Lelievlet

Fotoshootvlet2.jpg

Beetje wazig.....

Fotoshootvlet3.jpg

Te lui om hem weer recht te zetten....

Fotoshootvlet4.jpg

Mastkoker

Fotoshootvlet1.jpg

Achteraanzicht

Fotoshootvlet5.jpg

Toch even met stukjes lijn er stagen op geknutseld (zijn niet te echte hoor!)

Fotoshootvlet6.jpg

Hey, dat ziet er weer goed uit, wel een erg dikke mast!

Misschien is het handig om zo'n platte accuhouder te kopen, zodat het gewicht lager ligt...

Ludo

Tja, daar maakte ik me ook al een beetje druk om, om die mastdikte. Ik ga gewoon kijken of het goed werkt, en werkt het niet, dan neem ik een aluminium mast. En de mast wordt niet zo hoog hoor..... maar 70 cm, er moet nog 30 vanaf. Zo vind ik hem ook meer op een echte vlet lijken.
Misschien koop ik ook nog wel zo'n plat accucellenhoudertje, maar dat hangt ervanaf hoe die het doet op het water!

Nee, eerst met doozichtig plastic+tape (zoals die andere boot op de MBFZeildag, weet niet meer wie die gebouwd had... Als het goed werkt dan doe ik er een soort van zelfklevend folie op, en daar spuit ik dan de goede kleur op. Als je dan nog eens een keer bij moet (omdat je roer afbreekt...... of iets dergelijks) dan kan je er ook nog bij.... snij, snij, snij met een stanleymesje en dan kan je er weer bij......

Het schiet al op met m'n bootje! Ook wel omdat ik weinig huiswerk heb..... 1 van de boeiselplaten is er al ingelijmd. Ik heb hem aan de buitenkant vastgetaped en van binnenuit de naad vol met lijm geduwd. Er zijn nog wel plekjes waar de lijm niet helemaal goed in de naad zit, maar die plekken worden nog gevuld met lijm als de binnenkant van de naad is uitgehard.

Ludo, op de MBFZD zei jij iets over dat je een wit zeil had en dat dit niet handig was omdat je het niet zag. Zag je het niet omdat wit gewoon niet opvalt, of omdat de rest van je BJ ook wit is. Want ik vind witte zeilen eigenlijk wel de mooisten, maar als je die niet goed ziet.........

EDIT: De foto's

Boeisel1.jpg

Boeisel2.jpg

Boeisel3.jpg

Laatst bewerkt:
Ik weet niet precies wat het is, je ziet wel waar je boot is enzo, maar niet de stand van de zeilen, hangt ook van het weer en bewolking af hoe goed je het ziet. Maar als je het mooi vind en het past bij een vlet dan zou ik gewoon voor witte zeilen gaan...
Zo erg is zie je het ook weer niet... Kan je de zeilen niet van doek maken, net zoals bij de echte, beetje zwaar maar wel mooi schaal...

Oke, ik zag er laatst een met zo'n oud doek, wat je ook vaak op platbodems ziet...
Maarach, er zijn vast zoveel uitvoeringen...

Ludo

Vletmetmastengiekgaffel2.jpg

Vletmetmastengiekgaffel.jpg

Ik heb me vooral beziggehouden met de mast/giek/gaffel ik vind dat ze aardig goed gelukt zijn! Het is nog een fok om te kijken hoe hij eruitziet, niet het echte ;)Voor de rest spreken de foto's wel voor zich denk ik.

Nee, ik heb geen kikkers onderaan m'n mast. Ik maak de vallen gewoon met een mastworp oid vast, rechtstreeks aan de mast. Ik vind kikkers een beetje té schaal voor een eerste boot.

Het zou idd wel leuk zijn als ze iets van kikker-achtige dingen erop heeft. Misschien dat ik nog een stukje lasdraad ofzo door de mast doe zodat je de vallen vast kunt maken. Maar eerst ga ik me er op richten dat ze überhaupt goed vaart, dan komen de stukjes beslag/tierelantijntjes nog wel.

Herfstvakantie al bijna voorbij..... Ik ben behoorlijk opgeschoten deze vakantie...

Alle oogjes van de mast zitten erin
Heb de lijmnaad van het kimvlak - boeisel mooi glad geschuurd
Dek is bijna klaar, moet alleen nog het gat mooi waterdicht maken + aan de binnenkant in de blanke lak zetten

Ik ben wat problemen tegen gekomen mbt de roerkoning, die bleef steeds niet plakken met 2k lijm. Ik heb me nu volledig aan "het boekje" gehouden, dus eerst opschuren met k80, daarna ontvet. Toen 3 stukjes 1mm triplex uitgezaagd en daar gaatjes in geboord. Vervolgens over de roerkoning geschoven, 2k lijm erop, volgende stukje triplex, weer 2k lijm, toen het laatste stukje erop en weer rijkelijk besmeerd met 2k lijm. Ik hoop dat deze constructie het wel houdt, en niet weer stukgaat.

Ik heb bij zeilmakerij Stroobach in Haarlem nog een stuk dacron gekocht (voor 1 euro voor de moeite.....). Dus hier kan ik een mooi zeiltje uit maken. Foto's volgen nog wel. Morgen eerst maar eens naar de ModelbouwManifestatie te Soesterberg.

Back