Le Commerce de Marseille 1788 - 1801 scale 1:48 van Gerard Delacroix

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Ronald Vis, 13 jun 2021.

  1. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Helena Geertje
    Gefeliciteerd
     
    Ronald Vis en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  2. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    :feli::bier::bier::beer::beer:
     
    Ronald Vis vindt dit leuk.
  3. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    :feli::bier::bier: gefeliciteerd Ronald
     
    Ronald Vis vindt dit leuk.
  4. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.037
    Locatie:
    Brugge
    :feli::bier::bier: ook van mij gefeliciteerd Ronald
     
    Ronald Vis vindt dit leuk.
  5. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Thuis
    Van harte gefeliciteerd Ronald.
     
    Ronald Vis vindt dit leuk.
  6. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Dank allen voor de felicitaties! Op naar een volgend jaar met modelbouwplezier. :banana:...

    Ik heb nog niet heel veel te melden, behalve dat het schuren van de romp met machines wel handig is, maar zeker niet tot een goed eindresultaat leidt. De finishing touch blijft dus handwerk....
    Hierbij deel ik de romp in vier delen, namelijk boven en onder, en stuur- en bakboord... De onderkant is bijna klaar. Hier en daar moet ik nog iets bijwerken maar veruit het meeste is afgerond..

    20230507_190041.jpg

    20230507_190127.jpg

    Op de laatste foto is goed te zien dat ik hier en daar naast de kiel een frame heb moeten ophogen om goed aan te sluiten op de rabbit.. Wederom, weet niet wat ik fout gedaan heb, maar heb geen twijfel dat, wanneer de romp beplankt wordt, het een strakke romp wordt.
    Zover de update... De andere kant nog even langslopen waarna ik met de bovenkant kan beginnen
     
    Jan Walpot, robberdebop, P Voogt en 7 anderen vinden dit leuk.
  7. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Pffff alsof je een eiken kastje aan het schuren bent. Maar resultaat ziet er veelbelovend uit. Mijn respect voor het werk wat dit met zich meebrengt
     
    Ronald Vis vindt dit leuk.
  8. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Tijd voor weer een update waarbij ik niet veel progressie kan laten zien, heb tegenwoordig erg weinig tijd...
    Ik ben begonnen met de bovenkant te schuren. Om de romp tijdens de schuurwerkzaamheden wat te verstevigen heb ik een tijdelijk latje langs de buitenkant op de frames geplakt. Het is mijn idee om daarna eerst de binnenkant glad te schuren, de lat te verplaatsen naar de binnenkant en daarna de buitenkant te schuren, zie foto's...

    20230601_191258.jpg

    20230601_191305.jpg

    Ondertussen heb ik mijn verzameling gereedschappen weer uitgebreid, dit keer met een flinke zaagtafel. Natuurlijk voor diverse werkzaamheden, maar niet op de laatste plek het voorbereiden van fijnhout voor de modelbouw wat ik later op mijn byrnes verder kan verzagen...

    20230601_191236.jpg

    Wordt zolangzamerhand wel een beetje 'schipperen' met de ruimte in mijn hokje...
     
    P Voogt, Baker, Hansa en 8 anderen vinden dit leuk.
  9. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Thuis
    Mooie aanwinst die zaagtafel. Daar ga je veel plezier van beleven! :thumbsup:
     
    Ronald Vis vindt dit leuk.
  10. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    We zijn weer ruim twee maanden verder. Ik moet toegeven dat tijd en motivatie mij op dit moment ontbreekt om veel voortgang te maken.. Er moet nog steeds veel geschuurd worden, maar ik heb eerst iets anders gemaakt... Iets wat redelijk eenvoudig leek, maar natuurlijk weer een erg tegenviel... Ik heb geen idee hoe dit onderdeel heet, maar het betreft het deel wat bij de steven aan het hoofdframe (verlengde van de kiel) geplaatst wordt. Zie onder...
    20230605_203907.jpg

    20230613_124735.jpg
    Ik dacht, wanneer ik nu alles mooi precies langs het lijntje van het papier afwerk, kan het niet misgaan...
    20230614_113805.jpg
    Dus met een loep kan het niet misgaan...
    In het begin ging het wel goed, maar naarmate ik verder kwam werd het steeds lastiger om ze mooi aan te laten sluiten
    20230804_183712.jpg
    Toen, na enige pressie, alle stukken aan elkaar waren gelijmd moest het geheel nog op de juiste dikte gemaakt worden. Daarbij loopt het geheel van 10mm bij het hoofdframe geleidelijk af richting de voorkant naar 7mm.
    Ik heb hierbij een reeds bewezen methode toegepast, namelijk de frees :)
    Aan elke zijkant moet er dus 0 tot 1,5mm eraf. Hiervoor heb ik twee stukjes vlak MDF gebruikt, en met mijn byrnes-zaag keurig een latje van 1,5mm en 3mm dik gezaagd. Eerst het latje van 1,5mm aan één kant tussen de twee MDF-plankjes gelegd, toen de ene kant gefreesd, vervolgens latje van 3mm ertussen en de andere kant gefreesd. Ging goed, maar was wel een oplettend werkje aangezien ik alles los op elkaar had gelegd en met de hand alles op z'n plaats heb gehouden.
    20230806_192831.jpg

    20230806_193204.jpg
    Op onderstaande foto staat het eindresultaat..
    20230806_203859.jpg
    En ook hier weer, ondanks alle voorbereiding, is het resultaat ver van optimaal... In het begin (linkerkant) ging het goed en sluit de stukken mooi op elkaar aan. Naarmate je verder naar rechts gaat zie je dat de naden groter worden (naden zijn zichtbaar doordat ze zijn gevuld met houtlijm). Wat ook een te grote uitdaging voor mij bleek waren de twee uitsparingen. Op de eerste foto zie je hoe ze eruit moeten komen te zien. Door het harde eikenhout en de toch wel smalle uitsparingen zijn ze niet echt mooi geworden. Ook de randen zijn niet mooi strak afgewerkt. De ruwe structuur van het hout speelt hier ook een rol in.
    In totaal ben ik hier vele avonden mee bezig geweest. En als ik heel eerlijk ben, ik heb op dit moment te weinig motivatie om een nieuwe te maken..
    Hieronder nog een foto waarbij het geheel los tegen de romp aan is gezet.
    20230807_203028.jpg

    Nog een vraag op dit punt.. Zijn er voor- of nadelen wanneer ik nu al dit deel vast op de romp maak? Zo nee, ik had het idee om vanuit de binnenkant schroeven te gebruiken om dit deel strak tegen het frame aan te trekken. Dit is niet alleen een voordeel bij het lijmen, maar het lijkt mij dat dit ook constructief sterker is voor zo'n uitstekend onderdeel.. Wat is jullie mening?

    Ik heb nu het plan om verder te gaan met de achtersteven. Hoop daar iets van te kunnen laten zien op 30 september in Amsterdam..
    Dit was het weer voor nu, tot de volgende update!
     
    Pingu57, robberdebop, Jan Walpot en 8 anderen vinden dit leuk.
  11. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Mooi je werk weer te zien. Ja dat gedeelte is van veel onderdeeltjes gemaakt. Volgens mij noemen ze dat gewoon het galjoen. Kan me vergissen.

    Ik zou het al vastzetten als je het grove schuurwerk klaar hebt. En niet met schroeven maar met houten pennen. Maar dat is mijn idee.
     
    P Voogt en Ronald Vis vinden dit leuk.
  12. Erik B

    Erik B

    Lid geworden:
    4 okt 2021
    Berichten:
    536
    Locatie:
    Uden
    Ik vindt het er best goed uit zien Ronald! Persoonlijk hou ik wel van wat ruwer nadenwerk.
     
    Ronald Vis vindt dit leuk.
  13. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.037
    Locatie:
    Brugge
    Niet zo kritisch voor jezelf, Ronald, het is een plaatje die galjoenscheg.
     
    Ronald Vis vindt dit leuk.
  14. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Thuis
    Ik snap je kritiek op je eigen werk best wel, het is ook een goede eigenschap van een modelbouwer, maar voor mij als kijker ziet het er echt wel mooi uit.
     
    Ronald Vis vindt dit leuk.
  15. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Ik sluit me bij voorgaande sprekers aan, het ziet er hartstikke goed uit, knap gemaakt hoor Ronald :wave
     
    Ronald Vis vindt dit leuk.
  16. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.688
    Locatie:
    Werkendam
    Houten pennen met constructielijm?
     
    Ronald Vis en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  17. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.029
    Locatie:
    Woudrichem
    Als ik de complexiteit van dat deel zie, dan zeg ik alleen maar : chapeau! Maar kan jou kritische blik wel begrijpen. Even laten rusten en dan nog eens bezien. Maar met de ervaring die je nu op hebt gedaan weet je waar het minder ging.
    Ook al maak je een nieuwe, neem dit deel mee naar A’dam. Dan kunnen wij er ook eens kritisch naar kijken …… ;)
    Gr. Peter
     
    Ronald Vis en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  18. robberdebop

    robberdebop

    Lid geworden:
    8 feb 2016
    Berichten:
    355
    Locatie:
    Nederland
    naar mijn mening is het bijzonder mooi en wel heel erg strak! Misschien té strak? In het echt zit er meer ruimte in en sluit alles niet naadloos op elkaar nietwaar?

    Complementen voor deze geweldige bouw! Heb alles nog eens doorgelezen vanaf bladzijde 1 waarin je stelt een ultiem model te bouwen. Nou, dat gaat tot op heden bizar goed.:wave

    Nog even aanvullend; als je geen naadjes ziet had je het ook uit 1 stuk eiken kunnen maken.
     
    Laatst bewerkt: 10 aug 2023
    Ronald Vis vindt dit leuk.
  19. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Allen hartelijk dank voor alle positieve noten en advies! Met mijn kritische blik op het resultaat probeer ik mij op het juiste pad te houden ;-)

    Het 'galjoen' zit ondertussen vast, samen met nog een balkenrij onder de kiel (fotos volgen nog). Nu bezig met afwerken.
    Daarna ga ik conform jullie advies een aantal houten pennen aanbrengen om de constructie wat steviger te maken...

    Wat ik nog wilde zeggen...
    Ik ben geen heel actief lid op dit forum. Ik verzuim regelmatig jullie prachtige projecten te volgen... Dit is niet bewust en niet omdat ik geen interesse heb. Mijn leven is de laatste tijd erg 'vol' waardoor ook mijn eigen project traag verloopt.
    Wanneer ik iets aan dit verslag toe voeg waardeer ik jullie reacties zeer, zo zeer zelfs dat het mij helpt de motivatie op te brengen weer door te gaan :)
    Ik kijk erg uit naar 30 september en velen van jullie daar weer te kunnen begroeten. Denk nog vaak met plezier terug aan de beurs van vorig jaar
     

Deel Deze Pagina