Lelievlet

Slim bedacht!:thumbsup:

Creatief met een fietsketting:wink:

Met zulke scheerlijn systemen is het vaak dat als het niet onder spanning staat, het stukje metaal (in jouw geval een stukje ketting) naar beneden zakt door zijn gewicht waardoor hij slapper gaat staan. Dus als de mast een beetje buigt, zakt het stukje ketting dan niet naar beneden?

Ludo

Handig om te weten.
Ben de laatste tijd boeien mij die RC zeilschepen erg:)
Kan iemand mij uitleggen hoe die zeilwinch of hoe je zeilen strakker of losser doet? Want dat systeem kan ik niet helemaal begrijpen:confused:

@Koen
zeilverstelling.jpg

Legenda:
Zwarte rechthoek: servo
Zwarte dikke lijn: servoarm
Zwarte dunne lijnen: boot
Roze lijn : schoot als de servoarm helemaal naar beneden staat
Turquoise lijn: schoot als de servoarm helemaal naar boven staat
Rode stippen: dekdoorvoeren (daar gaat de schoot door het dek heen)
Bruine dikke lijn: fok
Dikke zwarte stip: mast

Het zwarte rechthoekje is de servo. Op die servo zit een lange arm (de dikke zwarte lijn. Als de servoarm helemaal naar beneden staat dan zijn de zeilen volledig aangetrokken (in dit geval de roze lijn = schoot volledig aangetrokken). Als de servoarm helemaal naar boven gaat dan zit er minder afstand tussen de dekdoorvoer en het bevestigingspunt -> de schoot wordt compleet gevierd.

Voor de duidelijkheid heb ik het grootzeil er niet bij getekend, maar dat gaat hetzelfde als het fok.

Nog een afbeelding van schootvoering met zeilarm
zeilarm.jpg

En nog een plaatje van schootvoering met zeilwinch:

schootwinch.jpg

Een winch is trouwens iets anders dan een zeilservo:

hitec_hs-725bb.gif
Zeilwinch

sailarmwinch.jpg
zeilservo (kan je ook zelf maken van een sterke servo met een latje erop ofzo)

Duidelijk zo?

@Ludo: Heb ik al getest, het gaatje van de fietsketting is maar een heel klein beetje groter dan de stag en daarom zakt het stukje metaal niet naar beneden.

Laatst bewerkt:
Ik had nog een vraagje: Ik wil namelijk het oranje deel van m'n vlet gaan verven met Revell-verf (uit zo'n 15 ml blikje). Kan het kwaad om daar nog een laag blanke (beschermings)-lak overheen te spuiten. Ik had namelijk hier ergens op het MBF gelezen dat je verschillende oplosmiddelen over elkaar heen niet werkten. De lak die ik eroverheen wil gaan spuiten is gewone spuitlak van de Karwei (wel CFK-vrij). Verder staat er niets op over op welke basis de verf is.

Martijn dankje wel:D

Het werkt dus ongeveer het zelfde als in het ecth.
En de zeilen bedien je de met een en dezelfde servo?:o
Ik moet het nog even verwerken in mijn hersenen;) Maar ik denk dat ik het systeem wel snap:D

Laatst bewerkt:
Ja, de fok en het grootzeil bedien je met 1 en dezelfde servo: Je kan per schoot het ingetrokken # cm nog wel veranderen door het gaatje op een andere plaats in het houtje te boren, maar dat moet je gewoon uitproberen (of uitrekenen ;-))

Ik had nog een vraagje: Ik wil namelijk het oranje deel van m'n vlet gaan verven met Revell-verf (uit zo'n 15 ml blikje). Kan het kwaad om daar nog een laag blanke (beschermings)-lak overheen te spuiten. Ik had namelijk hier ergens op het MBF gelezen dat je verschillende oplosmiddelen over elkaar heen niet werkten. De lak die ik eroverheen wil gaan spuiten is gewone spuitlak van de Karwei (wel CFK-vrij). Verder staat er niets op over op welke basis de verf is.

Heeft iemand hier nog een antwoord op? Dan kan ik mijn boodschappenlijstje van dingen voor Sinterklaas afmaken:x-mas:

Geen idee......

Het zal wel iets van water of terpetine basis zijn........ Ik vermoed terpetine want ik geloof dat ik mijn kwastjes in terpetine moest schoon maken.

Ik bedoelde eigenlijk: Houd verfspray wel op (enamel-basis) Revell verf, want ik dacht dat ik ergens gelezen had dat verschillende verfsystemen niet door elkaar werken (zoals aclyd over acryl)

Ik zou naar een goede verfwinkel gaan en advies vragen...

Ik denk zelf dat het wel gaat (maarja, wie ben ik nou :roll:)

Ludo

Ik zou het gewoon even testen op een stukje rest hout, dan weet je het zeker. Maar ook ik denk dat het geen kwaad kan (en heb er totaal geen verstand van:))

@Douwey, aangezien hij het wou weten zodat hij zijn boodschappenlijstje kan afmaken ga ik er van uit dat hij het nog niet in huis heeft :wink:

Inderdaad Ludo, ik heb de spullen nog niet.

Ik nog een idee voor de kiel, waarbij je niet hoeft te gieten en nauwelijks hoeft te plamuren... Ik heb hier nog een oude hamer:evil:, die wil ik gaan gebruiken als kiel. Met die hamer gebeurt nooit wat dus niemand hier zal hem missen. De kop vd hamer weegt 300 gram, als dat teweinig is dan kan ik er altijd nog wat visloodjes bijplakken totdat ik op het goeie gewicht uitkom. Het is trouwens geen klauwhamer, maar gewoon een normale bankhamer.

Verder ben ik beetje bij beetje bezig met de boot geheel zo glad als een ijsbaan te schuren (korrel 120). Het gaat een beetje langzaam, maar omdat schuren alleen buiten mag en het toch wel leuk moet blijven (dus niet hele dagen achter elkaar schuren) vind ik het toch wel een acceptabele snelheid.

Laatst bewerkt:
Ik vind dat van die hamer geen slecht idee!

De dichtheid is wel minder dan van lood dus heb je iets meer volume nodig, maar het is wel zo makkelijk!

Met korrel 120 krijg je hem niet zo glad als eeen ijsbaan hoor :wink:

Maar ben je nu de verf aan het wegschuren?

Ludo

Met korrel 120 krijg je hem niet zo glad als eeen ijsbaan hoor :wink:

Maar ben je nu de verf aan het wegschuren?

1. Jawel hoor! (het is wel een voor het grootste deel opgeschuurd papiertje, dus hij is niet zo scherp) (ik schuur ook niet echt in de vorm van heen en weer gaan met schuurpapier, maar ik maak rondjes, veel gladder)

2. Ik ben de grondverf+plamuur aan het wegschuren. De onderkant is al heel glad en gelakt. Ik schuur de rand met een tape-je over de zwarte lak. Ik wil de bovenkant nog gladder hebben nu ik veel meer ervaring heb met schuren/plamuren enzo + de bovenkant zie je, de onderkant niet.

Revellverf + met blanke lak aflakken?

Oei, zoek ik en de forums op enamel+spuiten, komt er dit uitrollen!

enamel is de grootste zooi die er is om blank af te lakken, en heeft sterk de neiging om zich op te krullen onder blanke lakken.

ik zou enken de tamiya lak gebruiken, en eerst 3 laagjes echt heeeeeel dun erover nevelen, als je er te veel over zet, vergeet het dan maar.
door Gerard_nl

Wat is nou wijsheid, proberen met Revell (dat dacht ik op enamelbasis was) of gewoon andere verf kopen (maar welke?)

Gedaan, Gerard dacht dat water-verf wel werkte, dus ik ga nu m'n lijstje veranderen, in plaats van Revell-Enamel vraag ik Revell-Aqua. Volgens een review op www.modelbrouwers.nl is dit gewoon watervast (komt toch nog blanke lak overheen).

Laatst bewerkt:
Tja, Sinterklaas-stress? Veel gekregen op modelbouwgebied: 2 Revell bouwdoosjes, een spuitbus blanke lak en een soldeerbout/soldeerdraad/soldeerbouthouder/oefen-stemvervormingsprintje. Met het laatste heb ik me vooral veel beziggehouden. Maar het printje is nu af en werkt, dus kan ik weer verder aan mijn Lelievlet.

Back