacht: ik ga daarvoor niet alles meer weghalen, de buitenkant kan ik goed vorm geven, alleen de binnenkant is niet helemaal correct. Ik kan dit later herstellen met opvulstukken, of er gaan planken overheen. Niet de moeite waard alles weer te slopen. Dit was fout nr 2. Wat ik niet opmerkte, of in ieder geval niet de gevolgen hiervan goed overzag, was dat de hier geplaatste staander te ver naar voren stond....
    20221016_185753.jpg
    Het scheelt 3 á 4 mm. Op deze foto is echter ook te zien dat de bovenste ligger correct is geplaatst op de kiel als je kijkt naar de inkeping hierin en de vorm van de ligger....
    Ik had alles gelijmd, het zat verder goed in elkaar, en dacht dat slopen en weer in elkaar zetten niet tot een beter resultaat zou leiden (dat maakte ik mij iig zelf wijs).
    Ik maakte de volgende fout, de volgende stap is het laatste frame passend maken op het geheel:
    20221016_185541.jpg

    Maar nu zit ik met een dilemma.... 3 á 4 mm is best veel kijkende naar wat er nog allemaal komen gaat. Wanneer ik dit wil herstellen moet ik, ervan uitgaande dat alles loshalen goed gaat, alles vernieuwen t/m de vervanging van het laatste frame. Ik weet echter niet exact waar ik fout ben gegaan, kijkende naar:
    deel.jpg
    Lijkt dat alles naar achteren plaatsen ook weer problemen geeft.....
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  14. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.030
    Locatie:
    Woudrichem
    Phoe …. Ronald. Een groot dilemma! De tekeningen zulken uitkomst moeten bieden. Met wat je schrijft: als die kloppen. Suc6.
    Gr. Peter
     
  15. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Dit zijn van die momenten om even een stap terug te gaan en het geheel te overzien met een kop koffie. Het is ook niet de makkelijkste klus, die eigenlijk goed moet zijn. Want ja, dit is het fundament van het hele schip. Ik weet inmiddels hoe groot jouw schip is, dus ook hoeveel werk. Inderdaad een dilemma zoals Peter zegt.
     
  16. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ik zit de denken aan het volgende..., zie onderstaande foto:
    20221017_105249.jpg
    Ik kan wellicht die drie á vier millimeter verwerken in de hierboven aangegeven 'steunen' om zo snel mogelijk weer op de dimensies te zitten waar de tekening van uit gaat en verdere impact te voorkomen.
    Voordat ik hier aan begin moet ik nog wel alle afmetingen controleren, want volgens de tekening is de bovenste ligger correct op maat tegen de kiel geplaatst, dus wellicht komt hier uit dat ik beter alles kan laten voor wat het is.
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  17. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Een lastig probleem Ronald, eerst eens goed nakijken met een verse blik, voordat je een beslissing neemt, want elke millimeter onderin verkeerd, werkt akelig hard door naar boven
     
  18. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ik heb het e.e.a. nader opgemeten adhv de tekeningen, en de afwijking is vermoed ik minder dan het lijkt. Ik ben van plan het als volgt op te lossen...
    Er moet nog een stuk framing geplaatst worden tussen het achterste frame en het achterdeel wat nu wat te ver naar voren staat. Met behulp van dit deel kan ik wat kracht uitoefenen op het achterdeel om hem zo op z'n plek te forceren. Om dat te doen moet ik eerst zorgen voor een stabiel frame die niet naar voren gedrukt kan worden..

    Conclusie: Ik ga eerst beginnen met, van voren naar achteren, de frames definitief op de kiel te plaatsen zodat er een stabiele basis ontstaat. Daarna druk ik de achterkant op z'n plek.
     
  19. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hoi Peter, daar heb je zeker gelijk in. 3 á 4 mm lijkt niet veel op een romp van ruim 130cm, maar je blijft er wel op doorbouwen en dan wordt de afwijking steeds groter... Ik hoop dat ik dit probleem met bovenstaande oplossing het hoofd kan bieden..
     
    Pingu57 en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  20. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ondertussen alle frames verwijderd en bezig met de voorbereidingen voor het bevestigen van de frames
    20221017_202015.jpg 20221017_202023.jpg
     
    Pingu57, freekt, P Voogt en 4 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina