Lelievlet

ik zit bij Vita Nova in schagen......
Tussen Alkmaar en Den helder in:p
RA 23 :P Admiraliteit haaks gronden :D dat was hem ;)

Laatst bewerkt:
Martijn ,

Ga je de Lelie met nummer nog in het zeil zetten??

Afdrukken in spiegelschrift op T-shit transferpapier en dan op je zeil strijken.
dat maakt het wel af.

groetjes en succes met lakken, Brandaris

Waarschijnlijk ga ik het zeilnummer nog in het zeil zetten. Gisteren heb ik de hele boot glad geschuurd, moet nog 1 keer gedaan worden met korrel 120. Dan kan ik al bijna het luik gaan maken + de boot lakken..... daar komt het probleem, hebben ze me veranderd van boot, zit ik nu bij rood ipv oranje en bij zeilnr. 1367 ipv nr. 1498.

Als jij het naar je zin heb gehad op de 1498 dan hou je het daarop toch.
Ik ben ook een boot aan het bouwen waar ik op gevaren heb maar de orginele 1:1 is verkocht naar Panama.
Maar ik heb fijne herinneringen als ik nu naar mijn model kijk zo simpel kan het leven zijn.

Brandaris

Dan denk ik dat ik het gewoon op de oranje 1498 houd. Daar heb ik dan ca. de helft van mijn ZV-"carriere" gezeten en veel lol gehad. En als ik het ergens anders leuker vind dan kan overschilderen altijd nog.

Succes met je laatste lootjes van romp:)

Inderdaad LOOD, er moet ook nog een kielballast onder, maar ik weet nog niet wat ik ga doen, gieten of lijmen, gieten heeft wel zo z'n voordelen, geen plamuur nodig en weinig schuren maar is wel weer gevaarlijk met dampen enzo. Lijmen kan ook maar dan moet ik nog een loden plaat hebben + het is veel plamuurwerk. Waar kan je (goedkoop) lood vandaan halan? Want bij de muco-modelbouw was het iets van 15 euro voor een kilo, en dat vind ik een beetje veel voor wat metaalkorrels.....

Laatst bewerkt:
ijzerhandel?

Giebels techniek Hoofddorp
Graftermeerstraat 34
2131 AC Hoofddorp
Fax: 023-5621611

Bij zo'n soort zaak heb ik +- 3 kilo voor 12 euro gekocht.

Trouwens, het viel mijn mee hoeveel werk mijn kiel was, ik heb er een paar dag aan gewerkt...

Laatst bewerkt:
Daar ben ik weer,
Ik heb wat testjes gedaan met m'n vlet, en wat blijkt, als je hem neerlegt (romp+top vd mast raken de grond, kiel hangt in de lucht) dan is'ie zelfoprichtend! Daar was ik wel blij mee, want dan heb je alleen nog maar lood nodig om de windkracht te overwinnen. Dus misschien kan ik al een testvaart maken zonder een kiel eronder.

Verder heb ik de schootvoering verbeterd, eerst was het gemaakt van ongeveer 1,5mm dik gedraaid touw. Als er een beetje kracht op het zeil kwam dan liep de hele doorvoer vast door de weerstand van het touw. Ik heb het vervangen door vislijn (7,3kg breeksterkte).

M'n fokje is ook af (moet nog wel een nesteloogje in), ben nu bezig met de fokkeboom, die is gemaakt van een breinaald van m'n moeder :evil: .

Zelf oprichtend? Daar wil ik wel filmpje van zien:D

En een brijnaald van je moeder wat is daar mis mee?:p

Ik was erg benieuwd naar hoe dat zit met de zeilbesturings systeem. En daar mee wil ik weten hoe het werkt en hoe het er uit ziet:P
En of er een 3 kanaals bediening voldoende voor is?

ben nu bezig met de fokkeboom, die is gemaakt van een breinaald van m'n moeder :evil: .[/QUOTE]
Hoi Martijn,
moeders niet blij met jou kan ze geen sokken meer breien voor je Sinterklaas
hoe moet dat dalijk als je van de winter aan de plas aan het zeilen ben ???
Dan heb je wel kouwe poten hoor !!!

waar blijven de foto's??

groeten, Brandaris

Zelfoprichtend is misschien het verkeerde woord, maar als de kiel schuin boven water komt (45 graden) dan trekt de kiel de boot wel weer recht.

Als zeilbesturingssysteem heb ik een sterke servo (ik dacht BMS-620 van conrad) met een verfroerstokje erop als servo-arm. In dat stokje zit een gat waarin 2 schoten zitten (beiden in 1 gat, ik moet de positie van de gaten nog finetunen). Deze 2 schoten gaan naar de zeilen. De dekdoorvoer heb ik gemaakt van een aluminium buisje.

Foto's komen nog wel, morgen/overmorgen misschien.

Hij heeft nog niet gevaren, dus over de oprichtheid op het water kan ik (nog) niets zeggen.

Laatst bewerkt:
De foto's !

zeilverstelling1.jpg

Hier kan je goed zien hoe ik de zeilverstelling heb uitgevoerd!

zeilverstelling2.jpg

En er was een fokje!

zeilverstelling3.jpg

En er was een fokkeboom!

En er was een mooie lelievlet!

Je bent lekker bezig. Als ik die mast zo zie zal de verstaging wel niet nodig zijn...

Officieel horen er op de basic jolle ook geen verstagingen, maar het leek mij wel handig met m'n dunne ALU mastje. Maar het ziet er wel leuk uit!

Ludo

Een lelie vlet heeft wel stagen! en ook een houten mast en giek.
Ik denk dat hij het principe van een lelievlet aan houdt maar ook wat van een Jolle meegeeft:confused::confused:

Dat doe ik ook, kijk maar naar het allereerste bericht van dit bouwverslag.

Ik heb trouwens het visdraad van de stagen veranderd in vliegerdraad. Het visdraad was te glad om in te knopen en het rekte te veel.

Laatst bewerkt:
@Koen, wel goed lezen... Ik had het over mijn Basic Jolle... Ik bedoel ook niet dat een lelievlet geen stagen heeft, maar dat het hier niet echt nodig is. Ik heb namelijk de ervaring dat stagen alleen extra werk met zich meebrengt als je de mast erop en eraf haalt...

Ik heb er trouwens niks op tegen dat je er stagen opzet hoor...:wink:

Het viel me gewoon op.

Ludo

Ik had bij jouw Basic Jolle op 24-8 gezien dat het met bowdenkabels veel werk was om je boot op te tuigen. Bij mijn boot heb ik voor het spannen van de zijstagen stukjes ketting van een fiets gebruikt (een stukje metaal met 2 gaatjes erin). Met zoiets kan je hetzelfde doen als bij een scheerlijn van een tent. Voor de voorstag heb ik ongeveer hetzelfde scheerlijnsysteem, maar ipv een stukje metaal gewoon een mastworp om de voorstag. Dit houdt voortreffelijk, maar het is lastiger om strak te trekken dan een stukje metaal.

Back