Leidspindel EMCO Compact 8

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Mallegat, 27 sep 2020.

  1. Mallegat

    Mallegat

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    471
    Locatie:
    Zuidholland
    Dag Henk,

    Bedankt voor de complimenten en het bijvoegen van het artikel over de Compact 8!
    De machine die ik heb is een echte Oostenrijker, met een voor mij bijzondere geschiedenis.

    Die begon toen ik in 1979 stage liep in de lijnwerkplaats van de NS.
    Daar was een medewerker die zo'n Compact 8 gekocht had. Voor mij onbetaalbaar maar mijn belangstelling was gewekt.
    Eigenlijk al eerder op de MTS, waar we op een andere machine twee draaioefeningen moesten doen. Meer was er niet in de opleiding elektrotechniek.
    In de ramsj bij De Slegte een boek gekocht "Metaaldraaien voor Amateurs"en dat zo ongeveer stukgelezen.

    Een oom van me begon in 1979 met experimenten op het gebied van thermodynamica en had daar een draaibankje en een freesmachine voor nodig.
    Samen met hem ben ik toen bij de importeur van EMCO in Utrecht geweest om machines te bekijken en uiteindelijk werden dat de Compact8 en de FB2, beide van EMCO.
    Hem in januari 1980 geholpen bij ontkratten, schoonmaken en opstellen van de machines.
    In de loop der jaren weleens wat gedaan met die machines maar door budget- en ruimtegebrek nooit eigen spul bezeten.
    Toen mijn oom in 2016 helaas overleed heb ik zijn machines geërfd.

    Intussen heb ik al heel wat uurtjes doorgebracht met beide.
    Voor de draaibank een onafhankelijke vierklauw m.b.v. een tussenflens passend gemaakt. Daarbij was de conus van de spilneus wel een dingetje; want hoe maak je nu een gat met de juiste diameter en hellingshoek? Dat eerst voor elkaar gekregen door een opspanplaat te maken (die zat er niet[meer] bij.
    Ook een vaste bril van een HBM-bank passend gemaakt op het EMCO-bed (een lopende zat bij de bank).
    Verder een spantanghouder voor ER-25 tangen gemaakt en pas geleden een handslinger (100rpm is knap snel als je schroefdraad snijdt).
    Verder allerlei knutsels en frutsels en natuurlijk de lagerblokjes.
    Het met de machines bezig zijn is voor mij de lol.

    Groet,
    Hans
     
    Potter en willum vinden dit leuk.
  2. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Bij mijn draaibank 125omw/min.
    De hand aandrijving is vooral ideaal, als je draad moet snijden in een potgat.
    Door het stoten van de binnen draadsnijbeitel tegen de bodem voel je precies hoe ver je kan gaan.
    Ik heb dit gebruikt bij het snijden van de houder voor de ketel druk opnemer, inwendig 1/4" NPT, 18TPI, tov 1/4" BSP, 19TPI.
    Ik wens je veel succes met je aanpassing en vele uren van draaibank plezier.
    Groet. Henk.
     
    Laatst bewerkt: 22 aug 2021
    Potter vindt dit leuk.
  3. Mallegat

    Mallegat

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    471
    Locatie:
    Zuidholland
    Welbedankt!
     
  4. Mallegat

    Mallegat

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    471
    Locatie:
    Zuidholland
    Bij toeval kwam ik dit tegen:
    https://www.model-engineer.co.uk/forums/postings.asp?th=74854
    Ook een probleem met de leidspindellagers.
    Het blijkt een materiaal probleem te zijn.
    ZAMAC is een legering waarin zink zit en zink kent een verschijnsel dat zinkpest heet.
    Dat verklaart hoogstwaarschijnlijk de barsten / scheuren die ik in één van mijn lagerblokjes zag.
     
    willum vindt dit leuk.
  5. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.633
    Locatie:
    noord-limburg
    Zinkpest

    ZAMAC is een legering waarin zink zit
    en zink kent een verschijnsel dat zinkpest heet.

    Zamak heeft als hoofdbestanddeel zink.

    De legering bestaat globaal uit,
    Zink, Aluminium, MAgnesium, Koper.
    De beginletters zijn samen de legeringsnaam "ZAMAK".

    Zinkpest bij zamak is een oud probleem.
    Zinkpest komt van binnenuit het metaal.
    Zinkpest is niet te stoppen.
    Het rot gewoon verder.
    Het is een fout in de samenstelling van het mengsel de legering.

    Zamak wordt veel gebruikt voor fijn gedetailleerd gietwerk.
    Het uiterlijk van fris zamak lijkt op aluminium.
    Is zamak op leeftijd wordt het grouwgrijs.
    Dit grouwgrijs is oxidatie van het zamak.
    De oxidatie is ook een beschermlaag, het sluit de onderliggende laag redelijk goed af.
    Zamak heeft een vrij lage smelttemperatuur.

    Begint een zamak onderdeel te rotten, vervang het.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    Potter vindt dit leuk.
  6. Mallegat

    Mallegat

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    471
    Locatie:
    Zuidholland
    Bedankt voor de toelichting!
     
  7. Gep Engler

    Gep Engler

    Lid geworden:
    30 nov 2021
    Berichten:
    1
    Locatie:
    2625gt
    Toen ik onlangs eens op Internet zocht naar mijn naam, kwam ik (dus eigenlijk toevallig) dit draadje tegen.
    Op 21 januari 2021 schreef “Mallegat” hier:
    “De mogelijkheid van de handzwengel op de hoofdspil is me bekend. De heer Gep Engler heeft daar een paar foto's van op zijn site geplaatst.“
    Dus voel ik (Gep Engler) me aangesproken, en zojuist heb ik mij aangemeld op dit forum. Daarom voor de volledigheid, hier staan die foto’s plus een zeer korte beschrijving:
    http://home.kpn.nl/gep2/Sub-pagina's/hulpstukken.htm

    Een extra mogelijkheid van mijn versie is dat er, in plaats van de slinger, eventueel de wisselwielen van de machine kunnen worden gemonteerd voor het maken van verdelingen (maar het daarvoor nodige “palletje” heb ik nog altijd niet gemaakt).

    Die Emcomat7 van mij is een “oude oom” van de Compact8.

    Het laagste toerental bij mij is 65 RPM en dat is wat mij betreft vaak nog véél te snel bij het snijden van grove schroefdraad.
    Met vriendelijke groet,
    Gep Engler
     
    Potter vindt dit leuk.
  8. Mallegat

    Mallegat

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    471
    Locatie:
    Zuidholland
    Ha, ha, de wereld is zo groot niet:bye:
    Goed voorbeeld doet goed volgen.
    Stoompomp berichtte op dit forum ook dat hij een handzwengel gemaakt had en dat bracht me op het idee hier te vermelden dat de heer Engler ook een slinger gemaakt had.
    Handig hulpattribuut!
     
    Potter vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina