Wat betreft de zender.. de onderkant van de zender is 1 gesloten plastic bak. Ik leg 'm natuurlijk niet in een plas, maar hij kan drijven in water als ik dat zou willen. Ik begrijp dat je daar wel voorzichtig mee moet zijn, maar ik ben wel pragmatisch. Het is gewoon electronica en ik houdt m'n zender echt wel goed in de gaten hoor

.. het is niet m'n schoonmoeder ofzo
@Berto: ik zat ook in die richting te denken.. misschien wel.. heb nu m'n brevet dus kan elders gaan vliegen
Dan.. ik had nog geen foto's geplaatst van 'the finished product'.. geen echt mooi daglicht vandaag, dus ook nog geen mooie foto's, maar iets is beter dan niets toch.. let wel: hij is dus nog niet klaar, het interieur moet nog heel veel aan gebeuren (meneer piloot zal ook wel een zetel willen, bijvoorbeeld), er komen nog een paar kleine stripings op de zijkant, de deurtjes moet ik er aan de buitenkant nog optekenen, er moet nog een registratie op, enzovoort. De ramen moet ik her en der nog wat schuren en polijsten om superlijm eraf te krijgen.
We beginnen met het 'lelijkste' gedeelte, de gevreesde kap inclusief groot gat voor ontluchting en gloeiplug en het beruchte 'naaldgat'. Die kan niet kleiner, anders kun je de kap uberhaupt er niet opkrijgen. Wat hier wel goed te zien is, is dat het Savelkouls toch 'best aardig' gelukt is de juiste kleur te krijgen
Het hele geval in elkaar:
Voor de vleugels en de verlichting heb ik van triplex kleine bakjes gemaakt, waar ik multiplex stekkertjes verzonken heb gemonteerd in de vleugel
En in de romp heb ik een opvangbakje gemaakt voor de draden.. als hij dus in elkaar geschroefd zit, zie je geen draden in het interieur:
De stekkertjes moet ik nog wel verder afwerken, ik wil er met triplex een 'handvatje' aan maken.
Voor het landingsgestel en de wingstruts, moest je ABS kapjes uitknippen en deze met epoxy+microballoons opvullen en afvijlen zodat ze op de romp aansluiten.. zie hier het resultaat:
Wat ik nu ook geleerd heb, is dat je je toestel ook moet uitzuigen van binnen.. wat je achter de voorruit op het randje ziet zitten, is zaagsel wat uit de kist zelf komt.. moet dus nog weer weggehaald worden, maar is wel een rotplek om te komen met schoonmaken.
Als laatste de trotse bouwer met zijn eerste kindje:
Ik moet zeggen; ik zie er een hoop dingen aan waar ik niet tevreden over ben, als in, ik weet dat dat beter kan en dat ik dat inmiddels ook beter kan. Toch ben ik er blij mee, voor een eerste toestel is er denk ik niets mis mee, ik heb al bouwende een hoop geleerd, met name dat goed gereedschap echt van belang is. Al bouwende heb ik een hoop gereedschap aangeschaft waarvan ik dacht 'als ik dit eerder had gehad, had ik <vul> beter kunnen doen'.
Een van die punten is de discussie glassen of oracover. Ik weet nu 100% zeker dat ik een volgend toestel ga glassen. De combinatie van sommige onderdelen spuiten en sommige met oracover doen, werkt gewoon niet. Je krijgt dan onherroepelijk randen en naden op plekken waar je ze niet wil en 100% matchende kleur en glans, gaat gewoon niet lukken. De achterruit bij deze Cessna met name, was veel mooier en vloeiender geworden als ik het hele toestel geglast en gespoten had. Hoewel het spuitwerk nu nog te wensen overlaat, heb ik er wel van geleerd en denk ik dat ik nu wel een toestel geheel kan spuiten zonder dat ik het tot 3 keer toe helemaal kaal moet schuren.. geduld is met name van belang.