Leidspindel EMCO Compact 8

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Mallegat, 27 sep 2020.

  1. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    852
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Goedemorgen, over de rem, de oplossing in deze is een schakelaar aan de rem, en die een relais laten bedienen.
    Als in, rem bedienen, relais valt af, en blijft afgevallen, tot er een reset komt waardoor de draaibank weer kan opstarten.
    Die reset kan je net zo mooi maken als je zelf wilt, ik zou de reset pas doen wanneer de hoofdbediening weer uit staat.
    Zodat je nooit per ongeluk de bank kan starten.
     
  2. Mallegat

    Mallegat

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    471
    Locatie:
    Zuidholland
    Ook Henk bedankt voor de foto!
    Ik heb intussen eens goed in het aandrijfcompartiment van mijn Compact8 gekeken.
    Het blijkt dat, zonder forse aanpassingen van de behuizing, er geen ruimte is voor de door mij gedachte remconstructie.
    Dat idee laat ik daardoor maar varen.
    De handslinger is dus de oplossing.
    Wel grappig dat ik ook met een stuk 1/2" pijp in mijn handen stond, met het idee die af te draaien op de inwendige mat van de hoofdspil, in mijn geval 20mm.
     
  3. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Hoi,


    Hoe heb jij uiteindelijk die splitmoeren vervangen? Ik ben ook aan de beurt, ze komen binnenkort binnen :).
     
  4. Mallegat

    Mallegat

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    471
    Locatie:
    Zuidholland
    Ik heb de achterkant van de slotplaat bereikbaar gemaakt door het rechter lagerhuis van de leidspindel weg te halen.Eerst de instelmoer van de leidspindel eraf, toen de 2 bouten van het lagerblok eruit gedraaid en tenslotte het lagerblok van de leidspindel af geschoven. Bij mij ging dat niet echt soepel en voorzichtig licht tikken met een kunststof hamertje hielp.
    Als dat gebeurd is kan je het support ver genoeg naar rechts bewegen om het slotmoer mechanisme bereikbaar te maken. Het support kan op de machine blijven zitten.
    Wel de leidspindel in de gaten houden want die kan blijven haken achter de onderste helft van de slotmoer.
    Toen het support zowat aan het einde was heb ik de leidspindel een stuk naar links geschoven. Wel eerst de schaar van de wisselwielen verstellen zodat je de wisselwielen kan lossen van het tandwiel op de leidspindel. Dat is makkelijker bij het later terug schuiven van de leidspindel.
    Daarna het support verder naar rechts gedraaid totdat het rondsel uit de tandheugel liep. Het support was toen nog niet ver genoeg naar rechts opgeschoven, dus het laatste stuk voorzichtig handmatig naar rechts geduwd. Net zover totdat het mogelijk werd de splitmoer geleidingen los te halen. Het support blijft dan netjes in de bedgeleidingen.
    Geleidingen en de splitmoer verwijderen en de alles schoonmaken.
    Dan de linker geleidestrip van de slotmoer weer monteren (niet helemaal vast zetten).
    Daarna de nieuw splitmoer erin zetten en weer opsluiten met de rechter geleidestrip.
    Nu door duwen tegen de rechter geleidestrip de linker naar links drukken en de beide bouten ervan licht vastzetten. Dan de rechter geleidestrip licht vast zetten
    Kijken of de bediening van de splitmoer goed werkt en als dat zo is het support voorzichtig met de hand naar links schuiven tot het rondsel weer in de tandheugel grijpt.
    Dan de leidspindel terug schuiven en het rechter lagerblok weer monteren. Opletten dat de leidspindel niet zwaar gaat draaien door scheef monteren van het lagerblok.
    Dan de stelmoer weer op de leidspindel zetten en de axiale speling stellen.
    Daarna de splitmoer sluiten en controleren of dat soepel gaat. Ik had hem op een gegeven moment gesloten en toen de bouten van beide geleidingen iets gelost en daarna de splitmoerhendel nog wat naar beneden geduwd zodat de splitmoer goed sluitend in de schroefdraad van de leidspindel greep. In die stand eerst de linker geleider vastgezet. Daarna de rechter geleider iets vast gezet en vervolgens met de stelschroef (achter de splitmoer hendel aan de voorkant van de slotplaat) de splitmoergeleiding fijn afgesteld. Daarna nogmaals een aantal keren geopend en gesloten; dat ging soepel.
    Als laatste bij gesloten splitmoer met de stelschroef aan de onderkant van de slotplaat de neerwaartse slag van de splitmoerhendel begrensd.
    Voor de montage alles gesmeerd met kogellagervet.

    NB
    Vervangen van de splitmoer heeft mijn probleem niet helemaal opgelost: de leidspindel wordt bij sluiten splitmoer nog steeds iets omhoog geduwd.
    Kun je me zeggen of de leidspindel bij jouw machine ook omhoog dan wel omlaag beweegt als je de splitmoer sluit?
     
    Potter vindt dit leuk.
  5. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Hoi,

    Bedankt voor je uitgebreide beschrijving, ik weet nog niet hoe dit bij mij uitpakt omdat ik de bank gekocht heb met een ontbrekende splitmoer......
    Ik moet dus even wachten tot ik hem binnen heb. wel zag ik bij de verkoper van mijn bank dat zijn "nieuwe" Emco 8.6 ook aan de spindel trok bij het sluiten van de moer.

    Ik hoop dus dat ik hem mooi uitgelijnd krijg.

    Verder bleek de "Querspindelträger" van het dwarssupport gebroken te zijn, dus ook die wordt vervangen.
     
    Potter vindt dit leuk.
  6. Mallegat

    Mallegat

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    471
    Locatie:
    Zuidholland
    Graag gedaan.
    Ik ben benieuwd naar jouw eindresultaat en hoor het graag van je.
    Dat bij die 8.6 ook aan de spindel getrokken wordt doet me vermoeden dat het kennelijk zo hoort.
    Wel vreemd......
     
    Potter vindt dit leuk.
  7. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Het lijkt mij niet zo te horen. Maar ik moet het even afwachten. Als ik het ook heb ga ik natuurlijk wel kijken of het nog te verbeteren valt. Ik wil namlijk de leispindel gebruiken om met een extra handwiel mooi langs te kunnen draaien. Volgens mij kun je de spindel zelf ook in de hoogte verstellen maar dat weet ik niet zeker als deze niet lekker uitkomt ga ik daar ook naar zoeken eventueel maak ik 2 nieuwe lagerblokjes waarbij de uitlijning wel goed uitkomt.
     
    Laatst bewerkt: 9 feb 2021
    Potter vindt dit leuk.
  8. Mallegat

    Mallegat

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    471
    Locatie:
    Zuidholland
    Er zit iets ruimte in de bevestiging van de lagerblokken, maar bij mij was dat onvoldoende.
    Ik ben benieuwd naar jouw bevindingen.
     
    Potter vindt dit leuk.
  9. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Naar vooren kun je ook een vulplaatje gebruiken als de hoogte niet te stellen is moet er maar een nieuw lagerblokje komen :-(
    Ik denk dat ik er dan een stelsleufje in maak om hem in de hoogte te kunnen stellen. naar vooren moet met een vulplaatje of door er een stukje af te freezen.
     
    Potter vindt dit leuk.
  10. Mallegat

    Mallegat

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    471
    Locatie:
    Zuidholland
    Dat lijkt een goede oplossing te zijn.
    Als je wilt, post dan hier je bevindingen etc., ik ben zeer geínteresseerd.
     
  11. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Ik heb hem vanavond gemonteerd zonder problemen, uitlijning is ook in orde. zit er soms veel vuil in je schroefdraad van de spindel? En heb je de plaatjes goed in het groefje van de moer zitten en niet er achter?
     
    Laatst bewerkt: 12 feb 2021
    Potter vindt dit leuk.
  12. Mallegat

    Mallegat

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    471
    Locatie:
    Zuidholland
    Er zit geen vuil in de schroefdraad,
    Wat het dan wel is?
    Geen idee.
     
    Potter vindt dit leuk.
  13. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Heb je foto's?
     
    Potter vindt dit leuk.
  14. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Ik heb je een PB gestuurd.
     
  15. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Potter vind alles leuk krijg ik de indruk :)
     
  16. Potter

    Potter

    Lid geworden:
    30 apr 2015
    Berichten:
    20
    ik waardeer alle inbreng en dat doe ik op deze manier.
     
    verfbrander en willum vinden dit leuk.
  17. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Groot gelijk :thumbsup:
     
  18. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.633
    Locatie:
    noord-limburg
    ik waardeer alle inbreng
    en dat doe ik op deze manier.

    Mijn dank voor je niet aflatende belangstelling Potter.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    Potter en verfbrander vinden dit leuk.
  19. Mallegat

    Mallegat

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    471
    Locatie:
    Zuidholland
    Na lang geen gelegenheid te hebben gehad, heb ik onlangs het spindelprobleem weer opgepakt.
    Uiteindelijk besloten nieuwe lagerblokjes voor de leidspindel te maken.
    Na veel meten en nog eens meten kwam ik tot de conclusie dat de spindel 0,4mm meer richting het bed moest ten opzichte van de huidige positie.
    Door deze horizontale verschuiving zou de uitlijning t.o.v. de splitmoer beter worden en daardoor zou het omhoog geduwd worden van de spindel, bij het sluiten van de splitmoer, sterk moeten verminderen
    Niet veel, 0,4mm, maar het zou voldoende moeten zijn.
    De bestaande lagerblokjes af frezen had gekund maar dan was ik de originele delen kwijt en dat wilde ik niet. Daarnaast was het lagerblokje aan de kant van de vaste kop gescheurd zodat vervangen me ook daardoor beter leek.
    Overigens vond ik het bijzonder dat de originele lagerblokjes van een of ander spuitgietmateriaal (zamac?) gemaakt zijn. Dat had ik niet gedacht bij een Emco.

    Bij Sauerbier een stuk geschikt RG-7 lagerbrons gekocht. Snelle levering!

    Na zorgvuldig opmeten van de bestaande blokjes een schets van de nieuwe gemaakt en eerst een nieuw blokje voor de kant van de losse kop gemaakt.
    Dat lukte prima, ook qua passing van de spindel in het asgat. Geboord met 7,7mm en handmatig geruimd tot 8mm.
    Daarna het lagerblokje voor op de linkerkant van de machine gemaakt. Hierbij had ik me bijna vergist in de maatvoering van de bevestigingsgaten omdat mijn schets spiegelbeeldig was. Dom, dom, dom, maar ik had het net op tijd in de gaten.
    In dit blokje een miniem kamertje in het asgat uitgedraaid. Dat zit ook zo in het origineel. De as loopt daardoor op twee punten in het blokje ipv over de hele lengte van het asgat.
    Een dergelijk kamertje zit niet in het andere lagerblokje; de as heeft daar over een deel een iets kleinere diameter, zodat hij ook daarin op twee punten loopt.
    Natuurlijk ook de kanaaltjes voor de vetsmering niet vergeten.
    Na montage van het blokje aan de kant van de vaste kop bleek dat het werk niet voor niets was, ondanks de geringe wijziging van 0,4mm.
    De zaak loopt redelijk goed en het probleem waar ik een oplossing voor zocht is verholpen.
     
    Potter, willum, Stoompomp en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  20. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    EMCO is van origine een machine uit Oostenrijk.
    Maar jaren geleden hebben zij de productie verplaatst naar China.
    Overigens, dit is ook van toepassing op vele merken van kleine draaibanken.
    Onder de diverse merken is de fabrikant eigenlijk uit China.
    Ik heb een vertaald .pdf document bijgevoegd, waarop in pag. 2, in geel aangegeven, precies je aangehaalde probleem staat.
    Blijft wel, mijn eerdere complimenten, dat je de beslissing hebt genomen om een modificatie, aanpassing hebt aangedurfd en uitgevoerd.
    Complimenten. Henk
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Potter vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina