Lelievlet

Hoi Iedereen,
Ik heb in de Kerstvakantie niet echt veel gedaan aan m'n bootje, af en toe een heel klein beetje geschuurd/geplamuurd, maar dat was het dan ook. Omdat ik bijna de hele vakantie of ziek was of weg was.
(Hij wordt wel al steeds mooier glad)

Hoi iedereen,

Ik had vanmiddag nog iets leuks op modelbouwgebied gemaakt, volgens mij is het een beetje overdreven om voor zoiets een nieuw topic aan te maken, dus zet ik het hier maar neer.

Onderdelen:
2 stukken pijpisolatie (voor het drijfvermogen)
een oud bootje dat ooit bij een legodoos zat
een 9V batterijtje
wat draad
een schakelaartje+een motortje+een asje+een propellertje uit zo'n vliegtuigje dat je aan een touwtje aan het plafond hangt en dan rondjes gaat vliegen.
een beetje triplex uit een mandarijnenkistje en een beetje CA

AAAA0192.jpg

AAAA0193.jpg

AAAA0194.jpg

AAAA0195.jpg

Ik heb hem al in een schaal getest, hij wil graag vooruit. Vanavond nog maar even 'de badkuiptest' doen.

Leuk tussenprojectje, maar wel een vraag... ik zie dat isolatieschuim, heb het zelf in onze auto gebruikt, neemt dat geen water op?

Haha, grappig ding! Zo'n vliegtuigje aan mijn plafond heb ik ook gehad, ook ooit uit elkaar gesloopt voor iets anders :)

Maarre, was iets met ijs of sneeuw niet toepasselijker geweest?

Zet twee hobbymesjes eronder en scheuren maar :wink:

Dat schuim neemt voor zover ik weet geen water op.
Dat van die hobbymesjes is misschien nog wel een goed idee (als het niet gaat dooien).
Roer en een regelaar? Ik denk het niet; sturen kan door het motortje een beetje te verdraaien (wel alleen rondjes dan....). Als hypermoderne vaarregelaar heb ik gewoon een aan/uit schakelaartje gebruikt.

Martijn , ik heb medelijden met je als dat je avondmaal was in plaats van echte pasta.
(geintje)

ziet er wel grappig uit en zal best wel hard gaan!

groeten, Brandaris

Nou, ik wil ook wel modelbouw op mijn bord hoor!

Dan betaal ik mijn eten zelf wel!

(ik zie het al helemaal voor mij, een salade van servotjes met een dressing van olie, hoofmaaltijd, een mooie zender, toetje, een dikke motor :))

Dan nog wel opeten hè!

Ik heb vanmiddag nog 2 stanleymesjes eronder geplakt, maar glijden wil niet echt op het ijs hier, waarschijnlijk te veel bulten/dooi. Misschien dat ik het zware bootje ertussenuit sloop, alleen 2 ijzers, een motor en een batterij, veel lichter.
Hij weegt nu 120 gram. Ongeveer 60 gram voor het bootje en 60 voor de nuttige dingen.

Ik heb inmiddels ook de 'light' versie van de ijsglijder af. Hij weegt nu nog maar 70 gram ipv 120. Op een papiertje gaat hij met een snelheid van 0,5 cm/s vooruit, maar op ijs heb ik nog niet geprobeerd. Hopen dat hij daar heel wat sneller gaat!

Het schuren loopt als op z'n eind, nog een halfuurtje ofzo, dan is ie helemaal glad en kan er nog een laag verf overheen. Verder heb ik bij de plaatselijke verfhandel nog een potje oranje verf op waterbasis gevonden, dus daar hoef ik ook niet meer naar te zoeken.

Inmiddels zit de oranje streep er ook al op, niet overal een even netjes randje, maar dat ga ik nog bijwerken. Het opnieuw spuiten van het grijs en het spuiten van het geel moet nog even wachten, want op de spuitbus staat: minimale verwerkingstemperatuur: 10 graden. En dat is het nu niet.

Ik ben wel bezig met het kielgewicht, gemaakt uit een hamerkop. Vanmiddag bezig geweest met de roest van die kop af te schuren. Ik heb geen idee wat voor metaal het is. Het roest, dus het is geen aluminium, maar soldeer pakt er ook niet op.

Laatst bewerkt:
Hoi, Ik vermoed dat een hamerkop van staal is, dat soldeer er niet op pakt komt doordat het heel lastig is om een voorwerp van die grootte heet genoeg te krijgen. Zelfs met een gasbrander nog best lastig volgens mij. Verder ben ik erg benieuw hoe ze er nu uit ziet! Groet,
Douwey

Het ís gehard staal, ik heb net 5 minuten staan boren.... voor een gaatje van nog geen millimeter diep! Ik moet daar nog iets op verzinnen, hoe ik daar in hemelsnaam een gaatje in ga krijgen. Ik ga niet lassen hoor. Het oorspronkelijke idee was om in die hamerkop een gleuf te boren en die met 2k lijm en een stuk messing aan de kiel vast te zetten.

Kan je niet twee L profielen tegenover elkaar erop lijmen, en daar een bout doorheen?

Dus twee L profielen in spiegelbeeld...

Ludo

Back